• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • sarek
    Meesa
    Hoppas att du känner dig bättre nu. Vet att det kan vara jobbigt att känna sig nere ibland. Vi finns ju här allihopa om du vill prata av dig.

Fröken T
    Vad tråkigt med din pappa. Hur allvarligt är det med honom?

Masken
    På helgen måste du väl få lite sovmorgon iaf. När S är hemma på helgen så låter han mig få sova på morgonen...eftersom jag tar J på natten o den lilla ungen kan ju vara vaken länge på natten...så jag behöver få sova en stund på morgonen. I helgen fick jag sova till kl 09.00 både lördag o söndag
    (¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.?°´¯)
  • masken

Heather: Ingen fara, och du har helt rätt i mycket av det som du skriver, och ja jag håller på att trappa ut amningen... men samtidigt är det praktiskt att slippa gå upp på natten. Sen som jag skrivit tidigare så går vi ju på familjeråd och det säger väl det mesta, men det börjar kännas bättre på den fronten, men Mats mår ju inte bra heller, och då är det ännu tuffare - (som du vet )Senskrev jag med viss ironi även om det är tufft så vet jag ju att det går mot bättre tider, men visst - hade jag bara fått sova så tror jag att jag hade mått mycket bättre, och jag vet vart jag kan vända mig om jag börjar må sämre till humöret - och jag har många vänner o fd arbetskamrater + Er så jag är mer orolig för Mats, men han har ju fått hjälp via sin chef - så han kämpar på och hjälper till mer här hemma nu, men sen måste jag släppa in honom också, och det är inte alltid så lätt när man har ett sånt kontrollbehov som jag har. Har i alla fall (även om det kanske låter så ibland) ALDRIG ångrat att jag har mina barn, och har hellre fullt kaos än inget å göra alls... dagarna går ju i alla fall fort:) Tack för att du/ni bryr er! I kväll ska jag i alla fall komma ut lite på bio med min mamma - så jag ska lämna hem o barn utan att lyfta ett finger i kaoset innan jag går, hehe.

• masken

Sarek:Tillägg - har INTE sovit ut de senaste 4 helgerna, det är svårt när Mats är helt slut på veckosluten han med, sen även om han försöker ta barnen så är Pontus ganska envis med att få upp mig på morgnarna om man säger så - men den dagen jag har slutat amma ska jag åka bort helt själv och sova en hel helg på något lyxigt hotell med frukostleverans till dörren (har önskat mig en sån julklapp:)

• Yinsan

Så trött trött trött nu när jag jobbat ett tag men å himla kul! Förstår er med tröttheten mycket väl, så mycket som ska fungera för att man ska känna sig som en bra mamma, men vi är alla världens bästa mammor till våra barn även om vi känner oss griniga!!!
    Svammel svammel svammel....

• foodji

Nu är jag tillbaka efter en långhelg i Lund. Jag känner mig ganska stolt över mig själv som drog iväg ensam med tåg och bussar och två barn . Nu har jag ju världenssnällaste barn. Vi har haft det trevligt, men det är skönt att vara hemma.

Masken- jag håller med Heather och hoppas du hittar det stöd du behöver för att må bra. Även Ted vaknar på nätterna och äter men jag upplever inte det som någt problem. På något sätt upplever jag det enklare att ha två barn än ett. Jag kan inte riktigt förklara det antagligen beror det på att jag känner mig mer självsäker och att det gör att allt blir enklare att hantera. Om du tycker att vardagen är svår att hantera så måste du kanske söka hjälp hos BVC och kanske ha någon att prata med för DIN egen skull. Mår inte du bra, mår ingen bra.

Fröken T- vad tråkigt med din pappa och hoppas han klara att hantera detta. Även i vår familj har detta året varit tungt med en massa dödsfall och sjukdommar.

• meesa

Många tunga inlägg sista dagarna. Jag kan bara hålla med. Det ÄR ju verkligen så att man måste hjälpas åt för att det ska funka, och det är det som är felet hos oss också. Precis som Maskens Mats så är min karl HELT SLUT när han kommer hem från jobbet. Eftersom det är hans egen företag måste han ju vara 100% skärpt när han är där och de har ökat så mycket i omsättning att personalen inte riktigt räcker till (och ja, de har anställt, två och en halv tjänst bara detta året) och därför orkar han knappt lyfta gaffeln till munnen när han kommer hem. Än mindre orkar han dammsuga, plocka undan disken, vika tvätt eller städa upp barnens leksaker. Sånt som jag skulle vilja ha hjälp med, eftersom det är såååååå enformigt och det lätt blir stående nu när Milton kräver mer uppmärksamhet på dagarna. (nej, det är inget jag fixar när han sover middag heller, han sover 3x20-30 minuter per dag, då har jag "rast" )
    När jag ser hela huset fallera, det står disk lite överallt, tvättsugan svämmar över och lakanen inte har blivit bytta på flera veckor, då blir jag lite ledsen och nere, gnäller på min man, han ignorerar mitt gnäll och jag blir än mer trött och matt. Det är en spiral som vi går igenom lite då och då, och det BLIR bättre. Ibland rycker han upp sig, ibland finner jag ny energi att "stå ut" med hans j--la Dentalringen (hans dröm och livsverk ) och så tar vi oss framåt. Vi älskar varandra och det är ju det allra viktigaste.

Fröken T: Förstår att detta året inte kvalar in i kategorin Bästa-året. Du har fått mycket att bära. Ibland önskar man nästan att man var religiös så man lite nonchalant kunde säga att man aldrig får tyngre börda än man orkar bära, att det finns en mening med allt och efter regn kommer solsken. Men vad hjälper det här och nu?? Det är bara tomma ord såklart och jag hoppas och tror att det finns någon som lyssnar och stöttar när det behövs.

Sarek: Ibland känns det lite "fjuttigt" att gnälla om småsaker när andra har det mycket värre. För mig är din situation med långa nattvak tusen gånger tuffare än min "gnällvardag" och då blir det lätt så att jag inte säger nåt alls. Men det är väl helt enkelt så att vi alla bär våra ok, och ibland blir de lite väl tunga. Jag ska försöka tänka på dina ord och prata lite mer och lite oftare..
    (Nu låter jag som att jag är jättedeprimerad, det är jag inte! Jag är i grunden en positiv människa och jag brukar hitta glädjeämnen i allt. Nu är det bara en vecka kvar tills vi åker iväg lite, och då kommer allt kännas tusen gånger bättre igen!!)

Masken: Hotellövernattning och roomservice lät inte helt fel. Kanske ska göra samma sak jag med.

Yoysen: Du har ju turen att ha ett jobb som du trivs på. Trevlig chef har du med.. (för den som eventuellt skulle ha missat det så jobbar ju yoysen hos min svärfar)

• Fröken T

Meesa du har så rätt. Alla har vi våra ok och jag hoppas och tror att man bara får det man kan hantera. Ibland är jag förvånad hur mycket man orkar men vad har jag för val?
    Vi är alla starka och orkar och klarar av mer än vi tror. Ibland behöver man bara lite extra stöd och få ventilera för att orka med.

Jag är väldigt tacksam för allt ni ger! Ta hand om er!

En stor varm kram

Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • Yinsan

Stort Grattis till Saga på 4-årsdagen! Hoppas ni får en bra dag!

• meesa

Jag råkar veta från säker källa att Saga hade en mycket bra dag igår. Men vi skickar också ett grattis

• amar

grattis grattis alla som fyllt år...

hars åå mkt med skolan så ja inte ens hinner med mig själv. då jag hars å höga krav på mig så blir d ju inte lättare heller..e så stressade. nu behöver jag lov!! förlåt om ja missta å gratta någon.

kram till alla er som har d lite vsårt just nu. alla kommer vi någon gång komma in i svackor å känna lite motgång.

kram kram

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer