• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Chaia

Hoppas att ni alla har en trevlig helg! Själv befinner jag mig med make och barn hemma i barndomshemmet och slappar. Så skönt och välbehövligt!

• elims

Shabbat shalom från ett soligt Tel Aviv!

• Yamit

Namen Elims, ar du harnere? Sa roligt. Vi stod for kidush i synagogan igar formiddags (for att fira sonen) och hade verkligen tur med vadret. Jag var lite orolig for att just "vår" Shabatt (de andra har varit inbokade av andra) skulle bli regnig, men nu hade vi tur. Det tar ju anda en kvart att ga dit och det skulle inte varit kul i osregn (med lillen i vagnen).

• mayasmama

hemkommen ifrån jobb. buffe till en omskärelse, gick bra var ju lite kort varsel, de ringde mig i onsdags. Men var inte så krånglig meny:

varmrökt lax
    kall örtsås
    potatissallad m färsk sparris & sockerärter
    pepparotsostfyllda laxrullar
    auberginepaj m mascarpone och honung
    grönsallad

israelisk cheesecake
    kaffe

har en omskärelse till om en vecka - en liten pojk som inte väger tillräckligt så där har jag fått reda på det lite tidigare. Det "trista" me den är att de vill ha bara smörgåsar och det fick jag reda på efter att jag sagt ja - egentligen skulel jag jobba i mitt egna kök den dan så jag får ta in ngn annan för att gå till församlingen och göra smörgåsar!

Sen kl 22 på juldan ringde en annan judisk familj jag känner och bokade catering till 40-50 pers den 16 jan - de var på väg till flygplatsen för att flyga till israel i 2 veckor och kom på att de glömt att ringa mig.

så nu är jag nästan så gott som fullbokad i januari - är ett jobb jag inte fått ännu men jag gjorde deras mat förra januari och de var jättenöjda och sa då att de ivlle boka mig igen 2010. och sista helgen i januari så har jag den där stora grjen som nu är uppe över 200 pers!!!

• LadyLovelylock
    mayasmama skrev 2009-12-27 16:28:16 följande:
    hemkommen ifrån jobb. buffe till en omskärelse, gick bra var ju lite kort varsel, de ringde mig i onsdags. Men var inte så krånglig meny:varmrökt laxkall örtsåspotatissallad m färsk sparris & sockerärterpepparotsostfyllda laxrullarauberginepaj m mascarpone och honunggrönsalladisraelisk cheesecakekaffehar en omskärelse till om en vecka - en liten pojk som inte väger tillräckligt så där har jag fått reda på det lite tidigare. Det "trista" me den är att de vill ha bara smörgåsar och det fick jag reda på efter att jag sagt ja - egentligen skulel jag jobba i mitt egna kök den dan så jag får ta in ngn annan för att gå till församlingen och göra smörgåsar! Sen kl 22 på juldan ringde en annan judisk familj jag känner och bokade catering till 40-50 pers den 16 jan - de var på väg till flygplatsen för att flyga till israel i 2 veckor och kom på att de glömt att ringa mig.så nu är jag nästan så gott som fullbokad i januari - är ett jobb jag inte fått ännu men jag gjorde deras mat förra januari och de var jättenöjda och sa då att de ivlle boka mig igen 2010. och sista helgen i januari så har jag den där stora grjen som nu är uppe över 200 pers!!!
    Israelisk chessecake låter spännande Kan man kanske få receptet?
  • Yamit

Mayasmama - Oh vad jag blev sugen nar jag laste menyn till buffe'n. Verkligen roligt att du ar fullbokad. Det ar ju bevis pa att du fatt hogsta betyg fran dina kunder. Manga jobb har du sakert fatt "ryktesvagen" (tack vare nojda kunder) och sen har du manga som aterkommer. Kan ju inte bli battre an sa.
    Om du nagon gang (mot formodan) flyttar ner hit sa har du en kund i mig. Vi koper ofta fardiglagat till Shabatt .

• mayasmama
    Yamit skrev 2009-12-28 07:30:16 följande:
    Mayasmama - Oh vad jag blev sugen nar jag laste menyn till buffe'n. Verkligen roligt att du ar fullbokad. Det ar ju bevis pa att du fatt hogsta betyg fran dina kunder. Manga jobb har du sakert fatt "ryktesvagen" (tack vare nojda kunder) och sen har du manga som aterkommer. Kan ju inte bli battre an sa. Om du nagon gang (mot formodan) flyttar ner hit sa har du en kund i mig. Vi koper ofta fardiglagat till Shabatt .
    ja det är verkligen jättekul, och det roliga är att 100% av alla jobb jag får är ryktesvägen. Eftersom jag egentligen officiellt är mammaledig så har ja ginte gjort ngn marknadsföring överhuvudtaget. Skall ta tag i det nu när millie börjar dagis.

cateringbranshen är stentuff, jättehård konkurrens så jag har haft en väldig tur som fått in en fot i den judiska församlingen.

en dag flyttar jag till israel - maya och jag skall öppna "swedish bakery" men inte föränn hon är vuxen. Och får jag välja så bor jag gärna i dina hemtrakter, yamit.
  • Yamit

Namen, sa kul. Och tiden gar snabbare an man tror, och"vips" sa ar hon vuxen och ni flyttar ner .
    Hoppas inte IKEA har forstort ryktet pa svensk mat, for nar vi var dar for nagra manader sedan och at "svenska kottbullar" (numera kosher) sa var de helt smaklosa och fulla med brosk. Jag ar inte krasen och slanger inte mat, men var faktiskt nara att gora det just da. Och den parve princessbakelsen smakade inte alls som princessbakelse, men det kanske berodde pa att vi tog just parve-sorten och inte den mjolkiga (som de ocksa har). Vi at ju kottbullar, sa det gick ju inte.

• En helt vanlig mamma

Yamit.
    grattis grattsi till babyn. ( blev det en son eller dotter?) jobbigt dock med allt runtom, men skont attd et gick bra till slut...

vi ar harnere i Ashkelon o njuter av vadret, vilken sommar det ar!!

Pavel fick aven det goda beskedet dagen innan vi akte att han far forts. som projectcontroller pa volvo i alla fall tills hosten o de haller pa att omvandla hans kontrakt till ett permanent, kanns skooont. Jag kan alltsa vara hemma tills aug.!

Minne har varit sjuk har nere nastan en vecka, Han har hostat o kraks, men nu verkar han ma battre.

Elims, vi var i jerusalem igar...Lika spannande o fascinerande som alltid!

Kram kram

Svar på tråden Hey Jude 16