• tutim

Hey Jude 16

Åååh grrrlllll kreplach är fantastiskt, mormors som är fyllda med lebelach (mald kycklinglever). Fast om det klår kneidlach vete katten alltså.. Och jo, de ser lite ut som ravioli, bara lite större kanske.

Jag ser att många här har vaccinerat sig mot den nya influensan, har själv haft världens dilemma med det där. Vill egentligen inte vaccinera men är livrädd att de 2 minsta i familjen ska dra på sig det och bli dåliga. Roffe är ju för liten för vaccination men jag hoppas att han kanske får lite av mig eftersom jag helammar? Jag vet inte men hoppas kan man ju. Blir jag och B som tar sprutan isåfall, mannen i huset är alldeles för rädd för nålstick

Chaia; om försäkring och L's glasögon, jag tror att det kan täckas om L själv har en barnförsäkring. Jag har för mej att det kan vara så.

Nu ska jag ta en tugga till av en fantastisk pavlova som står på bordet och ropar på mej och sedan ta Rolf isäng.

Shabbat shalom!

• tutim

Haha hatti, endast som smeknamn. Rolf/Roffe

Han har faktiskt fått ett riktigt namn, otroligt att vi enades till sist. Nu tror alla att vi kommer från Finland på grund av vad han heter...

Förresten mayasmama - tycker också du kan gå upp i pris på maten, det där innebär ju massor av jobb för dig och som sagt; du måste ju tjäna på det lite också. 350 per person tycker jag låter mycket rimligt.

• tutim

Nämen gratulerar Chaia! Vad trevligt med champagne och allt!

• tutim

Grattis till stora fröken H!

NY - vilket B&B är det i K8? Låter himla mysigt iallafall, hoppas ni får en fin resa. Ska ni in på kibbutz A också och hälsa på?

Himmel, nu ska jag efter vad som har varit en riktig skitdag försöka få ordning på studierna lite. Ingen jättebra idé att plugga samtidigt som man är mammaledig, det har gått men det har gått segt.

Måste ju hinna klart innan United states of tara börjar

tjolahopp

• tutim

Himmel vilken massa roliga grejer där fanns på den länken! Blev sugen på allt möjligt därifrån

Alltså; jag har ett litet dilemma som jag måste få vädra en smula..sonen går ju på kommunal förskola och allt är frid och fröjd med det. Fantastiskt ställe på alla sätt och vis och jättefina fröknar. Nu närmar sig dock julen och precis som i resten av världen verkar alla gå bananas över det faktumet och vi har diskuterat detta med jul vs chanukka här hemma i flera veckor.  Jag vill inte på något vis förringa julen och allt vad det innebär utan ser gärna att B har ett öppet sinne till allt och alla och att han är medveten om att det finns olika religioner och kulturer etc.

Men jag tycker det går en gräns vid att ta med barnen till kyrkan. Nästa vecka ska dom få gå till kyrkan och se något sorts julspel (heter det så?) som hette typ Julkrubban eller något liknande. Visst. Jättefint och säkert stämningsfullt men jag tycker det är fel. Det borde vara valfritt. Jag kan visst ge B ledigt men det känns också fel. Men det är fel att släpa dom till kyrkan. B är ju inte den ende i klassen som är av ett annat slag.  Han vill inte ens höra på det örat att han inte skulle med eftersom de utlovat både pepparkakor samt att titta på "djuren i stallet". Försökte förklara att det är inga riktiga djur men det är  det visst hävdar han

Jaja. Han måste ju få gå såklart men det känns helt galet. Det är ju liksom ingen religiös fsk han går på.

Nä vad jag gnäller, sorry för det men jag vet inte...det känns så helt fel det där.

Nähäpp nu är Roffe galen igen. Zzzz
    /gnällig

• tutim

Tili- eller hur!? Pyssel och lucia och den allmänna julfebern som tycks härja just nu kan jag gärna ta. Men inte kyrkobesök i julsyfte!

Nu ska jag ta itu med min hemtenta fast jag egentligen har 100 saker jag hellre skulle göra eftersom svärisarna snart kommer från Israel och hälsar på i 2 veckor.

Morrn morrn Chaia

• tutim

Jag beklagar verkligen din stora sorg, mayasmama. Många kramar till er alla.

• tutim

Beklagar sorgen mayasmama och Chaia.

Håller för övrigt med dig helt, elims.

Vi var på en minnesstund igår för förintelsen och fick reda på att förföljelser och trakasserier mot judar  aldrig har varit så utbrett i Europa sedan början av andra världskriget som det var under 2009!! Rena rama vansinnet.

In toches bist di geweis'n, n'dreck håst die gesein som mormor skulle ha sagt till Reepalus (och säkert några fler) om hon bara fick chansen
    Och oj, man kanske måste översätta? "I ändan har du varit och skit har du sett". Sorry om någon är känslig.

Hoppas sonen kryat på sig, elims!

• tutim

Duktiga mayasmama! Det är strongt gjort att jobba så hårt med både familj och eget företag som du gör när man dessutom förlorat sin mamma.

Tili  - vi åker också ner till Pesach; samma för oss, vi har snälla svärisar som vill att vi ska komma. Vi åker den 23/3 och kommer hem i slutet av april, det ska bli så oändligt fantastiskt otroligt härligt att slippa slasket efter den här massiva vintern!
    Jag tror nästa flyg gick 30/3 vilket är dagen efter erev pesach (om jag inte är helt fel ute) så vi valde att åka en vecka innan istället.

I övrigt är vi mitt i purimförberedelserna i vår lilla nya fina förening vi har startat Vi ska spela Purimteater för barnen, jag ska vara Achashverosh (obs, stavning?). Blir roligt, jag är verkligen ingen teaterapa men nån gång ska ju vara den första..

Nu ska Roffe sova!

Svar på tråden Hey Jude 16