• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • foodji

Nu är Saga haft kalas och allt gick bra. Jag hoppas att hn är nöjd. Nu kan man börja planer inför julen.

• meesa

Jag älskar ju julen, så här har planerandet pågått ett tag. Imorgon ska Daniel få krypa in i källaren och hämta ut mina stora adventsstjärnor som jag köpte förra året. Vi åker ju till Tyskland på onsdag så tänkte adventsfixa imorgon så det bara är att krypa upp i soffan med en glögg och mysa på söndagkväll när vi kommer hem.
    Jag har dessutom köpt Ernsts julbok och fått lite inspiration. Jag hoppas på en kall december, då har jag tänkt göra islyktor. Och så tipsar han om fina "granar" man kan göra själv, och så var där ett recept på vit tryffel och... jag tycker ju som sagt att det är roligt, så i år blir det nog mycket pyssel och bak här hemma.
    Lite ledsen är jag över att vi inte hann göra ordning trädgården i år (för tex så är vår entré så ful att ingen gran i världen kan göra den välkomnande just nu..), men man kan ju inte få allt..
    Vad ska ni ge era barn i julklapp? Jag har bokat biljetter till "Pippi firar jul" på Lisebergsteatern den 27 dec, så hon får de biljetterna av oss. Hon får änså så mycket grejer av alla andra. Skridskor har jag tänkt på också.

• Yinsan

Vi åkte ju till Tanumstrand och badade och myste med barnen så det var vår familjejulklapp, som du skriver så få de så mycket annat ändå att vi bara kommer att köpa nåt litet!

• Heather

Masken: Det låter positivt att du och Mats har fått det bättre. Jag trodde hellre aldrig att du skulle ha ångrat dina barn men den där första tiden tillsammans är viktig både för mamma och barn och det har gjort mig ont att du verkat nedstämd... Glöm bara inte bort dig själv...ok...? *kram*

• foodji

Saga fick en Ken socka i födelsedags present. Hennes kommentar i morse.
    -Men han har ju ingen snopp.

• Heather

Foodji: Härlig kommentar!

Meesa: Att ha adventspysslet klart tills ni kommer hem låter som en bra idé. Önskar att jag vore mer av en pysslig, "bull-mamma" men jag har inget tålamod till det. Jag pysslar, bakar, donar gärna hos andra men tanken på att "söl" i "onödan" (då det sällan blir bättre än "sådär" när jag väl hittar på något) gör att jag inte ens längre försöker ge mig på det där jul-mysiga... Jag e glad om jag får upp adventsljusstakarna och julgardiner till Lucia och tänt nån tomtelyckta innan julen e över.

Vet inte om det blir några klappar alls från oss till barnen i år. Vi funderar kanske på att köpa lite småfiskar till ett akvarium vi köpt billigt i somras men det blir i så fall det "enda".

• meesa

Foodji: Klart Ken ska ha en snopp.. De där leksakstillverkarna är rätt roliga egentligen Men Biancas dockor har "inbyggda" underkläder, det har löst problemet rätt bra tycker jag.

• meesa

Känner mig lite duktig idag. Mitt fikabesök lämnade återbud så då hade jag helt plötsligt en hel dag för mig själv. Så jag passade på att dammsuga, torka några lister, finvika handdukarna inne i badrummet (ni vet, sådär snyggt och prydligt, så det ser lite stylat ut..) tvätta ett duntäcke, klippa granris och ta in till vedkorgen resp. lägga vid ytterdörren, sätta upp ny gardin i köket, vika tvätt och lägga in i garderoberna och gå ut i boa för att hämta in ny ved och grönsaker från frysen där.. Det är mer än jag ibland gör på en hel vecka
    Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta tills Daniel kommer hem och skicka in honom i förrådet efter adventsprylarna, eller om jag ska göra det själv nu när jag ändå är igång

• sarek

Meesa
    Duktig du är som fick gjort så mycket. Själv fick jag grejat en del saker som man bara kan göra när man är själv..ringa en del samtal som är bäst att göra när det är lugnt hemma.

Foodji
    Barn är för sköna med sina kommentarer. Grattis till Saga i efterskott ifrån oss.

Amar
    Skoj att höra ifrån dig. Hoppas att det går bra i skolan för dig.

Det kliar också att få fixa o greja inför julen nu...hoppas att vi hinner med det i helgen.
    Simon ska på kalas på lördag och Andreas ska på kalas på söndag

• masken

Förlåt Saga - har inte ens fått tummen ur att gå in och skicka iväg en GRATTIS-kram... så här kommer en EXTRA STOR KRAM i stället!

Meesa: Angående julklappar så har jag redan handlat färdigt (på tok för mycket:) till Pontus, tidigare år har det inte blivit så mycket, men i år ska vi fira hemma för oss själva för första gången... Så då ska vi ha en riktig gran och en massa paket därunder:) Han har önskat sig ett parkeringshus till bilarna, och det var kampanj på det strax efter hans födelsedag, sen fick jag handlat på Toys R´us när dem hade "handla Tidigt"-priser på bl.a. en målarmatta, kompletterat lite till Tomas-tågen osv, men han leker verkligen med allt. Sedan har jag handlat en massa mjuka julklappar som han ju eg skulle fått ändå, bl.a. en ny vinterjacka då stl 104 är i trångaste laget nu:) Av farmor o mormor/morfar har han önskat sig smålego, men det har jag försökt stoppa för det han fick till födelsedagen sprids överallt i huset, och han klarar inte att bygga ihop det själv, så jag har bett dem att satsa på Playmobil eller Blixten-prylar alt kläder. Det blir lite dumt när de fyller år så nära jul - allt kommer liksom i klump under året.

OM det är någon som har Nestlé-kartonger (typ gröter, välling, NaturNee, Frutti) o/eller även barnmatsburkar ståendes så tar jag tacksamt emot EAN-koderna vid tillfälle alt skicka så betalar jag för portoutlägg...förutsatt att ni inte själva samlar i deras poängkampanj såklart?! Jag ska samla ihop till 300 poäng och det tar sin lilla tid även om lillan äter som en häst:) haha.

I tisdags var jag och träffade några fd arbetskamrater, som har fått sina förstfödda nu under sommar/höst... det är lustigt för Alla vi 4 har fått tjejer - o här är det ju i princip tvärtom:)

Annars rullar allt på här, jag är fortfarande på gränsen till sammanbrott vissa dagar, men jag tror som sagt mest att det beror på att jag aldrig får sova. Sedan om jag skulle gå och prata med någon så tar ju det min lilla tid jag har för mig själv, och jag pratar ju med hon på familjeråd. Vi kom i alla fall fram till att jag måste hur som helst bli bättre på att delegera (Mats ser nämligen inte så bra som jag gör vad som behöver göras) och jag måste få vila ut både lördag och söndagmorgnar som du skrev Sarek. Pontus har ju aldrig haft något stort sömnbehov, han somnar i princip aldrig före kl 20, och vaknar i princip aldrig senare än 6.30. Vanligast är att han somnar vid 20.30 och vaknar vid 6-tiden - och det är väl ok om man inte har en liten som vaknar var och varannan timme, inte för att äta, men jag tror hon drömmer mycket och har svårt att komma till ro, sen äter hon 1 oftast 2 gånger.
    Vi har ju lite föräldradagar kvar på POntus så Mats ska ta ut några måndagar nu- så blir i alla fall helgerna lite längre:)

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer