• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Chaia

Den där bloggen är ju jätterolig elims. Kul att du tipsade om den!

• Chaia

Nu ska jag smaska på en kaka som maken bakade igår. Chokladkaka med rom och chokladbitar. Jättegod!

• mayasmama

hej tjejer!

jag har fått ett cateringjobb - ett väldigt litet men ändå kul. en son som vill överraska sin pappa på 80-årsdagen med traditionella judiska maträtter. pappan är uppvuxen judiskt men lever inte särskilt judisk vad jag fattade det som och sonen tyckte det kunde vara kul att servera mat som påminnde pappan om hans uppväxt.

dvs - jag behöver tips på tradtionella rätter

än så länge har jag spikat gehackte leber och gefillte fish m shrein. varmrätt skall bli ngn form av kyckling, har fortfarande min judiska kokbok på jobbet skall dit i morgon och hämta den. vad tror no om sån där söt kyckling? är den tradtionell? han ville även ha lite israeliska rätter så det blir även lite hummus och schatzilim men fokus skulle vara på askenasika rätter.

så bombadera mig med mormors matlagning helt enkelt!

• elims

mayasmama
    Var kommer pappan ifrån ursprungligen? kan skilja lite mellan traditionerna...

annars vad jag kommer på bara sådär är:

borscht eller kycklingsoppa med kneidelach!
    lokshen kugel
    tzimmes
    cholent (jättejudiskt! vet inga andra som äter det )
    blinzes

vallmokaka/honungskaka/fruktkompott/rogelach

• elims

för övrigt är jag en "dubbel espresso på morgonen + 2 mellanlatte & 1 liten kaffe på universitetet"-erfarenhet rikare idag...

• Chaia

Har du något bra recept på lokshen kugel elims? Eller någon av er andra? Älskar kugel!

• elims

söt eller osöt?

annars finns ju bloggen...

• elims

älskar också lokshenkugel

min makes mammas familj har som tradition att på judiska helgerna äta en rejäl bit lokshenkugel I kycklingsoppan! Det är skitsvårt att försöka dela de där brända bitarna med sked!
    Jag har frågat om man verkligen ska äta på det sättet, men det är tydligen TRADITION!

personligen tror jag att nån någon gång för länge sen satt och åt kycklingsoppa, råkade tappa en bit kugel i soppan av misstag och sen har den blivit kvar och del av traditionen!

• elims

söt lokshen kugel är med kanel, socker och russin i "smeten" annars är det bara ägg + matfett och kryddor som gäller.

Svar på tråden Hey Jude 16