Inlägg från: Hattifnatt |Visa alla inlägg
  • Hattifnatt

Hey Jude 16

Ah, här är ni ju favoriterna

Mat i tråden igen, heja heja! Och jag tycker också du är för billig, Mayas mama, jag skulle gått upp i varje fall en femitolapp, kanske en hundring - du måste ju faktiskt tjäna pengar på det också!
    Trist om magen känns paj!

Hoppas också att det löser sig hemmavid - en träff med andra israeler låter som en bra idé och kanske ett bra forum att " lätta på trycket". Och nej, det löser ju givetvis ingenting alls att bara dra till Israel....däremot kan er nuvarande kris vara ett bra tillfälle att prata med någon om hur ni vill ha det i livet, Fajga rekommenderade väl en bra person eller hur var det?

Chaia: så skönt att det fungerar väl med glasögonen! Upptäckte ni synfelet själva eller var det via BVC? Jag fick glasögon när jar var åtta år och försöker ha lite koll på barnens syn, just för att det är ärftligt med närsynthet.

Ramlade f ö över nedanstående i Haaretz:
    "The most popular names for Jewish Israeli boys, after Noam, were Itai, Daniel, David, Idan, Moshe, Yosef and Yonatan. After Noa, the most common names for girls were Shira, Yael, Tamar, Maya, Talia, Hila, Michal and Adi"
    Lite roligt, när jag var i Israel på åttiotalet använde jag namnet Hila, som liknar mitt svenska namn/smeknamn. Och mina kollegor då på jobbet, födda på sexiotalet, hette Tamar och Talia, lite lustigt det där hur namn går i vågor.

• Hattifnatt

Åh, grattis Chaia!
    Jag är också närsynt för övrigt, mest på det ena ögat, och har i vuxen ålder fått en viss astigmatism. Jag bär nästan alltid kontaktlinser dock, har aldrig riktigt gillat glasögon.

Mayasmama: jag (och en del av er andra) vet ju att den där buffén är otroligt god! Delar du med dig av receptet på laxen eller är det hemligt?

Kreplach - är det alltid lever i dem? Jag gillar inte det i någon form ( kräktes en gång efter skolans stuvade levergryta och sedan dess är det omöjligt att äta). För annars låter det ju gott

Här har lilla H ( som fyller fem år snart) drabbats av en otrolig mammaklängighet, från att egentligen vara en liten kavat tjej, och dagislämningarna har blivit lite knepiga. Vill inte släppa mig, svår att avleda, men trivs annars bra på dagis ochnär jag väl gått går det jättebra. Men det är svårt med mammahjärtat att lämna just nu, känner jag....

• Hattifnatt

Elims

Traditioner är spännande ting - har jag berättat om familjen som alltid stekte lammben och klöv benet ungefär två tredjedels bit ner, " för det skall man göra" tills dess intresserad och förvånad nyingift svärdotter frågade, fick besked av svärmor att " så gör vi alltid, det gjorde mamma" och sedan vid tillfälle frågade åldrig svärmormor om detta varvid svaret var att " åh, vi hade en så liten ungsform att lammbenet inte fick plats annars"
    Två generationer senare klövs alltså fortfarande benet i tro att det var det traditionella sättet att tillaga det på!

Elims: vi har inköpt en espressomaskin på jobbet - det tog inte många dagar innan jag var en TUNG koffeinist...
    Hur är tillvaron som icke-hemmamamma då, hur känns det? Är din man hemma nu eller är sonen på dagis?

• Hattifnatt

Shavua tov allesammans!

Jag var med dottern H på klädparty ( meandi) hos Fajga i går, och trots att jag handlat fullt tillräckligt på MeandI under hösten slank det ner ett och annat ändå, förstår inte riktigt hur det gick till....
    Lilla L är för övrig tmycket duktig på att baka, kan jag meddela ( och mamma Fajga också givetvis )

Här har vi haft femårskalas för H, på Stadsmuseet i Gbg , med halsbandsjakt och spöken och pyssel och rosa marsipantårta. Lyckat, tretton lyckliga barn och trötta föräldrar!

• Hattifnatt

ELims: vår son hade en sådan mardrömsperiod i ungefär den ålders - lite som nattmaror men kanske lite för små för det. Det var en kortare period och sedan försvann det igen.

• Hattifnatt

Stora lilla H tackar för alla gratulationer
    Hon önskade sig mest av allt ett sådant där "frisyr-och-smink-huvud-med-långt-hår" från Toys R Us och har varit helt salig sedan paketet öppnades.....

Vi har lyckats ha tre kalas, både kompisar, dagisfiration ( man får bara ha med sig frukt numera, H valde vindruvor, men det fanns konstaterade hon belåtet inga restriktioner vad gällde antalet glansiga serpentiner eller ballonger ) och i kväl kommer lite släkt och vänner. Fem år. Börjar skolan i höst. Min lilla skrutta...

Nyb; K8 har jag aldrig varit i, men en helt på ett fint B%B låter heeelt ok! Ha en riktigt fin resa hela familjen!

Nu få iväg två trötta barn till skola och dagis.

• Hattifnatt

Chaia: laxen är supergod, Mayasmama har gjort den två gånger hemma hos oss, alla bara älskar den!
    Mayasmama: du är bara bäst, det vet vi ju, men roligt att alla andra också inser det!

Latkes på fullkornsvetemjöl är ganska ok det med kan jag f ö meddela

Tili: så spännande med paket, alltid roligt att få med posten. Vad har de innehållit så här långt?

• Hattifnatt

Chaia: här är jag småförkyld, med dito barn, mycket att stå i och i behov av semester, men nu har vi lite lite snö i Gbg och minusgrader till slut, så det börjar arta sig!

Afrodans lät jättekul! Är det en kurs eller bara att gå till som en klass på gymmet bland alla andra?
    Jag borde verkligen börja gympa igen, begrundade smådystert min mage i spegeln häromdagen, men hinner aldrig iväg... Nu blev jag lite inspirerad av dig ändå, skall nog kolla om det finns någonting mer lokalt än nere i stan.

Här hemma har vi porlinsmålat, då dottern ville ge dagisfröknarna någonting innan julledigheten, som för vår del är tre veckor lång! De får varsin mugg, hon blandade färger ( rosa och guld mestadels med inslag av lila) och hon var djupt koncentrerad och fokuserad en lång stund och synbart nöjd med sitt resultat. Mycket abstrakta mönster blev det och faktiskt riktigt tjusigt!

• Hattifnatt

Yamit: mazel tov!
    Men vilken pärs ni har haft! Så rädd och fått orlig du måste varit och så skönt at allt gick bra till slut!

Nu hemma med sjuk liten H så får gå och pyssla om henne lite.

Tili: jag har ju glömt fråga, hur har det gått med utredningen och dagvistelsen för lilla L?

• Hattifnatt

Gott nytt år allesammans! Vi har haft en mycket stillsam ledighet, varit mest hemma, läst böcker  (lilla H har helt gått inför alla dessa älvböcker som översvämmar marknaden - Matilda Maskeradälvan läser vijust nu, tidigare under hösten har vi avverkat samtliga ädelstensälvor) och tillsammans med sonen haft ett Harry Potter-maraton. Och så har vi ätit förstås {#lang_emotions_smile} Sill på knäckebröd är jag ohemult svag för.....

Har FL ändrats för övrigt, jag har aldrig haft plustjänster etc men nu finns det plötligt en hel massa symboler till mitt förfogande.
    Mayasmama: så kul med alla uppdrag du har nu! Men så är du bäst också! {#lang_emotions_laughing}
    Jag tipsade en kollega om dig alldeles nyligen för övrigt, en femtioårsdagsfest,  få se om hon kontaktar dig senare i vår.
    Hoppas allt löser sig med livet i allmänhet under våren för dig och att ni landar i en tillvaro som ni alla är nöjda med.

Chaia: nespresso är verkligen toppen, vi har en på jobbet som vi köptes in gemensamt av oss-som-vägrar-gammalt-bryggkaffe. Förra året fick jag en liknande av maken i present, inte just Nespresso men samma princip med små kaffekapslar, som verkligen gör fantastiskt gott kaffe. Kan dock konstatera att mitt koffeinintag rusat i höjden...Lätt att bli beroende. Men det är så gott!

I övrigt, ni som håller kosher och använder mikrovågsugnar, hur gör ni, har ni två stycken anävnder ni samma för mjölk- och köttmat? Anledningen till att jag frågar är att maken oc hbarnen äter kött, och ibland värmed de köttbullar etc i mikron. Jag tycker det luktar ganska otrevligt och vill inte använda den rakt av till mitt vegetariska direkt efteråt, och har funderat på hur jag bäst skall göra rent mellan det köttiga och det icke-köttiga. Och tänkte att här fanns nog den samlade expertisen {#lang_emotions_wink}

Yamit: inboxar dig.

• Hattifnatt

Åh, tack för mikrotipsen, kanon! {#lang_emotions_smile} Tänkte väl jag kunde få löst mitt bekymmer här! Jag skall genast köra ett vattenbad-med-citron och borde nog också skaffa två plastkupor som Yamit beskriver.

I Göteborg är det minus tolv grader, sol och snö i dag. Helt galet! Vi åkte
    pulka hela familjen igår eftermiddag i strålande solsken!

Nu skall det visst spelas Harry Potter på datorn, förstår jag.

• Hattifnatt

Mayasmama: så skönt att ni kan dela på det så att någon alltid är hos henne och att du fått sova en stund. Tänker på er!

• Hattifnatt

Tittar in. Annars är det sanslöst mycket på jobbet och sonen dessutom just fått ett nytt datorspel ( FIFA 2010) så datortiden i hemmet strängt jobbrelaterad då det annars är tunga fotbollsmatcher som spelas .

Tänker på dig Mayasmama, att mista sin mamma måste vara fruktsansvärt svårt och sorgen måste kännas oerhört tung och hopplös ibland. Så skönt att begravningen var vacker och ett fint farväl trots allt.

Elims: skönt att sonen mår bättre, men det är alltid oroligt att behöva åka in akut för att få vätska.

Chaia: här tvättar sig inte heller tvätten själv, trots att vi är högkonsumenter av Harry Potter. Men det är inte sådana trollformler sonen övar sig på, verkar det som....

• Hattifnatt

Nej nej, inte övergett, men sjuka barn och hejdlöst efter på jobbet för min del begränsar det ystra forumdeltagandet. Men i går var jag på min jiddischkurs i varje fall och det är så roligt  
    Jag har ju ingen som talar jiddisch i min omgivning och hör därför aldrig språket talas.  Är det någon av er som har tips på  inlästa böcker t ex? (jag har en del musik, men att höra t ex Chava Alberstein sjunga på jiddish ger ju inte det här med tonfall och satsmelodi). 

Dock, så duktig du är Mayasmama som rodde i land allt detta mitt i kaoset och sorgen efter din mammas bortgång! Hoppas att du hinner sörja också och inte bara är helt överlupen med jobb och hemarbete!
    Hoppas också din bror  mår bättre av medicineringen och att han håller sjukdomen i schack.

Elims; hur går det med sonen, är han frisk igen och har kunnat börja på dagis? Hoppas inskolningen går bättre nu! Jag minns hur otroligt svårt det var med första barnet, vilken mammaångest jag hade när jag lämnade sonen ( 18 månader) men ganska snart gick det bra och sedan trivdes han mycket bra. Men att någon annan  kvinna skulle trösta min son när han grät var svårt att riktigt acceptera.....

Nej, jobba lite!

• Hattifnatt

Mayasmama: jag tror vi alla beundrar dig oerhört mycket som roddar ihop vardag och jobb så bra! Om du känner att du behöver tala med någon om Ella och få hjälp med att hantera situationen så är det ju precis det du skall göra, för både hennes skull och din egen. Och BUP är jättebra, de ser "allt" och har både handfasta råd och en bred erfarenhet att dela med sig av.

Elims: jag har receptet hemma men är på jobbet nu. Inboxar dig i kväll, eller är det för sent?

Grattis alla som skall till Israel på pesach!

Tili: jag har nog glömt att fråga, hur gick det med utredningen av L:s tillväxtkurva?

Här har dottern fått hål i öronen (hon är fem år gammal och har tjatat om detta jättelänge) och hon är så stolt så stolt....

Svar på tråden Hey Jude 16