Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Trots att man enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att få information om sånt här och att man som förälder har rätt att välja sen avnavling om man vill, får man det alltså inte i Göteborg och Borås, varken på mvc eller förlossningen.  Men om man råkar få informationen på annat håll och begär sen avnavling så blir man oftast beviljad det.
    När jag ringde Mölndals förlossning i somras och frågade varför de inte informerar föräldrarna om att de har rätt att välja sen avnavling svarade tanten i andra sidan luren: " "Nej det behöver vi inte eftersom de ändå få lära sig det på internet."  (!?!?)
    Och anledningen till att de fortsätter  med avnavling före första andetaget uppgav hon var för att de ännu inte visste om pH-provet blev lika säkert då.
    Senare har det kommit rapporter från gravida Göteborgare i tråden Sen avnavling- barnets födslorätt  om att  de blivit upplysta på informationsmötena att Östra och Mölndal fortsätter med tidig avnavling eftersom uskorna sticker sig i fingrarna när de tar pH-prov från pulserande navelsträng (?!?!).

Förlossningspersonal brukar uppge olika orsaker till att pH-provet måste tas. Vissa säger att det är för att de vill ha en kvalitetssäkring av vården ,  och andra säger att det är för att det ska kunna sätta in rätt behandling om barnet mår dåligt. 
    Men så här ligger det i själva verket till, har jag fått veta av världens ledande experter på det här området:

Om det skulle visa sig att barnet fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dör,  har sjukhuset ryggen fri om de kan bevisa med det här provet att barnet mådde bra i födelseögonblicket  - då har alltså inte personalen gjort något fel!
     (att barnet mår dåligt, och kanske t.o.m. blir skadat för livet eller dör,  av den enorma blodförlusten och syrebristen som tidig avnavling innebär har tydligen ingen betydelse)
    Dessutom brukar det ta 10 minuter innan provsvaret är färdigt, och vid det laget måste alla akuta upplivningsåtgärden redan ha gjorts.  pH-provet är alltså INTE till för BARNETS skull, utan för PERSONALENS.  Så även om det tas från intakt navelsträng, vilket även det är ett störande moment i den så viktiga  anknytningsprocessen (bondingen),  så  skulle jag avsäga mig det här provet om jag skulle få barn .  

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) säger:

*Vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.

*Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

*Patienten skall ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Om informationen inte kan lämnas till patienten skall den i stället lämnas till en närstående till patienten (i det här fallet föräldrarna).

*Den som vänder sig till hälso- och sjukvården skall när det är lämpligt ges upplysningar om metoder för att förebygga sjukdom eller skada.

”WHO Rekommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
    "Recommendation:
    Because of the benefits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clarity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."

The Telegraph 17/8-07:  Dr Weeks said trials had shown that mothers and babies suffer no ill effects if they wait. He added: "There is now considerable evidence that early cord clamping does not benefit mothers or babies and may even be harmful.   Both the World Health Organisation and the International Federation of Gynaecology and Obstetrics have dropped the practice from their guidelines. It is time for others to follow their lead." 
    http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1560523/Cutting-umbilical-cord-early-could-be-harmful.html 

• abuelita
    Immer skrev 2009-11-28 23:08:21 följande:
    Stamceller finns på många ställen i kroppen, inte minst hos den vuxne individen. Vad man forskar på är embryonala ( inte adulta) stamceller från råttor, inte celler från navelsträngar, då de är av fel typ!
    Nej men hej Gaspari, det var länge sen!  Vi har ju debatterat avnavling förr , du och jag. Och om jag inte missminner mig så jobbar du inom förlossningvården i VG-regionen. Eller var det kanske å Nationella biobanken för navelsträngsblod?

OK, vart vill du klomma med din kommentar om råttor?  Om jag säger stamcellstransplantation då?  Var det så du menade?   Men det är förstås inte det att jag uttryckte mig fel om det här som är det alarmerande, utan att  föräldrar vilseleds och luras att donera ca häldten av sina nyfödda barns blod, i tron att det inte är något skadligt barnet, och att förlossningsvården  i Göteborg (och Borås ) går emot nationella riktlinjer för avnavling, liksom WHOs och IFOGs rekommendationer, för att Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska behöver blodfyllda moderkakor och skyller på att uskorna sticker sig i fingrarna om de tar pH-provet från intakt navelsträng.  
  • abuelita
    abuelita skrev 2009-11-28 19:26:19 följande:
     När jag ringde Mölndals förlossning i somras och frågade varför de inte informerar föräldrarna om att de har rätt att välja sen avnavling svarade tanten i andra sidan luren: " "Nej det behöver vi inte eftersom de ändå få lära sig det på internet."  (!?!?)Och anledningen till att de fortsätter  med avnavling före första andetaget uppgav hon var för att de ännu inte visste om pH-provet blev lika säkert då. .   
    Jag menade förstås att de inte visste om provet blir lika säkert om det tas från pulserande navelsträng .

Hoppas att ni som tycker  det här är viktigt information  hjälper till att sprida det, så att det når så många gravida som möjligt i Göteborgsområdet. Bl.a. kan man puffa den här tråden då och då.
  • abuelita
    Immer skrev 2009-11-28 23:44:32 följande:
    Hej själv! Jag vill bara påpeka att stamceller är av OLIKA typ, alltefter mognadsgrad.De celler man forskar på är totipotenta stamceller, dvs nyligen befruktade ägg från råtta eller mus. Det är de cellerna som fortfarande kan utvecklas till ALLA celltyper, och därför är intressanta att undersöka!
    Är det här alltså något som man nyligen  börjat forska på? Och  tror man att  navelsträngsblod kanske inte kommer behöva användas om det går att  använda de här totipotenta stamcellrna från befruktade ägg från råtta och mus istället ? I så fall vore det ju väldigt bra (bara de är snälla mot mössen och råttorna).

Har även läst att det finns stamceller i fostervatten, bröstmjölk och mensblod. Vet du om man har börjat undersöka hur det skulle kunna tas tillvara?
  • abuelita
    Immer skrev 2009-11-29 21:59:31 följande:
    Nej, det är inget nytt, detta har gällt sedan början på 2000-talet. Googla gärna embryonala stamceller. Däremot , som du skriver, är det relativt nya rön att stamceller finns i fostervatten osv. Dock ej de embryonala! Jag tycker det är viktigt att "särskilja" stamcellerna, de är inte en och samma sak.Kanske att man kan skippa embryonala celler framöver, och använda hudceller för forskning.. det vore ännu bättre!
    Ja bara det leder till att nyfödda barn slipper bli bestulna  på sitt blod.
  • abuelita
    Immer skrev 2009-11-29 22:43:10 följande:
    Jag upprepar - embryonala stamceller finns inte i navelsträngsblod.
    Men varför tar du upp den här diskussionen i en tråd om navelsträngblod då?
  • abuelita
    bumsis mamma skrev 2009-11-29 12:09:33 följande:
    Begärde sen avnavling på vårt 4de barn efter jag följt Abuelitas tråd"Sen avnavling-barnets födslorätt"här på fl. Kan bara säga att inget av de andra barnen varit så fina på Apgar poängen som lillan. De andra har sett genomskinliga och blodfattiga ut-nu vet jag varför. Blir riktigt upprörd att våra förlossningsavd fortfarande leker översittare när det gäller en sån här grej. Alla mina vänninor har med reagerat negativt på informationen och skall nu begära sen avn. Tycker det är under all kritik att man som gravid inte får reda på detta en ända gång på besöken på mödravården och sen även under förlossning..
    Håller verkligen med om att det är under all kritik. Påminner faktiskt om en science fiction-artad skräckfilm.
  • abuelita
    Immer skrev 2009-11-29 23:39:33 följande:
    Enbart för att KLARGÖRA att forskning bedrivs uteslutande på embryonala stamceller (och med ny teknik kommer vanliga hudceller att bli fullgott forskningsmatrial.) Där finns en stor potential för att kunna behandla svåra sjukdomar. Ett foster/fullgånget barn har ej embryonala stamceller.Jag tycker att detta är basala fakta som är viktigt att känna till, annars blir all debatt missvisande.
    OK, det kan du ifs ha rätt i, men den här tråden handlar om att nyfödda barn blir bestulna på upp till hälften av sitt blod, utan att föräldrarna få information riktig om det.
  • abuelita
    juluu skrev 2009-11-29 23:26:41 följande:
    Är inte så värst insatt, men har fattat att sen avnavling är det bästa.Ska föda i GBG i mars, och undrar...Om man nu begär sen avnavling, är det säkert att man får det? Eller gör dom som dom vill ändå?
    Inte alls konstigt att du inte är så  insatt, eftersom varken mvc eller förlossningen upplyser om det här.
    Enligt Hälso- och sjukvårdslagen har man som förälder rätt till full information om sånt här och man har även rätt att välja sen avnavling. Det brukar beviljas, men det är säkrast att ens medföljare ansvarar för att det verkligen blir så, och säger till ALLA som sticker in näsan i rummet att det ska vara sen avnavling, och sen vakar över navelsträngen som en hök.
    Det har hänt några gånger, både i Borås och Göteborg, att navelsträngen blivit klampad ändå, när pappan inte varit tillräckligt vaksam. 
    Ja det är verkligen för jäkligt att det ska behöva vara så här, men ju fler vi är som hjälps åt att sprida informationen, främst till massmedia, desto fortare kommer det förstås att gå tills varenda kotte känner till det här, och då kan de inte hålla på och smussla bakom ryggen på föräldrar längre.
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!