• foodji

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Vi är ett gäng mammor som har hållit ihop sedan sommaren 05. Vissa barn har både ett och två syskon. Vi berättar om våra barns framsteg och förundrar oss över deras förmågor. Vi stöttar varandra när det känns jobbigt och ibland bara delat vi vardaliga upplevelser. När tillfälle ges försöker vi också träffas allihopa.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m44929243.html

• Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
  • meesa

Hej hopp, har ni alla haft en bra helg? Det har iaf jag haft. Vi hade goda vänner på besök i lördags. Vi åt fondue och hade det mysigt och sedan försvann männen och barnen ut till badtunnan.
    Igår hjälpte Daniel sin pappa att montera en värmepump i deras sommarstuga, så jag och barnen var hemma hos hans mamma under tiden och gjorde absolut INGENTING. Det brukar jag normalt sett inte gilla, jag vill gärna "göra något" men igår var det vara såååå skönt. Sedan var vi på en kortare lussefika hos Yoysen och jag passade på att kila över till hennes mamma och titta på tygerna till den nya inredningen i båten Vi låter tillverka dynor och klä om stolar, lägger in matta och syr upp nya gardiner. Det blir så himla tjusigt och båten får sig ett riktigt lyft. Det ska bli roligt att se det färdigt.

Idag är det lussefirande på förskolan men innan dess ska jag och en kompis ta en riktigt skön långpromenad i vintervädret. Ha en underbar dag allihop.

• foodji

Lilla Lila- Det var inget hål i Sagas tand men hon var röd i tandköttet då hon hade en infektion. Det bästa botemedlet är egentilgen att borsta hårt, men det förstod tandläkaren att det skulle vara svårt att få Saga att gå med på det det gör ju ganska ont. Så hon sa till att vi kunde använda en gels på apoteket som hjälper, så vi smörjer det onda varje kväll.

Idag ska vi försöka att få till ett pepparkaks hus och pepparkakor.

• masken

Här har det varit en bra helg med tanke på att jag ÄNTLIGEN kommit iväg på lite äventyr... har varit i Stockholm med Sofia, mina föräldrar o syskon o hälsat på min halvbror m fru och 1 och ett halvt -åriga dottern i deras nyköpta radhus. De väntar f.ö. tvåan med beräknad födsel 6 maj (exakt samma som jag hade med Sofia), så det blir nog kusin nr 2 på lillans 1-årsdag:) Tappade dock tyvärr rösten på vägen upp, och den har inte kommit tillbaka, o Sofia fick ögoninfektion p lördag morgon...

Foodji: Skönt att det inte var något hål i hennes tand, Pontus klagar också ibland, men det var falskt alarm för honom med då hon kollade extra noga på 4-årskontrollen. Tog även bild på den han skadade förra året lagom till 3-årskontrollen, men den tanden är redan död, men så länge den inte gör mer ont än vad han menade på känns i alla hon tryckte på så gör de ingenting åt den, och den under är i så fall redan skadad då olyckan skedde.

Pontus var stjärngosse på dagis efter eget beslut, och han var ensam om det valet, så han syntes och blev väldigt lång med hatten på huvudet... så söt:)

• foodji

Nu har jag en rölig son som förstör dottern tågbana och detta är bara början.

• Yinsan

Ja, vi fick hålla i Ludde och Milton igår när Filip och Bianca ville spela spel på golvet, tillslut gick de upp stället så minihulliganerna fick krypa fritt!

Jobbar jobbar jobbar så läser mycket men skriver nästan inget, återkommer med mitt liv efter nyår igen!

Skönt att alla verkar vara friska iaf!

• masken

Yoysen. Tyvärr kan jag inte ansluta mig till friskskaran,;Pontus fick feber i natt ... så nu har jag 2 sjuka barn + min hosta sen 4 veckor att ta hand om o det känns! Jag fattar inte hur FK tänker när inte den andra föräldern får vara hemma för det stora barnet - i så fall måste jag sjukskriva mig, och det borde jag nog göra, för det är svårt att bli frisk när man aldrig får sova heller.

Ska nog dock inte klaga egentligen för Sofia har bara haft feber efter vaccinationerna så någon gång ska ju vara den första, men nu har hon verkligen fått sin första dunderförkylning m ögoninfekti0n ovanpå det, stackarn.... nåja det är ju 9 dagar kvar till jul så håller vi oss hemma ska vi väl inte hinna få något nytt - men det måste ha varit en dunderbacill under Luciafirandet på dagis i fredags för i princip alla ligger hemma med feber nu.

• Yinsan

Bara för jag skrev så så verkar jag ha åkt på någon förkylning själv då hela jag är känner mig frusen, hängig och näsan rinner lite... Typiskt

• masken

Yoysen: Å, nej. Hur har det gåt med Ludde nu då (tänkte på öronen)?!
    Stackars Sofia;
    efter ett besök på barnakuten idag blev det dubbel penicillinkur-
    hade både halsfluss o öroninflammation. Misstänkte nästan det
    med tanke på låg feber o gnällig just på natten . Halsfluss var mest
    troligt efter tel sjukvårdsrådgivningen i natt då jag såg att hon fått
    nässelutslag - brukar ju höra ihop

• meesa

Masken: Jag sparar på streckkoder åt dig, var det bara nestle du ville ha? Och hur mycket behöver du? Det är naturnes och färdig välling-koder.

• Yinsan

Masken, tja hur det går med Ludde vet vi inte, han tar sig fortfarande för öronen men om han numera gör det av rutin eller om han har ont igen vet jag inte, lite gällig är han och sover dåligt gör han men å andra sidan hör det ju åldern till så vi får väl se vad som händer, blommar väl ut lagom till helgen som vanligt så det blir akut till jourcentralen.

Själv är jag mer förkyld nu men lättare i huvudet så det känns på något sätt bättre ändå...

Ska beställa lite julkort, bättre sent än aldrig!

• foodji

Yoysen krya på dig och hoppas det ger med sig för Ludde nu.

För att lugna Sagas tankar m döden har jag sagt att vi inte kommer att dö på länge och att det inte är förrens man blir gammal som man dör. Nu de sista dagarn har hon frågat om man äter när man är gammal och om man kör bil eller om man leker osv. Idag kom jag på att hn tror att när man är gammal så är man död. Så jag fick förklara för henne att först blir man gammal sedan dör man (inte allt ångestladdat) ch då började det JAG VILL INTE DÖ. Funderar stakt på att ge henne lite religion Gud osv för att hon ska få lite lugn.
    Förklarade lite om att vissa tror att man kommer till himmelen när man dör och att där är allt jättebra. JAG VILL INTE TILL HIMMELEN , JAG VILL INTE DÖ.

Det är inte lätt att vara en funderande fyraåring.

• meesa

Foodji: Stackars Saga, inte roligt att gå och grunna så på döden. Tycker du gör helt rätt som bemöter henne med lugn och saklighet och att du varken bagatelliserar eller förstorar upp hennes känslor.

Yoysen: Jag skrev pliktskyldigast några julkort igår, men bara till de i familjen som jag tror blir ledsna om de inget får, som tex Daniels farmor och farfar.. I vanliga fall brukar jag tycka det är kul att pyssla med julkorten, men i år har jag redan skickat ut 50 st save-the-date-kort som jag har letat adresser till, och snart ska 50 st inbjudningskort också skickas ut, så det blev lixsom lite avslaget att skicka julkort också

Idag sticker jag iväg till Skåne för några intensiva dagar. Jag ska träffa släkt och vänner, byta julklappar och glöggmysa. Pepparkaksbak blev det tydligen också. Och så ska jag åka hem till min lillebror och hans familj, som jag bara har träffat en enda gång (familjen alltså, brodern träffade jag ju ändå varannan helg när jag var liten, men sen har vi inte haft någon kontakt på många år) Det är Bianca som har pratat om att hon vill träffa sin kusin, lille Liam, så nu hade min pappa ordnat att vi ska dit och julfika i eftermiddag. Barn och Facebook kan återknyta många familjeband

• sarek

Simon har också pratat ibland om döden..men inte så mkt. Har väl nämt någon gång att man dör o kommer till himlen.
    Har inte försökt att förstora upp det så mkt heller utan kommer frågan upp så kommer jag ju att förklara hur det ligger till.

I helgen blir det en hel del julpyssel hemma..sista innan julafton. S jobbar sista dagen imorgon sedan är han ledig i 10 dagar...ska bli så skönt o vi ska mysa tillsammans.

Fy bubblan vad kallt det var idag...hade tänkt att gå till dagis, men insåg att det bli inget när jag gick för att hämta vagnen i bilen..utan vi tog en varm o go bil istället till dagis

• masken

Meesa: Tack, vad snällt... det är "bara" Nestlé, men jag behöver hur mycket som helst. Skämt åsido, men jag ska samla ihop till 300 poäng, och jag har hittills fått ihop ca 75. Varje Naturnes och 5 L välling ger t.ex 4 poäng, barnmatsburkar får man bara 2 poäng för, så det tar sin lilla tid.

Vi ska för första gången fira jul här hemma för oss själva i år, Mats mamma kommer dock förbi över en julfika men det känns skönt. Så i år har vi bestämt att vi för en gångs skull ska ha en riktig gran, så mysigt

• Ted Abdi
    Kan någon svara halllåå?? snälla svara på denna.. Det är en kille han börjar en ny skola sen aa dom flyttar sen när han går till skolan så inne i lektionen så har dom experiment sen när han killen ska gå fram så fäller en kille han och då frågar läraren vem var det till han sen så vågar han inte säga han nya killen säger att det var han som gjorde det sen så sa läraren är det sant då väntade han en stund och sa aa sen sa hon gå till rektorn efter skolan skyndade han sig han skulle ta på sig sin hjälm och gick ut samtidigt men killarna tog av hjälmen och slog han efter en stund kom han nya killen och sa "eyyyyy" sen så slog han nya killen dom killarna sen sprang dom iväg. Han nya killen som slog en kille hans bror har en persing eller något sånt och åker i en bil och letar efter han efter så fångar dom han han tar sin cykel och gör något med den sen så tar han av persingen och drar den på bilen så bilen förstörs.. någon som vet vad filmen heter 
Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer