• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • En helt vanlig mamma

Hej.

Mayasmamma, jag tror att du gör absolut rätt i att ta tag i Ella om det känns som om att du ofta drar det kortare strået.
    För det mesta försöker man att klara av allting in i det längsta, men BUP samtal för er alla eller en kurator för dig kan ju ofta kasta nya sken över situationen. Och är stå att Ella behöver lite extra stöd eller vägledning är det väl superb. att man får den så fort som möjligt. Varför ha det olidligt längre än man behöver?
    Vad säger FSK om hennes betende? Ser det den tvångsmässiga sidan du ser? Ibland kan ju vissa barn gå i i det mer än andra utan att det betyder ngt, men i och med att man som förälder är orollig och uppgiven så gör du rätt i att söka hjälp.

Min syster hade som liten behövt hjälp, och min mamma som arbetar med barn borde ha sett alla signaler. Eller signaler och signaler, det var så tydligtett betende hos ett barn som mår dåligt.
    Hon fick ingen hjälp förrän hon skar upp sina handleder som tonåring.( Nu menar jag INTE att Ella mår så dåligt, utan att det är bättre våga se än att blunda.)

Här hemma rullar det på som vanligt. Vi sover superdåligt, men klarar oss med kaffe och kaffe. Börjar dock få lite fysika men, som ögonryckningar och mkt huvudvärk. Kan dock även ha med min syn att göra så jag ska äntligen till en optiker på söndag...

Sköt om er alla o shabbat shalom.

• mayasmama
    En helt vanlig mamma skrev 2010-02-05 16:30:38 följande:
    Hej.Mayasmamma, jag tror att du gör absolut rätt i att ta tag i Ella om det känns som om att du ofta drar det kortare strået. För det mesta försöker man att klara av allting in i det längsta, men BUP samtal för er alla eller en kurator för dig kan ju ofta kasta nya sken över situationen. Och är stå att Ella behöver lite extra stöd eller vägledning är det väl superb. att man får den så fort som möjligt. Varför ha det olidligt längre än man behöver?Vad säger FSK om hennes betende? Ser det den tvångsmässiga sidan du ser? Ibland kan ju vissa barn gå i i det mer än andra utan att det betyder ngt, men i och med att man som förälder är orollig och uppgiven så gör du rätt i att söka hjälp.Min syster hade som liten behövt hjälp, och min mamma som arbetar med barn borde ha sett alla signaler. Eller signaler och signaler, det var så tydligtett betende hos ett barn som mår dåligt. Hon fick ingen hjälp förrän hon skar upp sina handleder som tonåring.( Nu menar jag INTE att Ella mår så dåligt, utan att det är bättre våga se än att blunda.)Här hemma rullar det på som vanligt. Vi sover superdåligt, men klarar oss med kaffe och kaffe. Börjar dock få lite fysika men, som ögonryckningar och mkt huvudvärk. Kan dock även ha med min syn att göra så jag ska äntligen till en optiker på söndag...Sköt om er alla o shabbat shalom.
    har fortfarande inte ringt - har så svårt att förmå mig att göra det....men jag vet att jag borde. På förskolan känner de inte alls igen den bild som jag ger dem om hur E beter sig hemma. Det är väldigt bra iofs, det tyder på att det nog inte är ngt "fel" på henne. på bvc har de tidigare sagt till mig att hon är väldigt intelligent och väldigt mkt känslobarn och det stämmer nog. Hon är väldigt manupulativ för att vara så liten....jag lätt sätta sig i ett hörn och gråta och mumla att " Ingen älskar mig - jag vill att min mamma skall älska mig" - det känns ju inte helt normalt för en 3,5åring???
  • lilla hej

hej hej!

har skrivit för längesedan i tråden och läser lite då och då...
    undrar bara om någon bor i malmö eller skåne?
    skulle du kunna inboxa mig isf? Har en fråga...
    Är det inte mars snart?
  • En helt vanlig mamma

Mayasmamma,

Kanske är hon duktig på att trycka på rätt knappar din lilla E?

jag kan tänka mig att en stor del av de föräldrar som söker hjälp med sitt barn inte har barn med diagnoser, utan har barn som man inte fullt orkar med. På ett eller annat sätt. Det innebär inte att det är fel med barnet eller med en själv som vuxen. Ibland kör livet bara ihop sig och vissa barn snappar upp känslovågor och stämmningar supersnabb. Mår ex. mamma dåligt kan det skapa kaos i huvudet på dessa små liv. Och de resonerar inte som förstående vuxna att de lugnar och hjälper till, utan oftast sätter de vilda och aviga sidan till.

Jag tycker fortf. definitivt att ni ska söka hjälp. Det finns massor av ställen man kan vända sig till. Här i Lerum har de dessutom en massa föräldrautbildningar som drivs av socinomer o pedagoger där man kan samtala om allt mellan himmel o jord, i grupp. Föräldrar som vill ventilera och få hjälp kan få det genom dessa grupper, både av andra föräldrar och av utb. personal.
    Annars så har nog BUP ganska bra personal. Finns ofta en socionom med expertisomr. på familjer med barn i ålder 0-6 år som man kan få samtala med. De brukar ha bra med råd och stöd.

Jag önskar er all lycka, och mod...
    Kram på dig.

• Tili

Hej allihopa!

Är så otroligt upptagen nu för tiden att jag knappt har tid för familjeliv.

Mayasmama: Du är verkligen otrolig som klarar allt arbete med familj och ditt företag samtidigt som du har en längtan och sorg efter din mamma.

Att gå till BUP är fortfarande så tabubelagt och många "skäms" över att gå dit precis som om det vore likställt med att vara en dålig förälder. Så är det inte!!!!

Jag gick till BUP med mina barn när jag var i stor kris när L föddes och D var så svartsjuk att jag inte klarade att hantera det. Att gå dit var otroligt bra både för mig och D. Varje gång jag kom dit släppte allt och jag satt och storbölade! Fick fantastiskt stöd och hjälp av dom. Kan verkligen rekomendera att ta steget och boka en tid.

Kramar

Har världens bästa svärföräldrar som betalar vår resa till Israel på pesach eftersom de så gärna vill att vi kommer, så nu ska vi boka resa till slutet av mars. Ska bli så härligt att få åka ner nu efter den här jäääätttte långa vintern.

Någon annan som ska ner?

• tutim

Duktiga mayasmama! Det är strongt gjort att jobba så hårt med både familj och eget företag som du gör när man dessutom förlorat sin mamma.

Tili  - vi åker också ner till Pesach; samma för oss, vi har snälla svärisar som vill att vi ska komma. Vi åker den 23/3 och kommer hem i slutet av april, det ska bli så oändligt fantastiskt otroligt härligt att slippa slasket efter den här massiva vintern!
    Jag tror nästa flyg gick 30/3 vilket är dagen efter erev pesach (om jag inte är helt fel ute) så vi valde att åka en vecka innan istället.

I övrigt är vi mitt i purimförberedelserna i vår lilla nya fina förening vi har startat Vi ska spela Purimteater för barnen, jag ska vara Achashverosh (obs, stavning?). Blir roligt, jag är verkligen ingen teaterapa men nån gång ska ju vara den första..

Nu ska Roffe sova!

• elims

Jag e här å läser. Har mycket omkring oss just nu, en del sjukdom å en hel del jobb...

Någon som har receptet på coca cola-kakan????

• Hattifnatt

Mayasmama: jag tror vi alla beundrar dig oerhört mycket som roddar ihop vardag och jobb så bra! Om du känner att du behöver tala med någon om Ella och få hjälp med att hantera situationen så är det ju precis det du skall göra, för både hennes skull och din egen. Och BUP är jättebra, de ser "allt" och har både handfasta råd och en bred erfarenhet att dela med sig av.

Elims: jag har receptet hemma men är på jobbet nu. Inboxar dig i kväll, eller är det för sent?

Grattis alla som skall till Israel på pesach!

Tili: jag har nog glömt att fråga, hur gick det med utredningen av L:s tillväxtkurva?

Här har dottern fått hål i öronen (hon är fem år gammal och har tjatat om detta jättelänge) och hon är så stolt så stolt....

• Tili

Hatti: Stor tjejen med hål i öronen!

De har lagt L:s tillväxt utredning lite på hyllan. Hon är nu 82cm lång och fyller tre år i sommar. När vi äntligen fick hjälp med sömnen i somras så släppte det mesta och hon började sova (till och från) och började även äta. Hon växer lite men är fortfarande mindre än 1-åringarna på sin förskola. Vi går och mäter och väger henne lite oftare än andra barn och så får vi se om något år om hon behöver tillväxthormon.

Hon är en tuff liten tjej som blir flyförbannad när hon blir kallad lilla L!

• mayasmama

go morron på er tjejer.....

tack för allt stöd och fina ord....ni skall veta att jag e egentligen rätt slapp och ligger gärna på soffan i stället för att jobba men men man gör väl det man måste, det gör ju alla så jag är vare sig bättre eller sämre än ngn annan. Fast cateringjobben jag gör tycker jag är jätteroliga, önskar att jag kunde leva enbart på det.

Ella har varit jättego och snäll hela helgen. Var på bio igår med henne och hennes storasyster och Ella var tvungen att informera ALLA besökarna på filmstaden att hon minsann skulle se prinsessan och grodan och att hon hade fått en prinsessmugg. Att vara supercharmig och jätterolig går tydligen hand i hand med att vara överkänslig och skitjobbig....

idag skall jag lämna barnen och jobba hemma - har svårt med självdisiplinen när jag jobbar hemma - men nu har jag fyra offerter till framtida jobb att skriva + massa annat, räkningar och sånt. Har äntligen köpt ett nytt databord - ett enormt, så nu skall jag få ordning på mitt hemmakontor och där med på alla papper - det är tanken i alla fall....

ha en bra dag!

• elims

Hatti
    hittade receptet på cocacola-kakan!
    Ska baka en form till shabbat och en form till en shiva jag ska på ikväll. Om jag minns rätt gav ju receptet en rätt stor sats...

• Itke

Hej allihop! Ny här, hittade hit via Google då jag letade efter recept på kneidlar. Nu till pesach brukar jag alltid göra kneidl och använda mig av sån färdig mix, men den är slut här hemma och vi reser inte till Israel i år så kan inte köpa mer. :(

Jag har matzemjöl och tänkte göra från grunden istället, någon som har ett bra och gärna enkelt recept? :)

• Itke

Hej allihop! Ny här, hittade hit via Google då jag letade efter recept på kneidlar. Nu till pesach brukar jag alltid göra kneidl och använda mig av sån färdig mix, men den är slut här hemma och vi reser inte till Israel i år så kan inte köpa mer. :(

Jag har matzemjöl och tänkte göra från grunden istället, någon som har ett bra och gärna enkelt recept? :)

• Itke

Svar på tråden Hey Jude 16