• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Chaia

Mayasmama: Såklart du ska laga kycklingsoppa! Det hjälper mot allt. Nästan iaf. Jag blev varm ända in i själen igår efter min soppranson. Jag är nog lite knäpp som faktiskt gillar matzebollar, men jag kan få sug efter det ibland. Fast kreplach är nog änuu godare..

• Chaia

Jag har förresten tagit vaccinet mot säsongsinfluensan idag. Så nu hoppas jag slippa båda infuensorna i år. Funderar på att även ge barnen säsongsinfluensavaccin. Har någon av er andra gjort det?

• Chaia

Okej, jag spammar tråden lite till.. Det funkar över förväntan med Ls glasögon. Hon har på sig dem frivilligt (säger tom till om vi glömt dem) och verkar inte besväras av dem. Dock har de blivit ganska tilltufsade flera gånger redan. Är det någon som har koll på försäkringar för barnglasögon? Det känns som att det kan behövas. Vi handlade dessa hos en billig optiker och de hade inga vidare försäkringar att skryta med. Kan det ingå i hemförsäkringen tro? Glasögon kostar ju ganska mycket. Speciellt som L har ganska kraftigt synfel och inte kan ha de billigaste glasen heller..

Nog från mig innan ni tröttnar helt.

• mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-20 15:20:50 följande:
    Okej, jag spammar tråden lite till.. Det funkar över förväntan med Ls glasögon. Hon har på sig dem frivilligt (säger tom till om vi glömt dem) och verkar inte besväras av dem. Dock har de blivit ganska tilltufsade flera gånger redan. Är det någon som har koll på försäkringar för barnglasögon? Det känns som att det kan behövas. Vi handlade dessa hos en billig optiker och de hade inga vidare försäkringar att skryta med. Kan det ingå i hemförsäkringen tro? Glasögon kostar ju ganska mycket. Speciellt som L har ganska kraftigt synfel och inte kan ha de billigaste glasen heller..Nog från mig innan ni tröttnar helt.
    tröttnar aldrig på inlägg i den här tråden!!!

bidde inge kycklingsoppa tyvärr, har varit hos min mamma på sjukhuset så jag ann inte laga soppa, men det hade nog behövts. istället blev det färdiggrillad kyckling och potatismos till fin fredagmiddag idag

Börjar misstänka att det är min diet som pajat min mage och det känns ju inte kul - vill ju inte sluta nu när jag går ner så bra. Har köpt losec idag så nu känns det lite bättre, men fett och kött är nog det sista jag vill stoppa i min mage just nu. tar det lite lugnt ett par dar och ser om det blir bättre.

kreplach är nog MKT godare än kneidelach, tror jag i alla fall, har aldrig ätit kreplach men det påminner väl om ravioli eller hur? eller är det de där långsmala som är mer som nudlar?
  • tutim

Åååh grrrlllll kreplach är fantastiskt, mormors som är fyllda med lebelach (mald kycklinglever). Fast om det klår kneidlach vete katten alltså.. Och jo, de ser lite ut som ravioli, bara lite större kanske.

Jag ser att många här har vaccinerat sig mot den nya influensan, har själv haft världens dilemma med det där. Vill egentligen inte vaccinera men är livrädd att de 2 minsta i familjen ska dra på sig det och bli dåliga. Roffe är ju för liten för vaccination men jag hoppas att han kanske får lite av mig eftersom jag helammar? Jag vet inte men hoppas kan man ju. Blir jag och B som tar sprutan isåfall, mannen i huset är alldeles för rädd för nålstick

Chaia; om försäkring och L's glasögon, jag tror att det kan täckas om L själv har en barnförsäkring. Jag har för mej att det kan vara så.

Nu ska jag ta en tugga till av en fantastisk pavlova som står på bordet och ropar på mej och sedan ta Rolf isäng.

Shabbat shalom!

• Chaia

Vad jobbigt med magen mayasmama! Själv har jag fått en släng av vad jag tror är stressmage/magkatarr. Har också köpt losec och det verkar hjälpa. För mig är det nog kombinationen stress, dålig kost, kaffe och mycket citrusfrukter som ställt till det..

Kreplach är de ravioliliknande tingesterna. Mums!

• mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-20 22:02:45 följande:
    Vad jobbigt med magen mayasmama! Själv har jag fått en släng av vad jag tror är stressmage/magkatarr. Har också köpt losec och det verkar hjälpa. För mig är det nog kombinationen stress, dålig kost, kaffe och mycket citrusfrukter som ställt till det..Kreplach är de ravioliliknande tingesterna. Mums!
    jag hoppas också det är stress och allmän oro/ångest som pajat min mage. började med losec igår och det känns redan bättre, e så glad att de är receptfria numera.
    fast jag tror ju inte att massa stekt rött kött och massa vispgrädde har hjälp magen direkt.

jag gjorde krepalch en gång och skickade med extra till en som beställt bla kycklingsoppa, fyllde dem med kycklingkött och koriander. de blev väl sådär, men det var kul att testa.
  • Chaia

Tutim: Jag ska kolla upp barnförsäkringen. Det vore toppen om den skulle täcka glasögonincidenter, för det händer ju en hel del med de där stackars glasögonen.

Vad skönt att magen känns lite bättre mayasmama. Hoppas att du slipper överge din kost som vekar funka så bra. Utesluter du kolhydrater nästan helt eller äter du vissa typer?

• mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-21 08:23:36 följande:
    Tutim: Jag ska kolla upp barnförsäkringen. Det vore toppen om den skulle täcka glasögonincidenter, för det händer ju en hel del med de där stackars glasögonen. Vad skönt att magen känns lite bättre mayasmama. Hoppas att du slipper överge din kost som vekar funka så bra. Utesluter du kolhydrater nästan helt eller äter du vissa typer?
    nej jag utesluter helt, eller det kan man inte göra eftersom även grönsaker och mjölkprodukter innehåller kolhydrater men det optimala är att ligga under 20g/dan om man vill minska i vikt och det är rätt extremt lite - ett glas mjölk innehåller ca 5 kolhydrater. Igår åt jag lite flatbröd och sen till lunch veg buffé på mitt favvisställe och då åt jag både lite potaits och rotfukter och det känndes så skönt i magen. tar en paus ett par dar men tänker ändå undvika mjölprodukter då det gör mig ännu mer svullen och magen ser ändå ut som om jag gått upp 5 kg på en dag.
Svar på tråden Hey Jude 16