Inlägg från: oväntatväntatgravid |Visa alla inlägg
  • oväntatväntatgravid

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Hej, förlåt men kan någon förklara vad ni menar med att de "sticker sig i fingrarna" och måste klampa??

Jag vill ha väldigt sen avnavling, så det var väldigt intressant att läsa det här.

• oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-15 20:00:25 följande:
    Hej!  Det pH-prov som tas rutimässigt på i princip alla  barn som föds på svenska sjukhus går att ta med spruta från den fortfarande pulserande navelsträngen istället för att ta det från tidigt klampad och avklippt navelsträng. Men de ansvariga inom förlossningsvården i VG-regionen har uppget som skäl till att de måste fortsätta att klampa och klippa tidigt, trots att riktlinjerna rekommenderar sen avnavling,  är för att det är för tekniskt svårt att de det från pulserande navelsträng,  bl.a att undersköterkorna (det är oftast de som sköter avnavlingen och provtagningen) "sticker sig i fingrarna". Men innan Nationella biobanken för navelsträngsblod öppnade på Sahlgrenska 2006 tog uskorna detta prov från pulserande  navletsträng. Och på de flesta andra svenska sjukhus tas det här provet nu helt utan problem från pulserande sträng. Bra att du tänker begära sen avnavling, för det har du rätt till. Om förlossningspersonalen skulle trilskas och säga att de inte kan ta pH-provet då, kan du avsäga dig det helt. Det är nämligen inte till för barnets skull, utan för personalens.  De vill ha det som en kvalitetssäkring av vården; Kan de bevisa med hjälp av provsvaret att barnet mådde bra när det föddes har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dö.  Att barnet kanske blev skadat, eller dog,  av den enorma blodförlust som tidig avnavling innebär, tas tydligen inte med i beaktningen. Ibland uppges som skäl till pH-provet att barnläkaren ska kunna sätta in rätt behandling om barnet mår dåligt. Men provsvaret är sällan färdigt förrän efter 10 minuter, och vid det laget måste de akuta upplivningsåtgärderna redan ha påbörjats. Det krävs alltså klampning före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken. Bor du i Göteborgstrakten? Har du i så fall fått någon information på mvc eller på informationemöte, om avnavling?  Hittills ha de nämligen inte informerat blivande föräldrar om att de enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att begära sen avnavling, men glädjande nog berättade Lurifax här i tråden i går att bm i föräldragruppen hade tagit upp det självmant, och berättat att barnet mår bäst av sen avnavling och att föräldrarna har rätt att begära det  
    Tusen tack för förklaringen!!
    Vad arg jag blir. Hur kan man som sjukvårdspersonal bete sig så?? Nej, om de inte kan ta ett PH-prov i pulserande navelsträng får de inte ta ett sånt. Gud vad bra att man får lite information om detta, annars är det nog många som råkar ut för detta...
    Jag bor i Sthlm, men om det kommer hit också så är det bra att vara förberedd. Det kanske inte hinner komma innan juni då jag ska föda??
    Jag ska skriva en förlossningsplan och har enda sedan början tänkt låta barnet ha kvar navelsträngen så att blodet hinner komma in i bebisen, dit det ska.
    Biobanken är viktig, men inte på bekostnad av en nyfödd.
  • oväntatväntatgravid
    J0S3F1N skrev 2010-01-19 21:30:00 följande:
    Jag diskuterade situationen igen med min sambo när han kom hem från jobbet idag och vi kom båda fram till samma sak som du - det fanns ju verkligen ingen anledningen till varför navelsträngen inte skulle få vara intakt och ändå hade hon så bråttom att klippa!! Hon torkade av pojken när han låg mellan mina ben och sedan fick jag upp honom till bröstet vilket ju, precis som du säger, hade gått utmärkt med intakt navelsträng! Blir mer och mer arg fär varje gång jag tänker på det! Hon var bara så otroligt snabb och klåfingrig! Helt sanslöst egentligen att man ska behöva bevaka vartenda steg dem tar när man klart och tydligt uttryckt sin önskan svart på vitt! Nej inget neonatalteam tillkallades och det var först efter en timme som barnmorskan tillkallade läkare och sen tog det ytterligare 20 min innan barnläkaren kom insläpandes sådär lagom road och stressad!! Jag har läst lite i din andra tråd under min graviditet också - det var faktiskt där jag bekantade mig med fenomenet sen avnavling första gången , inte för att du trodde att jag hade fått informationen från MVC eller liknande hehe
    Jag blir så arg. Jag vill ha sen avnavling men ska man bevaka varje steg de tar. Som patient litar man ju på det vårdpersonalen säger, speciellt i ett sånt kritiskt skede.....

Ska man begära sen avnavling, plus ett neonatalteam och läkare i närheten av mamman så att naveln kan behållas intakt innan någon avnavling ska ske, hur svårt kan det vara för dem att förstå?? Det är ju inte så att barnmorskan springer runt med den nyfödde i armarna på jakt efter en läkare... Varför kan inte barnet ha kvar kopplingen till modern då tills en läkare kommer in i rummet och konstaterar att barnet måste flyttas till en annan avdelning?

Det är lathet och okunskap hos sjukvårdspersonal!! De är fasta i gammalt tankesätt att barnet måste avnavlas för att kunna få hjälp. 
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 00:43:16 följande:
    Ja visst blir man arg!!  Men det känns  väldigt bra när någon förstår det här och känner precis som jag. Tack    För skrämmande nog är det alldeles för få som har förmåga att inse  allvaret i detta, och det är förstås därför media är så dåliga på att ta upp det, för det finns tydligen inte så många ljushuvuden där heller, precis som bland de ansvariga inom och över förlossnings- och neonatalvården.  Den senaste av alla dumma ursäkter jag hört från  förlossnings- och neonatalpersonal ,  som svar på varför de inte kan göra HLR med intakt navelsträng, kom från en neonatolog härom dan, var att barnet skulle bli för kallt om det låg hos mamman istället för under värmelampan på akutbordet. Har ännu inte fått något svar från denna läkare  på varför man inte kan lösa det genom att sätta en värmelampa ovanför mamman.  Men ponera att de skulle börja göra HLR  med navelsträngen intakt, och det då skulle visa sig att i princip inga barn längre fick förlossningsskador. Ja, det går nog inte ens att föreställa sig.....  tänk bara vilka reaktioner det skulle bli från föräldrar till förlossningsskadade barn............  Kanske de ansvariga neonatologerna  och obstetrikerna innerst inne har förstått vad det skulle få för konsekvenser, och därför så envist tjurskalligt vägrar ta till sig det här ??? 
    Hahahah att barnet skulle bli för kallt?! Det är ju inte kyligt hos mamman direkt och precis som du säger, varför kan man inte flytta lampan då?? Måste det alltid handla om att flytta bebisen och avnavla??
    Du har säkert rätt, det skulle kosta sjukhusen för mycket.. Både ekonomiskt och deras anseende.
    Finns det ens några bevis på det där med att barnet skulle bli för kallt? Annars kan ju läkarna kläcka ur sig vad som helst..

Är bara så glad att jag såg det här innan jag ska föda!! Har förstått att man måste vara mer detaljerad och bestämd när man skriver sin förlossningsplan.
  • oväntatväntatgravid
    J0S3F1N skrev 2010-01-20 11:22:46 följande:
    Tänker precis som du! Det finns ju ingenting att förlora på att låta navelsträngen vara intakt. Tvärtom är det en stor vinst för barnet som får värdefull hjälp att komma igång under sin första tid i livet och på så vis minskar även risken att sjukvårdspersonal måste ingripa. Jag vägrar tro att det är "antingen eller" - jag tror det går utmärkt att kombinera sen avnavling med eventuella åtgärder som behöver utföras av sjukvårdspersonal. Det handlar, precis som du säger, om gamla tankesätt, invant beteende och bekvämlighet! Vården utvecklas hela tiden och saker och ting tenderar att handla mer och mer om teknik - det blir farligt när man glömmer människan bakom patienten! Just i detta fallet talar naturen sitt klara språk - navelsträngen är en länk mellan mor och barn av en anledning! Länken "försvinner" själv när den inte längre behövs och detta ska inte forceras fram!   Stå på dig och lycka till på din förlossning!
    Helt rätt!!

Jag blir så trött, om man ser på förlossningsprogram klipper de alltid av navelsträngen och bär barnet till ett bord längre bort där det får ligga och skrika. Vad är meningen med detta?!

Tack så mycket, det ska jag. Lycka till själv, med framtida förlossningar.
  • oväntatväntatgravid

Men GUD!!!!! Vilken panik!!! Att ha sönder navelsträngen. Hur hårdhänt var läkaren?! Eller krävs det inte så mycket för att ha sönder navelsträngen???

Vilken tur att ditt barnbarn klarade sig!!!!!

• oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 13:18:35 följande:
    Hon var riktigt hårdhänt och gjorde illa min dotter odentligt, och trots att både min dotter och jag talade om att vattnet redan hade gått så fortsatte hon. Hon lyssnade alltså inte på oss     Navelsträngen lossnade från sitt fäste i moderkakan , men jag förstår inte hur det gick till, och det förstår ingen annan heller som jag pratat med. Läkarna där på SÖS skyllde på att  det var en missblidning vid navelsträngsfästet, och att det säkert hade gått sönder redan innan    Skulle antagligen vara väldigt svårt att bevisa att det var läkaren som hade sönder det. När läkaren hade gjort den här hinnsprängningen gick hon hem. Och strax därefter började min dotter blöda. Eftersom jag själv jobbat på förlossningen kände jag igen färgen på blodet  - moderkaksblod!! - och larmade genast på klockan. När första personen som kom in trodde att vi bara behövde hjälp med att byta binda (!!!)  rusade jag ut till expeditionen och fick tag på en läkare som genast fattade vad det var fråga om, och bara några minuter senare var min dotter inne på operation, redo att katastrofsnittas.  Apropå hinnsprängning, läs det här!!  Det publicerades redan 2001 men hinnsprängning praktiseras ju fortfarande hej vilt på våra svenska sjukhus. www.9manader.nu/artiklar/kejsa00014
    Hur kan det få hända?! Läkarna skyddar varandra, så mycket lättare att skylla på en missbildning.

Vilken tur att du hade kunskapen, hur hade det gått annars?!

Hur kan man som läkare inte lyssna på patienten??

Nej, jag blir så upprörd. Ska vara noga i min förlossningsplanering och skriva ner ALLT! och vad som ska hända ifall något går fel!!

Det är så typiskt. Det känns som att nya rön och forskningsresultat kan man få tag på men att ändra hur sjukvårdspersonalen praktiserar är något annat. Länge, länge har det varit rekommenderat att använda handskar.. men det är få som gör det. "Det är lättare så här".... OCH? Det är säkrare med handskar...

Jag pluggar till sjuksköterksa men ska skola om mig och utveckla hjälpmedel för sjukvården istället... Saker som gör det lättare att följa nya regler...
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 14:30:38 följande:
    Babblis, som skrivit det första förlossningsbrevet som jag länkade till, föreslog att man skulle skriva det på magen  med stora bokstäver: "INGEN KLAMPING!" Hon fick förresten i samtal med förlossningsläkaren innan bf  beviljat att barnet skulle hållas lågt i 30 sekunder och få navelsträngen mjölkad om barnet skulle vara medtaget. Detta var på KSS i Skövde. Hon behövde alltså aldrig skriva det på magen
    Det har jag också tänkt på. Vill ha barnet i några sekunder under nivån av "exithålet" så att blodet snabbare kan rinna dit. Sen vill ja ha barnet i famnen, utan klampning. Så här ska det vara tills navelsträngen slutat pulsera eller hur den gör.. får läsa lite mer om det. Därefter kan de få klippa den, eller min sambo får klippa den om han vågar :D
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 15:20:49 följande:
    Men det är bara om barnet är medtaget och snabbt måste navlas av som man först ska hålla det under placentanivån  och samtidigt mjölka navelsträngen. Annars  behöver man inte göra det, utan transfusionen fungerar ändå när barnet ligger i mammas famn redan från börja (vilket är väldigt viktigt för bondingen) Tyvärr har de som tagit fram riktlinjerna för avnavling missuppfattat det här och tror att barnet inte får något blod om det inte hålls i samma nivå eller under placenta de första 30 sekunderna.   Det är bara om man håller barnet 40-50 cm ovanför mamman (som ofta görs vid snitt)  som transfusionen inte fungerar. Mödrar har under miljoner år rent instinktivt tagit sina nyfödda i famnen  direkt, och alltså inte hållt dem under placentanivå först,  och transfusionen har fungerat ändå, så det är klart att även nutidens mödrar kan göra likadant. I synnerhet under de första 5 minuterna av den viktiga bondingen, med dess unika hormonspel, registrerar barnet ALLT, som sen finns kvar i det undermedvetna för resten av livet. Då är det mycket bättre att det har ljuva harmoniska minnen av att  ligga hos mamma  hud-mot-hud istället för att rädd och skrikande hållas av en främmande person .
    Jaha men dåså. Jag hade läst någonstans att man skulle göra så, ha barnet under placentanivån. Men dåså.. då kan få sin lilla apa i famnen på en gång :D Mycket bättre. Tyckte det verkade lite tråkigt men tänkte att det kanske är bäst så, att den får i sig blodet först. Tack för informationen!
  • oväntatväntatgravid
    lovecats skrev 2010-01-20 21:06:57 följande:
    abuelita: Detta hör ju kanske inte riktigt hit men förstod det som att du jobbat på förlossningen och har undrat över det dom sätter på huvudet på bäbisen när den ligger inne i magen. Tror det ska mäta hur barnet mår. Jag trodde det var typ som en elektrod med klister på som man satte uppe på huvudet och gav därför mitt godkännande men fick senare veta att man skruvar in den och undrar om det verkligen är som min barnmoska sa att barnet inte kan känna det? Bara för att barnet ligger i magen så borde den väl endå känna smärta som vi? (vår dotter hade ju en skorpa där i 1 1/2 vecka efter förlossningen)
    Va? Nej men usch, skruvar in den. Det låter ju väldigt smärtsamt! =(
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!