abuelita skrev 2010-01-15 20:00:25 följande:
Hej! Det pH-prov som tas rutimässigt på i princip alla barn som föds på svenska sjukhus går att ta med spruta från den fortfarande pulserande navelsträngen istället för att ta det från tidigt klampad och avklippt navelsträng. Men de ansvariga inom förlossningsvården i VG-regionen har uppget som skäl till att de måste fortsätta att klampa och klippa tidigt, trots att riktlinjerna rekommenderar sen avnavling, är för att det är för tekniskt svårt att de det från pulserande navelsträng, bl.a att undersköterkorna (det är oftast de som sköter avnavlingen och provtagningen) "sticker sig i fingrarna". Men innan Nationella biobanken för navelsträngsblod öppnade på Sahlgrenska 2006 tog uskorna detta prov från pulserande navletsträng. Och på de flesta andra svenska sjukhus tas det här provet nu helt utan problem från pulserande sträng. Bra att du tänker begära sen avnavling, för det har du rätt till. Om förlossningspersonalen skulle trilskas och säga att de inte kan ta pH-provet då, kan du avsäga dig det helt. Det är nämligen inte till för barnets skull, utan för personalens. De vill ha det som en kvalitetssäkring av vården; Kan de bevisa med hjälp av provsvaret att barnet mådde bra när det föddes har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dö. Att barnet kanske blev skadat, eller dog, av den enorma blodförlust som tidig avnavling innebär, tas tydligen inte med i beaktningen. Ibland uppges som skäl till pH-provet att barnläkaren ska kunna sätta in rätt behandling om barnet mår dåligt. Men provsvaret är sällan färdigt förrän efter 10 minuter, och vid det laget måste de akuta upplivningsåtgärderna redan ha påbörjats. Det krävs alltså klampning före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken. Bor du i Göteborgstrakten? Har du i så fall fått någon information på
mvc eller på informationemöte, om avnavling? Hittills ha de nämligen inte informerat blivande föräldrar om att de enligt hälso- och sjukvårdslagen har rätt att begära sen avnavling, men glädjande nog berättade Lurifax här i tråden i går att
bm i föräldragruppen hade tagit upp det självmant, och berättat att barnet mår bäst av sen avnavling och att föräldrarna har rätt att begära det
Tusen tack för förklaringen!!
Vad arg jag blir. Hur kan man som sjukvårdspersonal bete sig så?? Nej, om de inte kan ta ett PH-prov i pulserande navelsträng får de inte ta ett sånt. Gud vad bra att man får lite information om detta, annars är det nog många som råkar ut för detta...
Jag bor i Sthlm, men om det kommer hit också så är det bra att vara förberedd. Det kanske inte hinner komma innan juni då jag ska föda??
Jag ska skriva en förlossningsplan och har enda sedan början tänkt låta barnet ha kvar navelsträngen så att blodet hinner komma in i bebisen, dit det ska.
Biobanken är viktig, men inte på bekostnad av en nyfödd.