• Waimea

Löpartråden 11

Tråd nummer 11 för oss som löptränar.

Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!

• Svar på tråden Löpartråden 11
  • Kaya

Tack för välkomnandet!

isold2003, kul att du är nyfiken på mitt träningsupplägg.

Jag tränar sex dagar i veckan. Lördag är den Heliga Vilodagen och då blir det någon promenad eller cykeltur på sin höjd men inte mer.

Jag kör lite morgonyoga i stort sett varje morgon före frukost. Det blir oftast ca 30 minuter (om jag kommer upp i tid), ett lugnt hemsnickrat yogaprogram med uppvärmningsövningar, solhälsningar, krigarpositioner, balansövningar, rotationer o lite stretch.

En typisk/bra träningsvecka kan i övrigt se ut så här:

Måndag: 60 min Funk + 30 min Booty Express
    Tisdag: Styrka 1 (10 min uppvärmning på CT, 40 min styrka för rygg, axlar, biceps o core, 10 min cardio på löpband)
    Onsdag: 4-8 km löpning + 60 min Body Balance
    Torsdag: 60 min spinning + 60 min Poweryoga
    Fredag: Styrka 2 (10 min uppvärmning på CT, 40 min styrka för bröst, triceps, ben o rumpa, 10 min cardio på löpband)
    Lördag: Vila
    Söndag: Löpning 6-10 km (ibland inkl intervall/backträning)

Detta är "höstschemat", fram tills nyligen var det mycket mer cykling (utomhus) och löpning och mycket mindre inomhusträning. Jag har en roddmaskin hemma så om jag inte hinner till gymmet kör jag lite på den när barnen har somnat. Ibland varierar jag mig med ett combat- pump- eller crossfitpass på gymmet.

Bör väl tillägga att jag bara jobbar deltid just nu och söker heltidsjobb som en galning så det är ju bara tillfälligt (hoppas jag!) som jag kan lägga så här många timmar per vecka på träning. Jag funderar på att testa en ny modell redan nu, nämligen att träna fyra-fem dagar i veckan istället men köra mycket hårdare när jag väl tränar. Jag har tränat sex dagar i veckan på "motionsnivå" väldigt länge nu och är hyfsat vältränad men behöver nog chocka kroppen och pressa mig lite för att komma vidare. Lyfta tyngre, springa längre/snabbare...

Jag är nämligen löjligt svag (i överkroppen) trots all styrketräning o dessutom löjligt långsam när jag springer. Sprang Vårruset i våras på 27 min och där nånstans ligger väl mitt "maxtempo"... Målet inför nästa år är såklart att komma under 25 min.

Det beror inte på kosten att jag har svårt att utvecklas. Jag äter i stort sett en perfekt fitnesskost (OBS! Enligt mig innehåller en sådan kolhydrater - av rätt sort!) och har alltid välfyllda depåer. Dock slarvar jag en del med sömnen... och är av naturen lite lat, så det är alltför sällan som jag pressar mig själv till min maxprestation när jag tränar.

Tips?

K

• LillLisa

Välkomna hit Kaya och qd girl!

Ska bara skriva att jag är sååå springsugen och kan knappt bärga mig tills mannen kommer hem från jobbet så att jag kan ge mig ut. Det ska bli så skönt och jag har sovit SÅ gott i natt så det bara flödar energi inom mig. kanske dags att utmana sig själv en sån här dag...?

Vad det låter härligt Isold när du berättar om din semester. Det låter ju som att du levde som en äkta storstadsbrud några dagar!

Förresten; någon som vet om Runner's world alltid bara har kvinnliga löpare på omslaget? Börjar bli lite enformig tycker jag, men jag hara bara köpt kanske fem nummer senaste två åren, så jag har kanske missat alla hunkar? Eller är det dags att dra iväg ett mail till redaktionen?

• LillLisa

...och en sak till; vad kul att du också vill starta tillsammans med Waimea och mig i Växjö nästa år Kattstugan!

• Waimea

Kaya: Oj, vilket ambitiöst träningsprogram. Jag blev lite nyfiken på 'Booty express' på måndagar - vad är det?? Göttigt att hinna med morgonyoga varje morgon, det tror jag alla behöver, inte minst löpare med alldeles för korta baksidor..

Ska du pressa dig hårdare så behöver du mer återhämtning - återhämtning kan vara att vila helt, men kan också vara att träna något helt annat och lättare efter ett tyngre träningspass.

Vill du bli snabbare i löpspåret så är intervaller en bra väg att gå.. Intervaller och mer löpträning, helt enkelt. Om du vill hålla dig till två löppass i veckan så kan du ju testa att köra vissa partier av rundorna i lite snabbare tempo och kanske springa lite längre rundor mellan varven.

• Kaya

Waimea TACK för kommentarer o tips!

Ja alltså mitt träningsprogram är ambitiöst på så sätt att det är sex dagar i veckan som jag tränar och det blir därför "automatiskt" totalt sett ganska många timmar per vecka som jag rör på mig. Men NIVÅN på träningen är ju inte ambitiös. Jag lunkar som sagt på i mitt "tant-tempo" i löpspåret och lyfter "tjejvikter" på gymmet...

Men det är detta jag ska försöka ändra på framöver. Jag har redan ändrat lite i upplägget genom att t ex tvinga mig själv att köra spinning, fast jag (som är något av en latmask innerst inne) avskyr det för det är så jobbigt... Och springer redan lite intervaller, ska satsa ännu mer på det framåt. (Det HAR gett lite resultat för sist jag sprang min gamla vanliga runda kapade jag 2 minuter på mitt gamla "rekord" utan att ens försöka! )

Booty Express är ett 30-minuterspass som World Class kör, ofta (alltid?) i direkt anslutning till ett Core Expresspass. Det är ett förkoreograferat gruppträningspass inriktat på rumpa och ben, både cardio (typ "skidåkning" och springa på stället m höga knän) och styrka (massa knäböj o utfall i olika varianter). Generellt sett föredrar jag alltid att träna själv men just efter min älskade funk passar det liksom så bra att stanna kvar o köra igenom benen lite till när man är uppvärmd efter att ha dansat...

K

• Trollens mamma

Tjolahopp!

Längesen sist!

Jag har NÄSTAN övergett familjeliv för Fb så därför är jag inte sååå aktiv längre.

Träningen går sååå där.Jag försöker få ihop 5 pass i veckan men ibland kör det ihop sej.Idag blev det dock löpning och sen 1 timme Pump.Gott! Och kroppen känns frisk och inga förkylningar ännu...peppar,peppar.Sprang en runda i måndags också.Imorgon tror jag det blir spinning.

Var det du Kattstugan som frågade för en tid sen om Batuka. Det är...ja hur ska jag beskriva....spansk-inspirerad dans.Man får verkligen skaka rumpan!Wow!Så kul!

• Kattstugan

Trollens mamma: nä, du får inte överge oss! Låter fint att du är frisk och mår bra (Hoppas det gäller dina ben också!)

Isold: det låter som seriöst turistande

Kaya: det var väl det jag mindes att du tränade så där mycket! Tycker Waimeas tips låter jättebra så jag håller bara med Riktigt hårt ibland, men lugnt för det mesta är träningsmodellen som jag kör på.

Det där med omslagstjejerna på Runner`s - jag satt faktiskt och glodde på den senaste tidningen häromdagen och funderade på varför det alltid är fotomodellsaktiga tjejer på omslaget, men efter lite snabbt googlande (Google är min bästa vän, nyfiken på det mesta som jag är ) så visade det sig att tjejen i fråga inte bara är modell utan även (duktig, tror jag) triatlet, så då är det väl okej att hon fick pryda omslaget Annars vet jag inte, är det så många fler manliga läsare kanske?

Har sprungit i dagsljus idag, knappt 1,5 h i skogen, men det var inte särskilt kul idag, kände mig mest seg och stel.

• Mullemonster

Hej igen och tack för välkomnanden.

Sprang i förmiddags ca 6,5 km, precis lagom och ganska skönt väder, behövde inte ens mössa! Blir bara 2 pass denna vecka då jag åker till en kompis imorgon och inte är hemma förrän söndag. Och på vägen upp tar vi ullared, jag och min lilla 10 månaders, huga!
    Tittar på mina stackars löparskor och inser att de snart är slut, plånboken ledsen... Önskar att jag kunde sprniga i skor som inte kostar 1300 kronor och som man måste byta iaf 2 ggr om året.

Ang pannlampa, har sprungit jättemycket i mörkret när jag bodde i England och var beroende av lampan, men off road är INTE att rekommendera då ljuset gör att marken ser 2dimensionell ut, lätt att snubbla m a o.

För er som är sugna på London Marathon och nån gång får chansen (svårt att komma med) så kan jag definitvt rekommendera det! Otrolig upplevelse, folk går man ur huse för att titta på vanliga halvsöliga motionärer.

• isold2003

Rövardotter, glömde ju förut, vad kul att din treåring sprang självmant nu Min lillkille pratar fortfarande med stolthet i rösten om sitt lopp i Norbergs i somras trots att jag ju bokstavligen släpade honom runt

Kaya, tack! Kul att läsa om din träning Det låter som ett roligt träningsschema! Jag håller med Waimea i hennes kloka kommentarer ang att bli snabbare. Det beror ju på vilka distanser du vil springa men att läga n något lite längre pass då och då gör ju att de kortare passen känns lättare efteråt.

Ikväll sprang jag dryga milen. Nu får det vara slut på mesandet och slöandet från min sida! Inte konstigt att det känns tungt varje träningspass om man tränar mycket mindre än tidigare. Nu får det bli några tuffa veckor och bara att bita ihop så jag kommer in i bättre träningsvanor och får lite bättre flyt igen. Tre månader kvar till Espoo bara och ingen annan lär ju träna åt mig

Svar på tråden Löpartråden 11