• Chaia

Hey Jude 16

Hey Jude 16

Välkomna!

Dags för en ny tråd igen. Del 16 den här gången!

Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av Marcink, sammanfatta tråden:

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

• Svar på tråden Hey Jude 16
  • Chaia

Ja, det gäller väl att hitta ett sätt att äta som passar just en själv. Och behoven kan säkert vara olika i olika perioder av livet. Du har ju i alla fall varit helt fantastiskt duktig somm gått ner så mycket!

Själv ska jag äta ostfondue ikväll. Inte dietmat på något sätt. Enbart vitt bröd och ost.

• Hattifnatt

Ah, här är ni ju favoriterna

Mat i tråden igen, heja heja! Och jag tycker också du är för billig, Mayas mama, jag skulle gått upp i varje fall en femitolapp, kanske en hundring - du måste ju faktiskt tjäna pengar på det också!
    Trist om magen känns paj!

Hoppas också att det löser sig hemmavid - en träff med andra israeler låter som en bra idé och kanske ett bra forum att " lätta på trycket". Och nej, det löser ju givetvis ingenting alls att bara dra till Israel....däremot kan er nuvarande kris vara ett bra tillfälle att prata med någon om hur ni vill ha det i livet, Fajga rekommenderade väl en bra person eller hur var det?

Chaia: så skönt att det fungerar väl med glasögonen! Upptäckte ni synfelet själva eller var det via BVC? Jag fick glasögon när jar var åtta år och försöker ha lite koll på barnens syn, just för att det är ärftligt med närsynthet.

Ramlade f ö över nedanstående i Haaretz:
    "The most popular names for Jewish Israeli boys, after Noam, were Itai, Daniel, David, Idan, Moshe, Yosef and Yonatan. After Noa, the most common names for girls were Shira, Yael, Tamar, Maya, Talia, Hila, Michal and Adi"
    Lite roligt, när jag var i Israel på åttiotalet använde jag namnet Hila, som liknar mitt svenska namn/smeknamn. Och mina kollegor då på jobbet, födda på sexiotalet, hette Tamar och Talia, lite lustigt det där hur namn går i vågor.

• tutim

Haha hatti, endast som smeknamn. Rolf/Roffe

Han har faktiskt fått ett riktigt namn, otroligt att vi enades till sist. Nu tror alla att vi kommer från Finland på grund av vad han heter...

Förresten mayasmama - tycker också du kan gå upp i pris på maten, det där innebär ju massor av jobb för dig och som sagt; du måste ju tjäna på det lite också. 350 per person tycker jag låter mycket rimligt.

• Chaia

Hatti: Det var bvc som uppdagade synfelet redan vid fyraårskontrollen. Dock var L inte samarbetsvillig för fem öre vid den tidpunkten så något vettigt resultat på syntesten fick vi inte. Nu vid fem år gick det dock bättre och resultatet var översynthet och astigmatism. Själv är jag närsynt.

Tutim: Nu blir jag nyfiken på roffes namn. Den jude med finskt påbrå jag känner heter Ari. Tydligen ett ganska finskt namn. Men samtidigt judiskt.

• Chaia

Och jag håller med de andra, 350 kronor per person kan du absolut ta mayasmama.

• mayasmama

tack tjejer!!! ang priset så sa jag 325 och ångrade mig i samma sekund att ja ginte sa 350, men men jag sa visserligen att jag inte räknade mer än 1 glas vin i det så vill de ha mer så får vi lägga på mer. visserligen är det alltid rätt många som inte dricker vin så räknar man 1 glas så blir det nog tillräckligt.

när jag pratade med henne häromdan hade de redan 150 anmälda vilket blir för många för att äta i stora salen så pratade hon om att försöka hyra ngt anant ställe och ändå anlita mig för catering, vilket kan bli svårt inne i centrala stan så vi får väl se hur det blir - annars får vi nog dela upp dem och sätta på lite andra ställen i församlingen - men då behövs hyra bord för borden räcker inte. och det kan inte ingå i 325 kr. Hur som helst så räknar jag med en ca 30.000 i vinst på detta jobbet + en chans att nå ut till över 100 potentiella kunder , så det är jag jättenöjd med.

menyn blir följande:
    lördag:

förmiddagsfika bestående av kaffe, te, dricka, frukt, mjuk kaka

lunch
    falafel och tillbehör (hummus, thina, israelisk sallad, pitabröd)

middag

förätt: grönsakspaté m pepparotsgrädde och kapris på en bädd av ngn form av smakrik sallad, typ ruccola m ngt mer

huvudrätt: tomat & timjansgrillad laxfile ( ni som varit hos hattifnatt vet vilken)
    klassisk potatis gratäng
    färsk spariss & sockerärter

dessert: chokladtryffeltårta m grädde

Söndag:

förmiddagsfika: samma som lördag

lunch: couscousallad m. stekta grönsaker & kikärter
    pastasallad m. feta och kron.hjärtan
    klassisk tonfisksallad (majonäsig)
    bröd

Ja, så ser det ut. Är rätt nöjd med menyn själv, tror det kommer bli kanon. Gillar verkligen att göra stora jobb - sliter ju häcken av mig, men det är en stor kick att se folk uppskatta maten. är det ju alltid men speciellt när de är så många. sen att hon som beställer själv är i restaurangbrancen gör det ju ännu mer utmanande!

• elims

har fikagäster över så jag kikar bara snabbt in och håller med - krepelach (fyllda med OXlever!) slår kneidelach alla gånger!

mitt bästa recept på fluffiga kneidelach (matzebollar) är iallafall att vispa äggvitan och äggulan för sig innan de blandas med allt det andra + att använda lite ramlösa/loka i smeten (oj oj om min mormor skulle höra mig nu )

mayasmama - fantastisk meny. får man komma?

• Chaia

Mayasmama: Den där menyn låter helt fantastiskt god. Önskar att jag kunde få komma!

• Chaia

Här firar vi förresten sexårig bröllopsdag med champagne. Trevligt.

Svar på tråden Hey Jude 16