• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • meesa

Oj.. inte illa att fortsätta vara go och glad då. Lille Ludde, då är det nåt starkare än kåvepenin han får nu??

• Yinsan

Meesa, han har redan ätit kåvepenin i 5 dagar, sedan amimox 7 dagar och nu skulle han få något tredje i 10 dagar och badförbud som sagt!

• masken

Yoysen: Beklagar sorgen och stackars lilla Ludde.

Hur gör ni alla med vaccinering mot svinis? Här är det två läger... jag är för medan Mats är emot. Jag tänker mest på hur utsatt Pontus är på dagis, och vill ffa inte att han drar hem influensan till Lillan, men Mats är rädd för att vaccinet har hastats fram och att det bara är media som förstorar upp hela grejen o bla bla bla. Men jag börjar bli orolig på riktigt nu, det var et fall på en förskola här i närheten nu (grannens pojk går på den avdelningen), och sen skulle jag aldrig förlåta mig själv om P och S blir sjuka för att vi avstått vaccin, och man vet ju inte hur sjuka dem i så fall kommer att bli... HJÄLP!

• foodji

Masken- här jag kan inte heller riktigt bestämma mig för hur vi ska göra med vaccinering. Jag velar fram och tillbaka hela tiden.

Yoysen- stackars Ludde inget mer babysim på ett tag. Hoppas han inte har för ont. Fick han det där vaccinet som också ska hjälpa mt öroninflmation?

• foodji

Nu har jag bestämt mig jag kommer att åka och vaccinera Saga i eftermiddag. Vi ska resa till Lund i helgen och det är lika bra att få det gjort.

• Yinsan

Foodji, det var snabba ryck att bestämma dig!

Ja det var efter den sprutan som första trumhinnan sprack men tror mer på ett sammanträffande än att det beror på vaccinet!

Masken, jag är inne på Mats linje och har idag valt att avstå för både mig och barnen. Jag kommer heller aldrig förlåta mig själv men det skulle jag inte göra om de blir sjuka av ett framstressat vaccin. Jättesvårt detta och jag velar fram och tillbaka hela tiden!

• meesa

Masken: Vi har bestämt oss för att inte vaccinera. Vår första spontana känsla var samma som Mats, att vaccinet är inte tillräckligt testat. (Jag tänker på tex neurosedyn..) Efter mycket googlande, diskuterande och funderande står vi fast vid vårt beslut. Jag har uppfattat det som att det är en "vanlig" influensa, men att den inte gått på länge och pga att folk saknar antikroppar så kommer fler bli sjuka. Jag har inte kunnat hitta några egentliga fakta för att denna flunsa skulle vara farligare än andra flunsor och därför väljer vi att avstå. Jag tycker absolut att riskgrupper ska vaccinera, och även tex sjukvårdspersonal men jag är inte rädd för att vi ska dö eller få allvarliga konsekvenser om vi blir sjuka. Det är vår ståndpunkt. (och låt mig inte gå igång om media, stora bolags profitering på media, källhänvisningar och källkritik för då kan vi hålla på i evigheter .-D)

• Heather

Yoysen: Beklagar sorgen... :( Stackars lille Ludde!

Angående vaccinering mot "nya" influensan så tänker jag ungefär som Meesa. Den nya är inte farligare än den gamla, bara mer smittsam... Jag/vi har aldrig vaccinerat oss mot den andra årliga influensan och skulle vi nu få den nya så tror jag inte att vi går åt...

Funderar ändå på att kanske vaccinera mig själv, för att jag ska jobba på Å i jul men mest för att jag inte är säker på att S kan sköta ruljansen härhemma om jag nu skulle bli ens vanligt "jättesjuk"...men vi får se...jag hinner kanske få den innan jag hunnit vaccinera mig.

• foodji

Nu är Saga vaccinerad. Hon tyckte det gjorde ont en stund efter, men nu är hon gladare.

• Minttu

Yoysen, beklagar sorgen.

Vi har vaccinerat Hilma och kommer själva att ta den också. Vi har fått rådgivning av en bekant som arbetar som läkare och då både jag och M träffar mkt folk och H har lätt nedsatt immunförsvar var detta bästa för oss.

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer