• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Hattifnatt

Elims

Traditioner är spännande ting - har jag berättat om familjen som alltid stekte lammben och klöv benet ungefär två tredjedels bit ner, " för det skall man göra" tills dess intresserad och förvånad nyingift svärdotter frågade, fick besked av svärmor att " så gör vi alltid, det gjorde mamma" och sedan vid tillfälle frågade åldrig svärmormor om detta varvid svaret var att " åh, vi hade en så liten ungsform att lammbenet inte fick plats annars"
    Två generationer senare klövs alltså fortfarande benet i tro att det var det traditionella sättet att tillaga det på!

Elims: vi har inköpt en espressomaskin på jobbet - det tog inte många dagar innan jag var en TUNG koffeinist...
    Hur är tillvaron som icke-hemmamamma då, hur känns det? Är din man hemma nu eller är sonen på dagis?

• elims

Hattifnatt

eller familjen som hade som tradition att alltid vända upp och ner på challebrädan (finns specielle skärbrädor till challebröd) innan de skulle skära upp challen på shabbes. Så var regeln! Det visade sig att någon för länge sen hade varit hemma hos en rabbin och observerat att det var så han gjorde! (den egentliga anledningen var att rabbinens fru inte ville att det fina motivet på ovansidan skulle bli förstört av knivhack!)

• elims

Nu behöver förresten jag lite matinspiration!!

Vi bestämde igår att vi ska ha familjen hos oss för att fira andra kvällen chanukka. Det är en lördag kväll, shabbat slutar 15.40 och vi tänkte bjuda till 16.30.

Tänkte bjuda på någon slags mat som vi kan äta sen vid middagstid, vi blir 10-13 pers, men vad ska jag hitta på?!
    Inte något köttigt och inte latkes. Det behöver inte vara tre-rätters! Bara nåt gott å enkelt som alla gillar.
    Helst borde det vara något som jag förberett dagen innan för jag kommer ju inte ha speciellt mycket tid efter det att shabbes går ut å fram tills de kommer. Och jag vill inte behöva stå i köket när de är här, vill umgås vid chanukaljusen tillsammans med de andra!
    Kanske kunde man laga nåt några dagar i förväg å frysa in. men vad???

• mayasmama
    elims skrev 2009-11-25 14:17:40 följande:
    Nu behöver förresten jag lite matinspiration!!Vi bestämde igår att vi ska ha familjen hos oss för att fira andra kvällen chanukka. Det är en lördag kväll, shabbat slutar 15.40 och vi tänkte bjuda till 16.30. Tänkte bjuda på någon slags mat som vi kan äta sen vid middagstid, vi blir 10-13 pers, men vad ska jag hitta på?! Inte något köttigt och inte latkes. Det behöver inte vara tre-rätters! Bara nåt gott å enkelt som alla gillar.Helst borde det vara något som jag förberett dagen innan för jag kommer ju inte ha speciellt mycket tid efter det att shabbes går ut å fram tills de kommer. Och jag vill inte behöva stå i köket när de är här, vill umgås vid chanukaljusen tillsammans med de andra!Kanske kunde man laga nåt några dagar i förväg å frysa in. men vad???
    jag slår ju ett slag för laxereceptet du fick av mig - underbart god och det behöver inte stå och marinera flera timmar - börja med laxen, fixa sen allt anant och sist in med laxen i ugnen - den är klar på 20-30 min, om du tar minst 200 grader servera en potatisgratäng till som du gjort dan innan, bara att värma
  • mayasmama

i orginalreceptet skall laxen bara vara inne i ugnen i 10 min, på 250 grader men då är den lite lätt rå/gravad inuti och rejält sotad utanpå. en del tycekr det är lite läskigt med rå fisk så jag brukar se till att den är färdig men absolut inte torr - hellre lite för lite än för mkt.

när jag har haft den på buffe serverar jag bulgursallad, typ tabuole, lebahne, oliver , israelisk sallad, hummus och schatzilim till - tror det är exakt det vi hade hos hattifnatt. och till efterätt en israelisk cheesecake.

• Kiralves

Hej, tack för länken hit igen:)

Mayasmamma hur går det med allt? du skrev att n kanske kommer flytta hem...så resonerar P ofta med...och förstår inte heller hur man kan lämna sina barn...inte när de är för små att resa själva i varje fall för att hälsa på. Kram...du är så himla duktig och företagsam.

Läste i tråden innan att någon...tror det var Chaia hade sett Pärlfiskarna på folkoperan,.....hur var den???? Vill se den med...ääääälskar opera.

Nästa gång bandet jag skriver texter åt spelar i stockholm kan inte några av er komma då...altså ni som bor i trakten...vore super kul.

• mayasmama
    Kiralves skrev 2009-11-25 18:15:14 följande:
    Hej, tack för länken hit igen:)Mayasmamma hur går det med allt? du skrev att n kanske kommer flytta hem...så resonerar P ofta med...och förstår inte heller hur man kan lämna sina barn...inte när de är för små att resa själva i varje fall för att hälsa på. Kram...du är så himla duktig och företagsam.Läste i tråden innan att någon...tror det var Chaia hade sett Pärlfiskarna på folkoperan,.....hur var den???? Vill se den med...ääääälskar opera.Nästa gång bandet jag skriver texter åt spelar i stockholm kan inte några av er komma då...altså ni som bor i trakten...vore super kul.
    ja du, vad skall man säga? jag vet faktiskt inte vad han tänker göra. händer ingentting här direkt. så här är det jämt - vi pratar inte om det på ett tag och så tycker han att allt är bra igen. fast jag har sagt till honom att jag inte vill fortsätta men han är ju absolut den mest lataste människa jag mött så han kommer nog inte flytta föränn jag boktavligen lyfter ut honom, och då måste jag nog först hitta ett ställe för honom att bo på. Han kommer aldrig flytta hem för han kommer helt enkelt inte få tummen ur och fixa det. Jag står ut för barnens skull, hur länge vet jag inte, men jag vet att jag en dag kommer att vara ensam.
  • Kiralves

jobbigt mayasmamma...ibland är det skönare att vara själv

• elims

potatisgratäng med laxen lät faktiskt väldigt gott, tror jag kör på det!

Hur gör du din potatisgratäng?
    Blir den ok att värma på dagen efter?

• elims

kommer nog köpa iaf 2 kg lax om vi blir 10 pers. eller kanske mer, hatar när det finns för lite mat...
    Hur mycket av varje behövs till smörröran? (skicka mig privat om du vill )

Svar på tråden Hey Jude 16