• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 12:13:27 följande:
    Du missuppfattade. Jag säger inte att det är svårare att avnavla sent vid kejsarsnitt utan att det kan vara svårare att få gehör för önskemål när situationen inte är lika enkel som vid en helt okomplicerad vaginal förlossning. Jag är varken läkare, sjuksköterska eller BM (vet inte om du är det?), men som lekman kan jag ju inse att ett urakut snitt innebär en mer komplex situation än en okomplicerad vaginal förlossning. Jag har en kusin där både mammans och barnens (tvillingar) liv hängde på en skör tråd vid förlossningen......allt är relativt. 

Ju mer akut det är desto sämre brukar barnet må........och alltså ännu viktigare än vid en helt komplikationsfri födsel att låta bli att utsätta barnet för en hälsovådligt kraftig blodförlust. Det räcker med att vara lekman för att förstå det .

.
    Neonatal Resuscitation with Intact Umbilical Cord
    .

"At the moment of birth, 30 to 50% of the baby’s blood volume is in the placenta, and immediate clamping deprives the baby of that blood. Adults are in perilous danger of hypovolemic shock and receive blood transfusions at 15 to 30% blood loss."

.

Hur det kan komma sig att förlossningspersonal inte begriper något så fundamentalt som detta är verkligen en gåta.

• abuelita
    duntoss skrev 2013-07-01 14:06:54 följande:
    Mina tre är födda påvarberg, där klipptes inte förrän efter ca 10 minuter, då satte dom klämmer sekunden innan maken klippte, är det sen eller tidig avnavling?
    Ja 10 minuter räknas nästan alltid som sen avnavling eftersom navelsträngen brukar ha pulserat färdigt då. Men ibland kan det faktiskt pulsera längre och då är även 10 minuter för tidigt.
  • abuelita
    abuelita skrev 2013-07-01 14:47:54 följande:
    Ja 10 minuter räknas nästan alltid som sen avnavling eftersom navelsträngen brukar ha pulserat färdigt då. Men ibland kan det faktiskt pulsera längre och då är även 10 minuter för tidigt.
    Det bästa är att låta mamma och barn få bonda ifred (den internationellt kända förlossningsläkare Michel Odent rekommenderar  en timme)  och vänta med  alla onödiga störningsmoment, i synnerhet avnavling, tills mamman själv tycker att det kan vara dags att börja mäta, väga, avnavla  o.sv.. Helst bör barnet ha kommit igång med amningen först (då brukar det inte bli några problem med amningen framöver heller)    
    Ja man kan t.o.m. vänta med avnavlingen tills långt efter  det att moderkakan har fötts fram, om mamman så önskar .  Som man gör vid Lotusfödsel.
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 14:25:13 följande:

Ju mer akut det är desto sämre brukar barnet må........och alltså ännu viktigare än vid en helt komplikationsfri födsel att låta bli att utsätta barnet för en hälsovådligt kraftig blodförlust. Det räcker med att vara lekman för att förstå det .

.
    Neonatal Resuscitation with Intact Umbilical Cord
    .

"At the moment of birth, 30 to 50% of the baby’s blood volume is in the placenta, and immediate clamping deprives the baby of that blood. Adults are in perilous danger of hypovolemic shock and receive blood transfusions at 15 to 30% blood loss."

.

Hur det kan komma sig att förlossningspersonal inte begriper något så fundamentalt som detta är verkligen en gåta.

Och jag säger fortfarande inte emot dig. Det enda jag sa är att jag kan förstå att det är svårare att få gehör för sina önskemål vid en mer kritisk situation och att det därför är viktigt att veta vad man har för rutiner på den förlossning man tänkt att föda på innan och faktiskt pratar med personalen hur de tänker kring sen avnavling eller andra frågor som är viktiga för en.
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 15:50:17 följande:
    Och jag säger fortfarande inte emot dig. Det enda jag sa är att jag kan förstå att det är svårare att få gehör för sina önskemål vid en mer kritisk situation och att det därför är viktigt att veta vad man har för rutiner på den förlossning man tänkt att föda på innan och faktiskt pratar med personalen hur de tänker kring sen avnavling eller andra frågor som är viktiga för en.
    Steg 1, innan man vet att man kan behöva prata med personalen om hur de gör med avnavling och annat livsviktigt, är ju att man först och främst måste nås av information om de faktiskt inte rättar sig efter evidens , utan ägnar sig åt Överdiagnostik och skadliga rutiner inom förlossningsvården  . . Och eftersom varken mvc- eller förlossningspersonal tillhandahåller denna information så ägnar jag mig åt att försöka nå ut till så många blivande föräldrar som möjligt.  Detta gör jag helt ideellt, eftersom jag  tillhör det utrotningshotade släkte som månar om  "andras ungar".   

Är du inte det minsta brydd över läkares och barnmorskors  anmärkningsvärda avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen  ?  och att de ignorerar evidens för att istället  göra lite som de tycker, hipp som happ, vilket äventyrar både mödrars och barns hela framtida hälsa?

• Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 16:57:06 följande:
    Steg 1, innan man vet att man kan behöva prata med personalen om hur de gör med avnavling och annat livsviktigt, är ju att man först och främst måste nås av information om de faktiskt inte rättar sig efter evidens , utan ägnar sig åt Överdiagnostik och skadliga rutiner inom förlossningsvården  . . Och eftersom varken mvc- eller förlossningspersonal tillhandahåller denna information så ägnar jag mig åt att försöka nå ut till så många blivande föräldrar som möjligt.  Detta gör jag helt ideellt, eftersom jag  tillhör det utrotningshotade släkte som månar om  "andras ungar".   

Är du inte det minsta brydd över läkares och barnmorskors  anmärkningsvärda avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen  ?  och att de ignorerar evidens för att istället  göra lite som de tycker, hipp som happ, vilket äventyrar både mödrars och barns hela framtida hälsa?

Nej, jag inkompetensförklarar inte två hela yrkeskårer, bland annat av den enkla anledningen att jag inte har erfarenhet av dessa läkare och barnmorskor "med anmärkningsvärd avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen". Menar du att barnmorskor och läkare gör lite som de tycker, hipp som happ? Jag tror inte att du får medhåll av Ingela Wiklund som du refererar till. Artikeln var annars intressant liksom alla de barnmorskor och andra sjukvårdsinsatta som kommenterade. 
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 18:09:59 följande:
    Nej, jag inkompetensförklarar inte två hela yrkeskårer, bland annat av den enkla anledningen att jag inte har erfarenhet av dessa läkare och barnmorskor "med anmärkningsvärd avsaknad av kunskap angående såväl fysiologin som psykologin kring födelsen". Menar du att barnmorskor och läkare gör lite som de tycker, hipp som happ? Jag tror inte att du får medhåll av Ingela Wiklund som du refererar till. Artikeln var annars intressant liksom alla de barnmorskor och andra sjukvårdsinsatta som kommenterade. 

Världens ledande experter på det här området, som jag träffades under International Conference on Transitional Care i Birmingham 19 april ,  är åtminstone överens om att det är lite hipp som happ inom förlossningsvården. 

.

Hur kommer det sig förresten att du begärde sen avnavling när du födde barn 2009? Hade du kanske hört om det  när nyhetsmedia rapporterade om nya riktlinjer oktober 2008 ?  (nästan 4 år innan Sahlgrenska meddelade att de slutar med omedelbar avnavling)

Försökte nu hitta några länkar i den här tråden som jag hade igång då, men det verkar som att den enda länk som fortfarande funkar är denna:
    .
    SR  Ekot, 23 oktober 2008  Nya rutiner för nyföddas avnavling
    .

"Det kommer nu nya riktlinjer för förlossningar. Forskning visar att nyfödda barn får navelsträngen åtklämd alldeles för fort och går miste om viktiga mängder blod som finns i moderkakan."

Läs mer...  

• Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 20:57:27 följande:
    Världens ledande experter på det här området, som jag träffades under International Conference on Transitional Care i Birmingham 19 april ,  är åtminstone överens om att det är lite hipp som happ inom förlossningsvården.  .   Hur kommer det sig förresten att du begärde sen avnavling när du födde barn 2009? Hade du kanske hört om det  när nyhetsmedia rapporterade om nya riktlinjer oktober 2008 ?  (nästan 4 år innan Sahlgrenska meddelade att de slutar med omedelbar avnavling)   Försökte nu hitta några länkar i den här tråden som jag hade igång då, men det verkar som att den enda länk som fortfarande funkar är denna: . SR  Ekot, 23 oktober 2008  Nya rutiner för nyföddas avnavling . "Det kommer nu nya riktlinjer för förlossningar. Forskning visar att nyfödda barn får navelsträngen åtklämd alldeles för fort och går miste om viktiga mängder blod som finns i moderkakan." Läs mer...    

Men du missuppfattar fortfarande. Jag är på intet sätt emot sen avnavling. Då hade jag självklart inte varit mån om det själv. JAG, med de tre förlossningar jag har i bagaget i Göteborg/Mölndal (det var ju Gbg tråden handlade om), känner inte alls igen mig i den bild du beskriver av total inkompetens. Jag har bemötts väl i förlossningsvården och upplevt lyhördhet vad gäller önskemål. Alla har säkert inte den erfarenheten, men JAG har den och jag vet andra med mig. Det är ju något positivt.
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 23:09:51 följande:

Men du missuppfattar fortfarande. Jag är på intet sätt emot sen avnavling. Då hade jag självklart inte varit mån om det själv. JAG, med de tre förlossningar jag har i bagaget i Göteborg/Mölndal (det var ju Gbg tråden handlade om), känner inte alls igen mig i den bild du beskriver av total inkompetens. Jag har bemötts väl i förlossningsvården och upplevt lyhördhet vad gäller önskemål. Alla har säkert inte den erfarenheten, men JAG har den och jag vet andra med mig. Det är ju något positivt.

Tur för dig och ditt barn som föddes 2009 att du hade råkat komma över information om sen avnavling så att du därmed kunde begära det. För den informationen fick du förstås inte av mvc- personalen.  Den lyhörda förlossningspersonalen  som bemötte dig så väl hade knappast heller sagt ett knyst  om sen avnavling om du inte själv hade begärt det, utan då hade de klampat omedelbart utan att fråga dig om lov..   
    .
    Storsint av dig att ändå tycka att de behandlat dig väl.

• duntoss

Tack för svar, alltså kan jag be om sen avnavling denna gången, men hur blir det om det blir ett planerat ks?

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!