• elims

Hey Jude 16

kiwi låter fint! Ska tänka på saken...

• elims

Ja visst har de fina saker
    Det där shabbat-setet har vi faktiskt hemma (nr 2 på listan). plockar bara fram den på shabbat och sonen älskar att hälla upp vin och lägga duken över challebröden. jättesött!

Tycker dina tjejer förresten om att måla å färglägga finns det massvis med chanukamotiv man kan printa ut själv. kul att dekorera hemmet med.

här tex
    www.torahtots.com/holidays/chanuka/chanclr.htm

www.aish.com/h/c/f/52430632.html

• elims

Shabbat shalom från ett soligt Tel Aviv!

• elims

Jag beklagar verkligen sorgen mayasmama. En tröst, om än väldigt liten jag vet, var väl att hon kunde få somna in lugnt och stilla och slapp lida. Skönt för dig att ha familjen samlad nu. Tänk på att vi finns här i tråden också, det är bara att skriva av sig!

• elims

hej hej alla 

Tänker på dig mayasmama

Hur mår ni andra i tråden?

• elims

Hej allihopa!

Hur går det mayasmama? Har du tagit lite ledigt nu dessa dagar får jag hoppas. tänker på dig!

Det är dags för inskolning för sonen!

Hur har det gått för era barn vid inskolningen? Några tips?!

• elims

Jag är här!

Har haft några jobbiga dagar med sjuk son och bortrest make. Var inne en sväng på barnakuten på shabbat och sonen tvångsmatades med vätska osv i några timmar.
    Nu är det bättre idag och maken är också påväg hem, skönt!

Mayasmama
    Vad fint att begravningen blev ljus och fin. Tänker på dig!

• elims

Tänkte förresten bara säga att nästa shabbat är det, förutom shabbat , Tu B'Shevat - trädens nyår!
    Man firar genom att tex äta en ny sorts frukt som man inte ätit tidigare under året. Man kan också plantera träd eller skänka pengar till trädplantering i Israel (www.kkl.nu)

• elims

Hmm, såg att en del av länkarna där visst gick till jews for jesus och liknande...fast recepten är nog rätt kosher iallfall

kosherbloggar är min nya hobby!   Utmana mig!

• elims

Du klarar det mayasmama!

Här hemma är sonen fortfarande sjuk, femte dagen med hög feber och jobbig hosta. Nätterna är hemska, inatt var han vaken mellan 02.00 och 04.30! Trodde ju det var påväg åt rätt håll igår förmiddag... Ska till barnläkaren imorgon.

Det är så typiskt att vi är mitt uppe i inskolningen nu. Sist sonen var på förskolan var i torsdags morse och då gick det INTE bra (andra dagen som han blev lämnad själv där en stund), maken fick komma och hämta tillslut. Då hade vi ändå hållit på med inskolningen i 5 dagar. Nu kommer sonen ha varit borta därifrån sen i fredags och kommer ju vara borta åtminstone ytterligare en dag till (imorgon). Det ger oss bara 3 dagar kvar denna vecka att få till det. På måndag nästa vecka börjar nämligen både maken och jag att jobba...
    Han kanske kommer behöva testa att både stanna längre, äta och sova där - på bara tre dagar...
    Jag vet, det är inte alls bra att stressa kring detta för sonen kommer ju känna av det direkt, men vad gör man med jobbet...
    Min lilla kille Hoppas han vaknar upp feberfri och pigg imorgonbitti...!

• elims

Ja, jag är faktiskt också glad att jag inte bor i Malmö.
    1/3 av alla malmöbor är muslimer har jag hört, undrar om den siffran stämmer...?

Det känns helt sjukt att man som jude i Sverige år 2010 inte öppet ska kunna visa vem man är med risk för att bli trakaserad och antastad.

Att det finns svenska judar som idag väljer att flytta till Israel på grund av säkerhetsskäl hoppas jag blir en ögonöppnare för andra svenskar.

• elims

Jag e här å läser. Har mycket omkring oss just nu, en del sjukdom å en hel del jobb...

Någon som har receptet på coca cola-kakan????

• elims

Hatti
    hittade receptet på cocacola-kakan!
    Ska baka en form till shabbat och en form till en shiva jag ska på ikväll. Om jag minns rätt gav ju receptet en rätt stor sats...

Svar på tråden Hey Jude 16