• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • mayasmama

kanske borde göra kycklingsoppa här idag också, har kännt mig helkass i magen ett par dar, illamående och jätteont - hoppas det inte är kosten. men lite "judiskt pennicilin" kanske är precis vad jag behöver.

• gutegirl
    mayasmama skrev 2009-11-20 07:20:37 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-19 21:36:36 följande:
    matzebollar är en slags soppklimp man gör av ett speciellt mjöl. äts traditionellt på den judiska påsken då man inte äter saker gjorda av vanligt mjöl.
    Lite som jamaicanska dumplings av majsmjöl?
  • mayasmama

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 07:54:32 följande:

Lite som jamaicanska dumplings av majsmjöl?
    ingen aning vad det är, men e säkert ngt liknande, olika former av soppklimpar finns i de flesta kulturers matlagning. Fast matzebollar är inte gjort av majsmjöl, vet faktiskt inte exakt vad för slags mjöl det är gjort av, fast det borde jag veta *skäms lite*
  • gutegirl
    mayasmama skrev 2009-11-20 08:04:27 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 07:54:32 följande:
    ingen aning vad det är, men e säkert ngt liknande, olika former av soppklimpar finns i de flesta kulturers matlagning. Fast matzebollar är inte gjort av majsmjöl, vet faktiskt inte exakt vad för slags mjöl det är gjort av, fast det borde jag veta *skäms lite*
    Det vore kul med ett recept, alltid skoj med mat man adrig provat
  • mayasmama

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 08:21:18 följande:

Det vore kul med ett recept, alltid skoj med mat man adrig provat
    tror jag har min judiska kokbok på jobbet, men problemet är att du måste ha matzemjöl och det finns bara att få tag på i speciella kosheraffärer och på en coopaffär här i göteborg, var bos du?

men jag kan fixa recept till dig så fort jag hämtat min kokbok som jg ändå måste hämta hem - fast jag måste erkänna att matzebollar är inte särkilt gott ganska smaklösa faktiskt om du frågar mig!
  • gutegirl
    mayasmama skrev 2009-11-20 08:26:17 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 08:21:18 följande:
    tror jag har min judiska kokbok på jobbet, men problemet är att du måste ha matzemjöl och det finns bara att få tag på i speciella kosheraffärer och på en coopaffär här i göteborg, var bos du? men jag kan fixa recept till dig så fort jag hämtat min kokbok som jg ändå måste hämta hem - fast jag måste erkänna att matzebollar är inte särkilt gott ganska smaklösa faktiskt om du frågar mig!
    Vilket sädesslag är det? Vete, korn, råg? Jag måste inte ha det kosher

Jag bor i stockholm
  • mayasmama

jag vet inte vilket sädeslag det är, men det är ett speciellt mjöl, kan inte bara ta ngt annat - kan kolla upp det fast var det säljs någonstans i stockholm vet jag inte. Mne det finns andra roligare judiska maträtter om du är nyfiken!

• gutegirl
    mayasmama skrev 2009-11-20 08:41:33 följande:
    jag vet inte vilket sädeslag det är, men det är ett speciellt mjöl, kan inte bara ta ngt annat - kan kolla upp det fast var det säljs någonstans i stockholm vet jag inte. Mne det finns andra roligare judiska maträtter om du är nyfiken!
    Ja, tipsa på bara! Jag googlade lite på matzemjöl och tydligen ska det funka att köra watercrackers i mixern så får man rätt konsistens på det.
  • mayasmama
    gutegirl skrev 2009-11-20 09:35:45 följande:
    Ja, tipsa på bara! Jag googlade lite på matzemjöl och tydligen ska det funka att köra watercrackers i mixern så får man rätt konsistens på det.
    ja det kankse det gör. Jag återkommer med typiska judiska recept så fort jag hämtat min kokbok.
  • gutegirl
    mayasmama skrev 2009-11-20 09:47:12 följande:
    ja det kankse det gör. Jag återkommer med typiska judiska recept så fort jag hämtat min kokbok.
    Hurra! Tack! Ta dina favoriter!
Svar på tråden Hey Jude 16