Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

mollikatt skrev 2013-06-30 17:29:16 följande:
    Så jag ska föda o Gbg i sep.
    Vill ha sen avnavling. Om
    De blir okomplicerad förlossning HUR ska jag då se till att det görs rätt så de inte "lurar" mig med att klampa för tidigt? Om
    De vill ta prover osv?

Om barnet är tvunget att tas ut via KS och mår bra? Vad kan ja då kräva utan att se lirar barnet på
    Blod?

Jag menar bara så jag vet hur
    Mkt jag kan kräva utan de nonchalerar min önskan osv..

Jag har hört att man på östra klampar med en hans
    Och tar prover?! Måste de ta prover???
    Jag känner inte igen mig riktigt i dessa trådar där barnmorskor och läkare luras för att få avnavla tidigt mot föräldrars vilja och där man får kämpa med näbbar och klor för att få sina önskemål uppfyllda.

Jag har fött tre barn i Göteborg på Mölndal. Första barnet avnavlades tidigt. Han föddes -07. Jag var okunnig vad gäller avnavling och då rutin i Göteborg att avnavla tidigt. Med andra barnet skrev jag in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha sen avnavling. Trots att det blev väldigt bråttom på förlossningen så läste de mitt brev, jag hörde dem tydligt ropa att till varandra att det var sen avnavling som gällde för att jag begärt det och jag fick upp vår lille kille direkt på bröstet och där fick han ligga länge innan naveln klampades och klipptes. Han föddes -09. Födde tredje pojken för en vecka sedan. Det var en raketbebis. Hann vara inne på förlossningen 16 minuter innan han föddes. Det fanns ingen tid för att lämna över förlossningsbrev. De informerade mig om alla behandlingar jag och liten fick och att det var frivilligt. Sen avnavlingen skedde automatiskt. Jag fick upp liten på bröstet direkt och sedan låg han där länge. Hn fick gott om tid på sig att söka och amma båda brösten innan naveln klampades och klipptes.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 10:14:32 följande:

Tack för denna glädjande berättelse  

.

Viktigt dock att fortfarande inte ta för givet att personalen följer evidens och aldrig gör något med en själv eller barnet utan att man blivit tillfrågad. 
    I synnerhet om det blir kejsarsnitt (se #734 ) eller/och barnet är medtaget måste man verkligen kämpa med näbbar och klor om man ska lyckas hindra personalen från att utsätta barnet för kraftig blodförlust.......med allt vad det innebär .      
    Jag förstår att det kan vara svårare vid kejsarsnitt, omständigheterna kan ju vara så annorlunda i jämförelse med en totalt komplikationsfri vaginal förlossning som jag hade nu och haft de tidigare gångerna. Men jag tycker ändå inte att man ska svartmåla alltför mycket för jag och många andra har fina och positiva upplevelser av att föda på "institution". En bra idé kan nog vara att besöka förlossningen innan och prata med personalen om rutiner, vad som händer i olika situationer etc. så att man vet vad man har att vänta och hur de brukar agera och behandla olika situationer. Lättare att fatta beslut själv då.

Jag utgår inte från att förlossningspersonal vill mig och mina barn illa. Det är ett väldigt besynnerligt förhållningssätt tycker jag. Däremot är det bra att ha kunskap så att man kan fatta medvetna beslut. Min yngsta låg t.ex. precis på gränsen till att vara liten för sin tid och tillmatning kom på tapeten. Eftersom amning är viktigt för mig, jag har erfarenhet av väl fungerande amning med två tidigare barn, har haft mycket mjölk och inga svårigheter att få igång produktionen så kände jag mig trygg i att inte tillmata med ersättning. Var kvar på BB 2 dygn för att ha lite extra koll på vikten, intensivammade och handpumpade och skedmatade mellan för att få i honom lite extra och han hade redan börjat gå upp i vikt igen andra dygnet. Samtidigt kan samma situation bli besvärlig för en förstföderska som är helt oerfaren vid amning och kanske låter sin bebis sova större delen av första dygnet (för stor viktnedgång, slö bebis, svårt att få igång produktionen, pumpning, koppmatning etc.) och inte vet hur bebis tar rätt tag, hur man gör med slö bebis etc.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 11:50:27 följande:

På vilket sätt skulle det vara svårare vid kejsarsnitt? och särskilt svårt  för personalen på Östra?   Varför inte bara att följa instruktionerna som står att läsa i Vårdprogram för avnavling av nyfödda barn ?  (presenterades  stort i nyhetsmedia 2008, liksom på BM-förbundets hemsida, Läkartidningen, Dagens Medicin m.m. )
    .   

"Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. .......
    ....  Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter."     ( Läkartidningen )

Du missuppfattade. Jag säger inte att det är svårare att avnavla sent vid kejsarsnitt utan att det kan vara svårare att få gehör för önskemål när situationen inte är lika enkel som vid en helt okomplicerad vaginal förlossning. Jag är varken läkare, sjuksköterska eller BM (vet inte om du är det?), men som lekman kan jag ju inse att ett urakut snitt innebär en mer komplex situation än en okomplicerad vaginal förlossning. Jag har en kusin där både mammans och barnens (tvillingar) liv hängde på en skör tråd vid förlossningen......allt är relativt. 
  • Flickan och kråkan
    mollikatt skrev 2013-07-01 12:32:07 följande:
    Flickan och kråkan; Ordet lurades var brist på annat ord;) Jag har nämligen frågat en väninna hur de utför sen avnavling i Gbg och hon sa att de väntar några minuter klampar med handen och tar ph-prov. Därför jag upplever att de i te riktigt utför sen avnavling som Önskat. Ville kolla läget lite. Ska till förlossningen och kika i sommar och ska då fråga dem Massor ang sen avnavling. Vid normal förlossning och KS för att se vad se säger. Du verkar ju fått din önskan uppfylld. En del tar inte på allvar därför det var kul att höra om din berättelse.

Kan det vara olika på Östra och Mölndal? Har ingen erfarenhet av östra, har fött alla tre på Mölndal och har upplevt dem som lyhörda där.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 14:25:13 följande:

Ju mer akut det är desto sämre brukar barnet må........och alltså ännu viktigare än vid en helt komplikationsfri födsel att låta bli att utsätta barnet för en hälsovådligt kraftig blodförlust. Det räcker med att vara lekman för att förstå det .

.
    Neonatal Resuscitation with Intact Umbilical Cord
    .

"At the moment of birth, 30 to 50% of the baby’s blood volume is in the placenta, and immediate clamping deprives the baby of that blood. Adults are in perilous danger of hypovolemic shock and receive blood transfusions at 15 to 30% blood loss."

.

Hur det kan komma sig att förlossningspersonal inte begriper något så fundamentalt som detta är verkligen en gåta.

Och jag säger fortfarande inte emot dig. Det enda jag sa är att jag kan förstå att det är svårare att få gehör för sina önskemål vid en mer kritisk situation och att det därför är viktigt att veta vad man har för rutiner på den förlossning man tänkt att föda på innan och faktiskt pratar med personalen hur de tänker kring sen avnavling eller andra frågor som är viktiga för en.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 16:57:06 följande:
    Steg 1, innan man vet att man kan behöva prata med personalen om hur de gör med avnavling och annat livsviktigt, är ju att man först och främst måste nås av information om de faktiskt inte rättar sig efter evidens , utan ägnar sig åt Överdiagnostik och skadliga rutiner inom förlossningsvården  . . Och eftersom varken mvc- eller förlossningspersonal tillhandahåller denna information så ägnar jag mig åt att försöka nå ut till så många blivande föräldrar som möjligt.  Detta gör jag helt ideellt, eftersom jag  tillhör det utrotningshotade släkte som månar om  "andras ungar".   

Är du inte det minsta brydd över läkares och barnmorskors  anmärkningsvärda avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen  ?  och att de ignorerar evidens för att istället  göra lite som de tycker, hipp som happ, vilket äventyrar både mödrars och barns hela framtida hälsa?

Nej, jag inkompetensförklarar inte två hela yrkeskårer, bland annat av den enkla anledningen att jag inte har erfarenhet av dessa läkare och barnmorskor "med anmärkningsvärd avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen". Menar du att barnmorskor och läkare gör lite som de tycker, hipp som happ? Jag tror inte att du får medhåll av Ingela Wiklund som du refererar till. Artikeln var annars intressant liksom alla de barnmorskor och andra sjukvårdsinsatta som kommenterade. 
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 20:57:27 följande:
    Världens ledande experter på det här området, som jag träffades under International Conference on Transitional Care i Birmingham 19 april ,  är åtminstone överens om att det är lite hipp som happ inom förlossningsvården.  .   Hur kommer det sig förresten att du begärde sen avnavling när du födde barn 2009? Hade du kanske hört om det  när nyhetsmedia rapporterade om nya riktlinjer oktober 2008 ?  (nästan 4 år innan Sahlgrenska meddelade att de slutar med omedelbar avnavling)   Försökte nu hitta några länkar i den här tråden som jag hade igång då, men det verkar som att den enda länk som fortfarande funkar är denna: . SR  Ekot, 23 oktober 2008  Nya rutiner för nyföddas avnavling . "Det kommer nu nya riktlinjer för förlossningar. Forskning visar att nyfödda barn får navelsträngen åtklämd alldeles för fort och går miste om viktiga mängder blod som finns i moderkakan." Läs mer...    

Men du missuppfattar fortfarande. Jag är på intet sätt emot sen avnavling. Då hade jag självklart inte varit mån om det själv. JAG, med de tre förlossningar jag har i bagaget i Göteborg/Mölndal (det var ju Gbg tråden handlade om), känner inte alls igen mig i den bild du beskriver av total inkompetens. Jag har bemötts väl i förlossningsvården och upplevt lyhördhet vad gäller önskemål. Alla har säkert inte den erfarenheten, men JAG har den och jag vet andra med mig. Det är ju något positivt.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-02 01:12:14 följande:

Tur för dig och ditt barn som föddes 2009 att du hade råkat komma över information om sen avnavling så att du därmed kunde begära det. För den informationen fick du förstås inte av mvc- personalen.  Den lyhörda förlossningspersonalen  som bemötte dig så väl hade knappast heller sagt ett knyst  om sen avnavling om du inte själv hade begärt det, utan då hade de klampat omedelbart utan att fråga dig om lov..   
    .
    Storsint av dig att ändå tycka att de behandlat dig väl.

Nej, det är inte särskilt storsint. Det är min samlade uppfattning och erfarenhet efter tre förlossningar på Mölndal. Jag har fått alla önskemål uppfyllda. Det tycker jag är att visa lyhördhet. Och ja, jag fick information om detta av BM på MVC. Hör och häpna . BM tog upp det denna gång inför förlossningen också (annan BM samma MVC) men att det nu skedde per automatik och inget jag specifikt behövde ha med i ett förlossningsbrev - vilket också stämde (i alla fall vid okomplicerad vaginal förlossning på Mölndal). 
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-03 23:09:37 följande:

Är du verkligen helt säker på att du inte själv jobbar på förlossningen? Obestämd  Du är nämligen den första jag hört  fått info om det här på mvc utan att behövt ta upp frågan själv.
     Trots att man enligt Patientsäkerhetslagen har rätt att få information om sånt här och att man som förälder har rätt att välja sen avnavling, undanhålls man alltså det, både på mvc eller förlossningen.  Men om man råkat  få informationen på annat håll och då begär sen avnavling så blir man däremot oftast beviljad det. Men bara om barnet bår bra,  och dessutom föds vaginalt.
    .

När jag ringde Mölndals förlossning för några år sedan och frågade varför de inte informerar föräldrarna om att de har rätt att välja sen avnavling svarade tanten i andra sidan luren:  "Nej det behöver vi inte eftersom de ändå få lära sig det på internet."  (!?!?)

Och anledningen till att de tillämpade omedelbar avnavling uppgav hon var för att pH-provet inte blev lika säkert annars.
    .

Det där pH-prover är verkligen riktigt lurigt.  Förlossningspersonal brukar påstå att provet tas för att rätt behandling ska kunna sättas in om barnet mår dåligt.  Men det där är bara bull shit. Fick nämligen veta när jag var på internationella  konferensen om avnavling i Birmingham 19:e  april  att pH-provet  INTE är till någon nytta för barnet, utan det är enbart till för personalens skull. Det tas alltså för att de ska ha ryggen fri om barnet skulle få  någon skada eller dö;  kan de  med hjälp av provsvaret bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket går de  fria (att skadan eller dödsfallet kanske  orsakats av själva provtagningen är tydligen inte intressant)   
    .
    Det var Dr Nana Wiberg (dansk obstetriker, verksam i Sverige) som berättade det i samband med att hon redogjorde för sin forskning på pH-provet.
    Hon visade bl.a. en filmsnutt på hur man tar det på intakt navelsträng. 
    Det intressanta med hennes studie var att den visade att det finns gott om syre under minst 90 sekunder i  det blod som återvänder till barnet från moderkakan efter förlossningen.  Provet togs både direkt när barnet föddes, efter 45 sekunder och efter 90 sekunder (från intakt navelstäng förstås). Hon hade t.o.m. is i magen att vänta dessa 90 sekunder med barn som föddes medtagna och som i vanliga fall skulle ha avnavlats snabbt för att rusas iväg till återupplivningsbordet. Men tack vare att hon väntade så "livräddade" barnet sig själv. Det behövdes alltså ingen annan återupplivning än placentatransfusionen.
    .

Under efterföljande diskussion sa  konferensens arrangör och ordförande  David Hutchon (pensionerad brittisk obstetriker som ägnar sitt pensionärsliv åt att försöka sätta stopp för tidig avnavling, i synnerhet gällande medtagna barn)  att eftersom pH-provet inte är för barnets skull bör det avskaffas helt och hållet,  alltså inte ens tas från intakt navelsträng.  Det är trots allt ett litet ingrepp/störning,  sa han, och enligt  Hippokrates ed (läkareden) som innehåller följande: "vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja."  så ska man inte göra några som helst ingrepp som inte är för patientens bästa.

Ha ha, nej, jag jobbar verkligen inte inom förlossningsvården. Förlossningen har jag inte varit i kontakt med innan just förlossningen utan samtal om sen avnavling har jag haft på MVC. Fortfarande motsäger jag dig på intet sätt vad gäller fördelen med sen avnavlingen så jag förstår liksom inte riktigt dina övertalningsförsök. Det enda jag reagerade mot var din väldigt konsekventa negativa bild av all förlossningspersonal i Göteborg och att man tvingas slåss med näbbar och klor för att de inte ska felbehandla och det är inte något jag känner igen. Det är väl som sagt något positivt. Saker och ting förändras....även i Göteborg . När äldsta föddes så var tidig avnavling rutin. När min yngsta föddes så var sen avnavling det, på Mölndal. Liten fick som sagt gott om tid att söka och amma båda brösten innan avnavling och det tog sin lilla tid, nyfödda har inte så bråttom

Hur det är vi kejsarsnitt har jag ingen aning om eftersom jag enbart fött okomplicerat vaginalt, men den som föder vaginalt på Mölndal idag behöver knappast oroa sig för att inte få sen avnavling. Det borde du väl vara glad över?! 
  • Flickan och kråkan

Jag är däremot rejält kritisk till hur man på Mölndals BB informerar och hjälper förstagångsföderskor med amningen. 

• Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-04 10:42:39 följande:
    Då är du nr 2 som jag hört detta ifrån. . Det låter ju förhoppningsfullt

Jag förstår inte varför du hela tiden tror att jag uppfattat det som att du är negativ till sen avnavling. 

Vad jag  är negativ till är att barn och mödrar utsätts för tidig avnavling och andra icke evidensbaserade  ingrepp, varav flera t.o.m.  är bevisat skadliga, i synnerhet tidig avnavling, så länge de inte själva säger ifrån,  .. plus att  både mvc- och förlossningspersonal undanhåller dem denna information så att de därmed inte ges någon chans till informerat val. 
    .
    Det här pågår inte bara i Göteborg, utan på många andra håll i Sverige (liksom i övriga världen) .

.
    En doula i Stockholm var på infomöte för blivande föräldrar helt nyligen. Så här berättade hon:    
       .

Har just varit på informationsmöte för blivande föräldrar som ska föda på Danderyds Sjukhus (för "skojs" skull). Kan ju börja med att säga att de utelämnade all nödvändig information som krävs för att möjliggöra för informerade val genom förlossnings-, efterbördsskede och eftervårdstiden.

Som förväntat tillämpar de fortfarande rutinintagningskontroller såsom urinprov, blodtrycksmätning, vaginal kontroll och CTG-kurva. På min fråga om vad de gör om man nekar dessa rutinkontroller svarade bm: "Då får man skriva på ett papper om att man ifrånsagt sig det, för det ses ju som en risk. Vi kan inte tvinga till något, men så fort barnet är fött kan vi behandla det mot föräldrarnas vilja" (!)  Kunde då inte hålla mig från att ge henne 'en blick' och klämma ur mig ett nedlåtande "Nej" . Snacka tryckt stämning det blev i aulan..."

.

OK, men i Göteborg har det uppenbarligen hänt rätt mycket de senaste åren så de flesta kan uppenbarligen kan förvänta sig se
    abuelita skrev 2013-07-04 10:42:39 följande:
    Då är du nr 2 som jag hört detta ifrån. . Det låter ju förhoppningsfullt

Jag förstår inte varför du hela tiden tror att jag uppfattat det som att du är negativ till sen avnavling. 

Vad jag  är negativ till är att barn och mödrar utsätts för tidig avnavling och andra icke evidensbaserade  ingrepp, varav flera t.o.m.  är bevisat skadliga, i synnerhet tidig avnavling, så länge de inte själva säger ifrån,  .. plus att  både mvc- och förlossningspersonal undanhåller dem denna information så att de därmed inte ges någon chans till informerat val. 
    .
    Det här pågår inte bara i Göteborg, utan på många andra håll i Sverige (liksom i övriga världen) .

.
    En doula i Stockholm var på infomöte för blivande föräldrar helt nyligen. Så här berättade hon:    
       .

Har just varit på informationsmöte för blivande föräldrar som ska föda på Danderyds Sjukhus (för "skojs" skull). Kan ju börja med att säga att de utelämnade all nödvändig information som krävs för att möjliggöra för informerade val genom förlossnings-, efterbördsskede och eftervårdstiden.

Som förväntat tillämpar de fortfarande rutinintagningskontroller såsom urinprov, blodtrycksmätning, vaginal kontroll och CTG-kurva. På min fråga om vad de gör om man nekar dessa rutinkontroller svarade bm: "Då får man skriva på ett papper om att man ifrånsagt sig det, för det ses ju som en risk. Vi kan inte tvinga till något, men så fort barnet är fött kan vi behandla det mot föräldrarnas vilja" (!)  Kunde då inte hålla mig från att ge henne 'en blick' och klämma ur mig ett nedlåtande "Nej" . Snacka tryckt stämning det blev i aulan..."

.

Ja, det förstår jag. Det verkar i alla fall ha hänt en hel del senaste åren i Göteborg och föder man vaginalt på Mölndal (vet inte hur det är på Östra) så verkar de tveklöst ha infört sen avnavling som rutin = jättepositivt. Vi lämnades åt oss själva relativt länge direkt efter att tredje sonen tittat ut innan något annat gjordes med mig eller barn.

Nej, det lät inget vidare - Danderyds informationsmöte. Jag var så långt gången i förlossningen den här gången att de inte hann göra något innan. Jag kommer inte riktigt ihåg vad de gjorde de två tidigare gångerna. CTG vet jag att de tog. Urinprov är jag helt säker på att de inte tagit någon av de tidigare gångerna. Blodtryck har de tagit efter förlossningen alla tre gångerna. Osäker på före. Vaginal undersökning = hur mycket jag öppnat mig gjorde de när jag kom in med båda. Hade då kraftigt värkarbete. Fast jag tyckte att det var skönt att de kollade det för det gav mig lite större kontrollkänsla. Jag visste var i förlossningen jag befann mig vilket hjälpte mig. Men det är självklart individuellt. 

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!