• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • Yinsan

Nu är det ju bestämt att även barn mellan 6mån och tre år ska vaccineras så nu får ju även de små göra det. Önskar någon kunde besluta åt mig nu när jag velar hela tiden!

• amar

usch det e jättevsårt...vi velar med...vet inte alls hur vi ska göra...:-S

• Fröken T

Nu har vi nyss kommit hem från Vc. Elise har varit sjuk i ca 1v med feber, snorig, hosta och huvudvärk. Senaste dygnen blev hostan värre så kollade upp att hon inte fått lunginflammation. Allt lät bra så nu är det bara att vänta så det släpper, det togs inga prover men läkaren trodde det var svininfluens. Jag hoppas det för då har vi klarat av den biten.

Vi har bestämmt sen innan att hela familjen ska vaccineras. Även om det är svininfluensa E har så rekomenderade läkaren att vaccinera ändå så fort hon är frisk. Ska prata igenom det igen med en annan läkare och se om det är nödvändigt.

Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • Heather

Fröken T: ...men...om läkaren inte tog några prover så kan han väl inte _veta_ om det var/är svininfluensa eller inte...?? Kan ju likaväl varit helt "vanlig" influensa också...?

• meesa

Hej hopp. Vad har ni för er flickor? Inte mycket till liv här över helgerna
    Själv har jag varit o hälsat på mamma en sväng. Packade in kidsen i bilen och drog till Skåne i torsdags. Det var skönt att komma hemifrån lite, men jag längtade ändå hem och åkte hem igen på lördag kväll. Daniel kom ju hem på natten mellan lördag och söndag (eller ja, natt och natt, klockan fyra kom han hem, det är väl mer morgon va??) och då var det skönt att redan vara hemma istället för att stressa hem på söndagsmorgonen.
    Idag ska jag försöka hitta energin till en städning. Har en massa tvätt att ta hadn om, och så behöver jag plocka undan lite i hallen. Det är egentligen inga stora saker, men har känt mig lite hängig och nere sista tiden och då är det lätt att sånt blir stående. Ikväll ska jag iaf iväg och svettas, det är en hel vecka sedan sist, så det ska bli riktigt skönt att få en stund för sig själv.. Och nästa onsdag sticker vi iväg på weekend i Tyskland. Vi ska gå på Weinachtsmarkt, äta god mat och julshoppa i största allmänhet. Det kanske kan ladda batterierna??

• Heather

meesa: *kramis* Är det årstiden (månaden?) som gör att det känns lite motigt...? Träna låter som en bra idé att skingra tankarna och en liten paus hemifrån tror jag absolut är ett bra sätt att ladda batterierna!

Vi har fått laddat våra gemensamma batterier lite granna i helgen... Mamma tog barnen över natten fre/lör. Erins första natt utan mamma och/eller pappa och vår första gemensamma sovmorgon sen 28 okt. 2005?! Var väl på tiden tycker ni inte?
    Det var skönt med lite lugn o ro på morgonen, får aldrig det med mina morgonpigga små, men runt lunch började jag sakna mina små troll... Vi behöver nog lite mer övning på det där med vuxentid...! Får se hur sugen mamma är på att ta kidsen igen...de väckte henne 5:10.

• Fröken T
    Heather skrev 2009-11-13 19:10:28 följande:
    Fröken T: ...men...om läkaren inte tog några prover så kan han väl inte _veta_ om det var/är svininfluensa eller inte...?? Kan ju likaväl varit helt "vanlig" influensa också...?
    Det är sant men eftersom det finns konstaterade fall  på Elise avd på förskolan och halva avd insjuknat samtidigt så tydde det på det. Men helt rätt så kan man ju inte veta till 100%. Ett barn på avdelningen vårdas på sjukhus, känns olustigt nu när det kommit så nära.

En varm Kram till dig meesa!

Det känns som mycket jobbigt har hänt det sista året.. Eländet verkar fortsätta, förra veckan fick jag reda på att pappa har prostatacancer.

Heather så härligt att få ladda batteriet! Det är ni verkligen värda, gemensam sovmorgon senast oktober 2005 är en lång tid.
    Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • Heather

Fröken T: *kraaam!* 2009 kommer inte hamna på min topp 10 lista av år heller... Ett par av mina farbröder har haft prostatacancer, pappa kollar sig årligen nu... Hur mår din pappa?

Har det varit flera fall på förskolan är det väl mer säkert än osäkert att det var "nya" influensan. Tog bara för givet att man hade kollat innan man "konstaterade".

Erin var på sin 2½ års kontroll idag. Hoppa jämfota, sparka boll, rita, vilken är den lilla bilen? Vad säger kossan/hunden? Superlätt för vår lillfröken!
    15,8 kg och 95 cm lång och Syster Lotta sa att språkligt hade E lätt kunnat tas för en 3½ åring. *småstolt*

• masken

Så nu har jag o Pontus varit o dragit vårt strå till stacken... vi har vaccinerat oss, och än så länge känns det bara lite i armen, men vi får väl se hur natten blir. Mats kommer dessvärre inte att göra det, och Sofia är ju gränsfall vad gäller åldern, så henne får dem inte sticka i för mig heller:)

Fröken T: KRAAM.

Heather: Sovmorgon hade inte varit helt fel... var på välbehövlig Halloweenfest i fredags kväll med mina fd arbetskamrater o kom hem vid midnatt - då var det dags att amma, sen sov jag "ända" till kl 6 på lördag innan Pontus kom o väckte mig fast jag lagt mig på vinden (fick inte mer sömn den natten, men 5 timmar i sträck är lyx, hahaha) Isöndags vaknade Pontus kl 5, suck.

• Heather
    masken skrev 2009-11-16 18:59:39 följande:
    Sovmorgon hade inte varit helt fel... var på välbehövlig Halloweenfest i fredags kväll med mina fd arbetskamrater o kom hem vid midnatt - då var det dags att amma, sen sov jag "ända" till kl 6 på lördag innan Pontus kom o väckte mig fast jag lagt mig på vinden (fick inte mer sömn den natten, men 5 timmar i sträck är lyx, hahaha) Isöndags vaknade Pontus kl 5, suck.
    Hur e det masken...? Hur mår du? Sover du _väldigt_ dåligt??
    Anar en viss uppgivenhet i det du skriver... (ber tusen ggr om ursäkt om jag misstolkar!) Har du pratat med bvc om sömnbristen..? Sofia är ju ändå halvåret nu så om du mår dåligt av att amma (alltså inte få sova) kanske det kan vara en idé att fasa ut det och se om hon sover längre stunder på flaska...?
    Igen, ledsen om jag trampar på tår men...detta är inte första ggn jag upplevt uppgivenheten i dina inlägg och jag säger verkligen detta i all välmening...
    Trötthet, sömnbrist och liknande är ändå vad man har att förvänta sig med alldeles färska bebisar och du har emellanåt nästan verkat "bitter" över det där...fullt "naturliga"...
    Barnen mår allra bäst av att ha en mamma som mår bra och jag hoppas du kan be om hjälp, hos bvc/familj/vänner om du _inte_ mår bra... *kraaam*
Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer