• elims

Hey Jude 16

har fikagäster över så jag kikar bara snabbt in och håller med - krepelach (fyllda med OXlever!) slår kneidelach alla gånger!

mitt bästa recept på fluffiga kneidelach (matzebollar) är iallafall att vispa äggvitan och äggulan för sig innan de blandas med allt det andra + att använda lite ramlösa/loka i smeten (oj oj om min mormor skulle höra mig nu )

mayasmama - fantastisk meny. får man komma?

• elims

kan jag snälla också få receptet på laxen? *blink blink*

Här hemma åt vi en slags gnocchi- och laxgratäng ikväll, blev faktiskt ganska gott

• elims

ah, favvobloggen poppar upp igen...

• elims

fast sådär jämna och fina krepelach som på bilderna brukar inte hämna i mina tallrikar iallafall...

• elims

mayasmama
    Var kommer pappan ifrån ursprungligen? kan skilja lite mellan traditionerna...

annars vad jag kommer på bara sådär är:

borscht eller kycklingsoppa med kneidelach!
    lokshen kugel
    tzimmes
    cholent (jättejudiskt! vet inga andra som äter det )
    blinzes

vallmokaka/honungskaka/fruktkompott/rogelach

• elims

för övrigt är jag en "dubbel espresso på morgonen + 2 mellanlatte & 1 liten kaffe på universitetet"-erfarenhet rikare idag...

• elims

söt eller osöt?

annars finns ju bloggen...

• elims

älskar också lokshenkugel

min makes mammas familj har som tradition att på judiska helgerna äta en rejäl bit lokshenkugel I kycklingsoppan! Det är skitsvårt att försöka dela de där brända bitarna med sked!
    Jag har frågat om man verkligen ska äta på det sättet, men det är tydligen TRADITION!

personligen tror jag att nån någon gång för länge sen satt och åt kycklingsoppa, råkade tappa en bit kugel i soppan av misstag och sen har den blivit kvar och del av traditionen!

• elims

söt lokshen kugel är med kanel, socker och russin i "smeten" annars är det bara ägg + matfett och kryddor som gäller.

• elims

Hattifnatt

eller familjen som hade som tradition att alltid vända upp och ner på challebrädan (finns specielle skärbrädor till challebröd) innan de skulle skära upp challen på shabbes. Så var regeln! Det visade sig att någon för länge sen hade varit hemma hos en rabbin och observerat att det var så han gjorde! (den egentliga anledningen var att rabbinens fru inte ville att det fina motivet på ovansidan skulle bli förstört av knivhack!)

Svar på tråden Hey Jude 16