Löpartråden 11
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
LillLisa: det låter som att ni hade en mysig lördag
Vad gäller inomhusträning vs utomhuslöpning så vet jag vad jag röstar på - men jag är ju en riktig skogsmullemupp Pump hade säkert varit jättebra träning för en klenis som mig med. Och kanske, kanske blir det någon form av träning på F&S i vinter... Kanske. Tveksamt.
Har knappt kännt mig vaken på hela dagen idag. Blev en megasömnig milrunda på eftermiddagen. Trodde att jag kanske skulle piggna till när jag kom ut, men icke. Hade gott kunnat lägga mig ner i ett dike och tagit en tupplur, så illa var det.
Tack för alla snälla kommentarer om artikeln i VLT! Sån härlig tråd det här, nu när höstmörkret och kylan smyger sig på så tränar vi alla på bättre än någonsin Jag blir alltid lika glad av att titta in här!
Ikväll var det löpteknikträning igen med klubben och det var superkul! Vi var runt 20 pers och mitt i altihop stod jag plötsligt med ett stort leende på läpparna och bara njöt av att det som bara var en tanke i våras har blivit en fantastisk liten klubb med människor som frivilligt kommer och plågar sig i en backe i mörkret en oktoberkväll! Det gjorde mig så himla lycklig Oavsett vad som händer med klubben i framtiden har jag iaf gjort något som många mår bra av just nu.
Himmel vad glad och peppad jag blir av den här tråden. Extra inspirerande att ni är så många som springer LÅNGT och SNABBT så man kan få drömma om att uppnå ER nivå nån gång i framtiden! *vill ju va som duuuu...*
Jag har varit på torpet några dagar (höstlov för barnen) och hunnit med två korta löprundor när jag försökt öka tempot lite jämfört med mitt "normaltempo" (som har varit standard LÄNGE utan förändring/förbättring). Målet är ju att komma ner på (max) 5 min/km. Senast till Våruset 2010!
Första rundan var 6 km, 34 min. Tidigare har jag som bäst sprungit den rundan på 36 min, men då i "slapptempo" så jag fattar inte hur det kan skilja BARA TVÅ MINUTER när jag verkligen anstränger mig för att ligga på en högre marschfart?! Jag avslutade med några intervaller på en plan raksträcka på grusvägen mellan två vägkorsningar. Sprang som en tok åt ena hållet, småjoggade tillbaka.
Andra rundan var 5 km, 28 min. Vilket är 30 sek långsammare än min tid på Vårruset 2009. Då var jag jättenöjd med min tid, men som sagt, jag behöver kapa några minuter! Avslutade med några backintervaller. Grusvägen förbi torpet är ganska kuperad åt ena hållet. Då springer jag 400 m neråt vägen och tillbaka några gånger, kutar som en galning när det är uppför och normaltempo annars, pustar lite mellan varje vända.
Nästa löprunda får bli en längre variant! Länge sen jag sprang milen eller mer nu. Det blir på söndag, återigen ute vid torpet (=härliga grusvägar o stigar att kuta på, man får bara se till att inte klä sig så man liknar en älg...). Idag styrka 1 (=rygg, axlar, biceps, core), imorgon spinning+poweryoga, fredag styrka 2 (bröst, triceps, rumpa, ben), lördag vilodag!
K
Kul att du blir inspirerad Kaya! Det blir jag också, man vill liksom bara ut och springa så fort man läser här i tråden. Hur bra som helst för mig! Skönt att fira höstlov med barnen och kunna springa lite extra. Blir kul att se hur det går på milen! Det var ett tag sedan sist eller?
isold; vad innebär löptekniksträning? Du skrev att ni var i en backe; är det detsamma som backträning? Jag är lite lost ibland, jag bara lallar ju runt lite för mig själv här i skogarna, vilket i o f s passar ganska bra för det mesta, jag har ju mina klubbkompisar här i tråden Inte blir ni sura heller om man struntar i ett pass eller bestämmer sig för att ta en backe en extra gång mitt i milen
. jag skulle vara så stolt om jag dragit igång en klubb som Er! Sträck på dig!
Waimea; Apropå Runner's World; nya numret har Charlotte kalla på omslaget och hon är förvisso inte snorig och påpälsad, men hon ser ändå lite ansträngd ut(på ett snyggt sätt såklart ) och svettig. Bra med ett steg i rätt riktning. Nästa gång kanske det blir en snyggt svettig löpande man!
Det låter härligt Kaya med höstlov på torpet med barnen Hoppas ni har haft lika fint väder idag som det har varit här, en helt underbar höstdag!
LillLisa, löpteknik är jag verkligen inte bra på för egen del och därför är det ju toppen att det finns en löpteknikcoach som precis har flytat till stan och tyckte det kunde vara en kul grej att försöka lära oss nybörjare i löparklubben lite små tips och tricks! Markus Stålbom heter han och är instruktör i POSE teknik. Han har tränat olika föreningar i många år så han har massa bra erfarenhet och lite egna övningar utanför POSE också. Läs gärna mer på hans hemsida www.bgmsanalys.se I väldigt korta drag går det iaf ut på att använda så lite energi som möjligt för att förflytta kroppen framåt och det gör man genom att falla framåt (från fotleden, inte från midjan) och att alltid tänka på att lyfta upp benet som man precis satt ner i marken. Alltså inget frånskjut och ingen isättning, bara lyft När man gör så kortas steget och stegfrekvensen ökar, man hamnar automatiskt på mellan/framfot och skaderisken minskar. Bra va? Teoretiskt låter det toppen men det är svårt att tillämpa.. Lite nya grejer tar jag till mig varje gång iaf.
Imorse blev det ett drygt 16 km pass med en kompis i solskenet. Lite seg från gårdagens pass men helt ok ändå. Hoppas hinna med ett lite längre pass imorgon men maken och barnen är hemma hela dagen så vi får se om jag lyckas komma ifrån tillräcklig länge.
Hej hej i höstmörkret Det blev inte mycket sömn inatt så inget långpass idag men väl en 15 km runda. Maken åkte skridskor med pojkarna under tiden och det fick bli en progressiv runda med rätt ordentlig fartökning mot slutet för att de inte skulle åka ifrån mig när pojkarna började frysa..
Kaya: två minuter är ju en jättebra förbättring! Låter som jättebra intervallträning du gör. Tvivlar inte alls på att du kommer att klara ditt mål med Vårruset
Isold: skridskor!? Har ni så vintrigt redan? 15 km med fartökning låter jobbigt men effektivt!
Här är det också kallt men ingen skridskois än - lär dröja. Har sprungit intervaller med klubben ikväll: 200-ingar med en minuts vila. Hade det riktigt tufft idag, ibland är kroppen inte riktigt med på noterna helt enkelt, men jag höll det tempo jag skulle och gjorde också de 15 st som jag skulle.
Nu blir det te och Toblerone. Maken kom hem från Tyskland i eftermiddags och klok som han är hade han med sig en massa choklad hem
Isold och Kattsugan; alltid lika kul att läsa om er träningsflit!
Passar på att rapportera av jag med; sprang en mil i terräng (tro det eller ej) igår kväll och det kändes så lätt och härligt trots kylan. Tyvärr är många lysen i spåret söndriga så det var en del snubblande emellanåt men inga fallolyckor.
Idag tog jag äntligen itu med bodypumpingen också och HERREGUD vad jobbigt. Tre timmar senare känner jag mig alldeles skakig i armarna. Ledaren var super, så jag blev såklart taggad att pressa mig till mitt yttersta. Ser fram emot träningsvären följande dagar... Blir kul framåt våren att förhoppningsvis skörda frukterna av mitt småskaliga styrketränande!
Kattstugan, nej det är inte så kallt ännu men vi har många skridskorinkar i stan (bandystad) och så här på höstlovsveckan har de öppet för allmänheten så vi passade på. Bra jobbat på intervallpasset att orka med alla i rätt tempo trots att det gick tungt! Gott med Toblerone som belöning också, klok make!
LillLisa, vad kul att det gick så lätt på rundan igår Terränglöpning är bra tycker jag, man får koncentrera sig på var man sätter fötterna och tänker inte lika mkt på hur långt det är kvar
Jag blir trött i armarna bara av att läsa om bodypump! Har bara provat några få ggr och det var riktigt roligt men det är flera år sedan nu.
Idag har jag känt mig som en riktig husmor, jag har bakat bröd, kladdkaka, bullar och chokladbollar. Hade klädparty här hemma ikväll och fyllde hela vardagsrummet med tända ljus och hade mysigt med goa vänner
Vad taggad men blir av att fara ut å kuta lite när man läser om era träningar. Själv så har man blivit förkyld igen så det är väl bara att ta det lugnt å fara ut å promenera tills det halsonda går över iaf.
Det känns ju som man har en bit kvar till er andra, har för en gångs skull tagit det ganska lugnt för att inte bli sliten allt för fort. Det klassiska som de flesta förespråkar gå- spring träning. Ganska bra sätt att komma igång på efter en graviditet trycker då jag. Det är väl precis som med det mesta att man ska starta lugnt så man inte ledsnar direkt eller får världens träningsvärk.
Jaja, nu ska först den här onda halsen kureras så man kan ta sig ut i löparspåren igen.