• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Chaia

Där hade de ju lite roliga saker. Kanske går förbi där idag. Mjukischanukian var ju jättesöt!

Barnen fick förresten den där vägghängaren med alef bet av farmor igår. Fin, men nu har G tagit ur alla figurer ur sina fickor och jag vet inte vilken som ska vara var.

• Chaia

Men det där shabbatsetet var ju gulligt. L brukar ju leka shabbat med sina gosedjur. Kanske skulle slå till på det..

• elims

Ja visst har de fina saker
    Det där shabbat-setet har vi faktiskt hemma (nr 2 på listan). plockar bara fram den på shabbat och sonen älskar att hälla upp vin och lägga duken över challebröden. jättesött!

Tycker dina tjejer förresten om att måla å färglägga finns det massvis med chanukamotiv man kan printa ut själv. kul att dekorera hemmet med.

här tex
    www.torahtots.com/holidays/chanuka/chanclr.htm

www.aish.com/h/c/f/52430632.html

• Hanna73

Sonen fick en mjukisdreidel förra året, tänkte ta fram den igen nu.

Han gillar när jag snurrar vår trädreidel, lite större storlek för säkerhets skull, men har inte fått kläm på att snurra den själv.

Finns det några chanukasånger på svenska? Sonen börjar lära sig melodin till "I had a little dreidel", men det vore ju kul att sjunga något han faktiskt kan förstå något av.

Har beställt en del nya böcker, så jag tror att det får bli chanukapresenterna. Kanske kan kopiera lite CD-skivor till band som sonen kan spela på sin egen bandspelare, så får jag presenterha att räcka till 8 dagar...

• Chaia

Hanna73: Min dotter lärde sig en svensk text till "I had a little dreidel" på dagis. Den gick så här ungefär..

Jag sitter med min snurra, försöker få den runt, så att den snurra mera, en enda liten stund. Så snurra, snurra, snurra, det bästa du förmår. Snart är det slut på festen och snurran stilla står.

• tutim

Himmel vilken massa roliga grejer där fanns på den länken! Blev sugen på allt möjligt därifrån

Alltså; jag har ett litet dilemma som jag måste få vädra en smula..sonen går ju på kommunal förskola och allt är frid och fröjd med det. Fantastiskt ställe på alla sätt och vis och jättefina fröknar. Nu närmar sig dock julen och precis som i resten av världen verkar alla gå bananas över det faktumet och vi har diskuterat detta med jul vs chanukka här hemma i flera veckor.  Jag vill inte på något vis förringa julen och allt vad det innebär utan ser gärna att B har ett öppet sinne till allt och alla och att han är medveten om att det finns olika religioner och kulturer etc.

Men jag tycker det går en gräns vid att ta med barnen till kyrkan. Nästa vecka ska dom få gå till kyrkan och se något sorts julspel (heter det så?) som hette typ Julkrubban eller något liknande. Visst. Jättefint och säkert stämningsfullt men jag tycker det är fel. Det borde vara valfritt. Jag kan visst ge B ledigt men det känns också fel. Men det är fel att släpa dom till kyrkan. B är ju inte den ende i klassen som är av ett annat slag.  Han vill inte ens höra på det örat att han inte skulle med eftersom de utlovat både pepparkakor samt att titta på "djuren i stallet". Försökte förklara att det är inga riktiga djur men det är  det visst hävdar han

Jaja. Han måste ju få gå såklart men det känns helt galet. Det är ju liksom ingen religiös fsk han går på.

Nä vad jag gnäller, sorry för det men jag vet inte...det känns så helt fel det där.

Nähäpp nu är Roffe galen igen. Zzzz
    /gnällig

• mayasmama

idag börjar min absolut mest busy jobb vecka någonsin - de närmsta 4 dagarna kommer jag få jobba dygnet runt - är rädd för att jag kommer få ångra att jag ALDRIG kan säga nej till ett jobb - är dubbelbokad både lördag och söndag och idag är tjejen som jobbar hos mig sjuk, så idag skall jag göra jobb för två - själv.

på söndag skall jag och maya stå på julmarknad, jag var inne på att skippa det när jag fick uppdrag att göra en lunch på församlingen , men maya blev så ledsen att jag sa ok, vi gör det! Plus att min mamma brukar hjälpa mig med det men hon ligger ju fortfarande på sjukhus och beter sig rätt illa mot mig, säger att jag bara utnyttjar min pappa, för han hjälper mig så mkt. säger att hon vill ta livet av sig men det kan hon inte göra för då skulle hennes syster och min lillebror bli så ledsna, jag däremot skulle inte bry mig - jag vet att hon är sjuk och jag försöker att inte ta åt mig - men det är svårt! Hur som helst har jag gett mig den på att klara detta i år utan henne! Min pappa - som väldigt frivilligt låter sig utnyttjas av mig och mina barn- åker ner och börjar marknaden med maya , jag går ifrån lunchen när maten är klar, har andra som sköter servering och dyl, så åker jag ner till marknade så att jag är där ca 1 tim efter det börjar.

så det kommer bli asjobbigt men på ngt sätt måste det gå!!! Håll tummarna för mig

• Tili

Usch mayasmama det där låter jättejobbigt!!!!!

Du måste lära dig att säga nej för om du går in i väggen vad händer då????

Håller tummarna att allt går bra och att du inte behöver slita för mycket.

Tutim: Håller med dig helt och hållet! Jag hade inte tyckt att det är ok att gå till kyrkan! Tycker att det räcker att det är så mycket jul pyssel, lucia m m på de kommunala förskolorna. De sakerna känns inte så religösa så det är ok. Gränsen går vid kyrkan!

• Chaia

Tutim: Jag håller med dig. Kommunal förskola och kyrkan hör inte ihop!

Mayasmama: Heja, heja!

Svar på tråden Hey Jude 16