Löpartråden 11
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tjoho! Ny vecka och den börjar jag med en vilodag Förra veckan blev det 6 dagar löpning, varav en tävling (ett jättekul terränglopp i RIKTIG terräng, dvs inte motionsspår utan snitslat rätt genom skogen över stock och sten, upp och ner hela tiden= svårsprunget men roligt!) och det känns lite i benen. Idag har jag stått ute hela dagen i spöregn och kyla så det känns inte svårt alls att stanna inne resten av dagen
LillLisa: din stackare :-0 det är inte lätt att förvandlas till en muskelknutte! Känns det bättre idag?
Waimea: jaså en mara i april! Ingen risk att du slöar till i vinter då! (Fast det hade det nog ändå inte varit )
Hoppas alla som varit sjuka har kryat på sig!!
Kattstugan: Låter riktigt roligt! Gick ju rätt bra för dig också.. Man skulle nästan kunna snacka om total utskåpning. Grattis!!
Jo, det går att springa halv och kvarts distans på Sätermaran om träningen varit sisådär, så om jag skulle råka lata till mig i vinter får jag väl växla ner
Jag var helt nere igår, kraxig och egentligen inte särskilt sjuk i luftvägarna, men huu så trött jag var. Helt hopplöst färdig. I förmiddags blev det barnvagnspromme med grannen och jag var rätt flåsig.. Men jag funderar på om det inte borde gå att ta sig en kortrunda utmed gatlysena här i byn.. Kanske, kanske..
Hejsan alla löpare!
Jag skulle behöva lite råd angående löpträning.
Igår sprang jag ett 5 km "Fun run" på 25 minuter utan uppvärmning, med väl mycket mat i magen på en bana jag aldrig sett förut och bara några timmar efter att jag tränat ett ganska hårt styrkepass på gymmet.
Inte bra förutsättningar med andra ord och väldigt dumt att inte vara bättre förberedd, men men, det ska jag ändra på till nästa gång.
Jag kommer att göra detta Fun Run varje vecka i sex veckor och vill under den tiden förbättre min löptid så mycket som möjligt. Hur borde jag träna för att göra detta?
I nuläget går jag 1-timmes morgonpromenader 3 ggr i veckan. Tränar styrka på gymmet 2 ggr i veckan och försöker att träna två pass med kondition+mage i veckan.
Tacksam för alla tips jag kan få:)
Isold o Waimea... tack för pepp! Grejen är den att jag inte har sprungit så många lopp eller så många långa/snabba turer (definitivt inga snabba, ha ha)... men jag har ändå sprungit MYCKET! I MÅNGA år! Jag är liksom "den eviga nybörjaren"... som stått o stampat på samma nivå länge och väl! Men nu ska det bli ändring... ändring à la Waimea... förbättra personbästa VARJE gång!
Och samtidigt är löpningen världens bästa terapi. Jag har haft en period nu när mycket har hänt omkring mig som fått mig att tänka massor på livet och mina prioriteringar o värderingar, vad som är viktigt, vad jag vill fokusera på osv. Många tragedier i bekantskapskretsen, självmord, förlorade barn, svåra sjukdomar... Igår var en sådan dag som bjöd på MÅNGA olika känslor o upplevelser.
Tidigt på morgonen åkte jag från det älskade torpet med mina föräldrar till universitetsjobbet, ett seminarium för några av mina studenter. Jag njöt av ett par timmars extra samvaro med mina älskade föräldrar och det magiska morgonljuset över novemberkala träd o böljande nyplöjda fält. Seminariet gick bra och jag jublade än en gång inombords över hur fantastiskt roligt det är att JOBBA! Och vad mycket självkänsla det ger! Efter seminariet skyndade jag mig till tåget för att återvända hem till familjen. Resan skulle bara ta ett par tre timmar men vi blev försenade med nästan lika mycket... pga någon som hoppat framför tåget. :(
Fullsatt tåg mot Stockholm... Massa människor som var oroliga över anknytningar som de skulle missa och möten som de måste skjuta på... Och samtidigt tanken på anledningen till stoppet - - - räddningstjänsten måste ju typ "städa" på platsen *ryser* Mitt i allt detta satt jag bredvid en underbart trevlig kvinna, hon visade sig ha ett barnbarn i min dotters ålder så vi hade något att prata om medan vi väntade. Medan vi väntade på att kliva av och byta tåg pratade jag med några andra resenärer och det var som om vi kände varandra. Alla verkade så vänliga mot varandra plötsligt!
Jag kom hem vid 18, långt senare än jag beräknat, hade suttit dryp still i bil/tåg i MÅNGA timmar under dagen och det kröp i hela mig. Barnen var dödströtta efter första dagen i skola/dagis efter höstlovet, de satt framför Bollibompa och jag visste att de inte brydde sig ett skvatt om vad jag gjorde närmaste timmen. Istället för att sjunka ihop hemma med olust/obehag i kroppen och trösta mig med kolhydrater/koffein som jag skulle ha gjort för några år sedan, eller börja plöja igenom all packning som skulle packas upp och tvätt som skulle tvättas som jag skulle kunna ha gjort idag, så var valet självklart. Jag drog på löpskorna och reflexvästen och gav mig ut. Hade 14 km i benen efter söndagens löprunda men det spelade ingen roll. Det gick så osannolikt LÄTT!
40 min och 7 km senare kom jag hem och ställde mig i duschen, en helt ny människa. Resten av kvällen hade jag obegränsat med energi för mina barn, packa upp, tvätta, planera veckan, sökte till och med ett par jobb...
Löpning är ett gift! En drog! Och ruset efter löpning är överlägset alla andra.
K
Kaya: Vilken dag, du. Och vilken känsla i löpningen!. Och här sitter jag och väntar frustrerat på att minstingen ska somna om medan mannen läser saga för storebror så att jag kan fara iväg till motionscentralen och springa.. Är trött i ryggen, i huvudet och börjar tjockna till efter fyra dagars totalt träningsuppehåll och skräpmatsätanade, och kroppen skriker efter träning (det där med tjockna har nog också att göra med att lilltjejen totalratar bröstet nu, så vad extra ämnesomsättning jag haft så är det slut med det..). Får köra lite styrka medan jag väntar, då.
Heeej,
ååååh vilken rolig tråd. Har letat efter löpiintresserade tjejer på FL men ej hittat.
28-årig tjej som bor i Malmö med man och 3 månaders baby......
har sprungit kanske 10 ggr sen förlossningen men känner att jag inte riktigt kommit igång. Planerar att springa broloppet i juni!
Nån här i malmö som har lust att träna tillsammans?
Waimea: mm, det gick bra, tack du Jag tror inte på att du "tjocknar" till så lätt, men jag hoppas du får en riktigt lyckad löptur ikväll!
Kaya: usch vilka grejer . Fint att löpningen känns så bra! Sprang du 14 km i söndags alltså? Jättebra ju!
Yoijo: bra sprunget redan nu! Kul upplägg med en sådan tävlingsserie. Ännu bättre tror jag att det kommer att gå om du byter ut åtminstone en del av den träning du gör idag mot just löpning. Det där med att man blir bra på det man tränar stämmer ganska bra! Men man ska förstås tycka att det är roligt också Lycka till och berätta gärna hur det går!
LisaLo: hej! Jag bor visserligen i Skåne jag också men ett rejält stenkast från Malmö.
Dagens träning: backträning med stavar tillsammans med skidåkarna i klubben. Kan lova att den träningsvärk jag redan hade kommer att vara ännu mycket värre imorgon.
Så var man äntligen tillbaka i löpspåret efter förkylning. Känns så skönt att komma igång igen, något som man verkligen saknade under graviditeten var ju att springa. Krävs ju lite till för att komma tillbaka till samma form som innan, måste bättra på flåset lite.
Försöker köra lite styrketräning här hemma, inte lätt alla gånger med en halv trött 9 månaders baby. Hade det inte varit så fruktansvärt dyrt med träningskort hade man nog köpt ett, för träningen blir ju betydligt effektivare där.
Ja jag sprang en längre runda ute vid torpet i söndags och det kändes jättebra! Jag gissar på 14 km utifrån tiden det tog och min vanliga kilometertid när jag kör "långdistanstempo" (= tantlunk! ). Hårda större grusvägar, små mjukare grusvägar, torra barrtäckta stigar, mjuka blöta mossiga stigar, sand... Bra variation på underlaget. Avslutade med några backintervaller det sista jag gjorde innan jag kutade hem, körde ett kort corepass och plumsade ner i badtunnan! Därefter MAMMAS MAT = älgstek, sås, potatis o lingon... Det är en perfekt söndag för mig! *lycka*
Och som sagt, det var ännu häftigare egentligen att det gick så LÄTT att springa igår dagen efter den långrundan, jag har uppnått en lätthet i kroppen i löpningen som jag hoppas ska hjälpa mig förbättra tiderna framåt. Löpningen sitter liksom i kroppen och inte BARA i skallen som den gjorde förut.
TYVÄRR gjorde jag mig lite illa i ena fotleden idag, hoppas det inte blir något av det. Här har jag tränat som en galning, sprungit över stock och sten, ojämn terräng, snubblat o snavat men lyckats hålla mig på benen och slippa skador. Och så ska jag bara snabba på stegen lite idag när jag är på väg till banken - ordinär trottoar i stan, helt utan synliga faror! - och TRAMPAR SNETT jättehårt så det bara knastrar i vänster fotled! *aj* Det gjorde skitont först, men resten av dagen har det gått bra att både gå och cykla, och träna styrketräning förstås... Lite ömt är det nu men inte så farligt. Antingen vaknar jag imorgon och fotleden är som vanligt eller så vaknar jag med världens svullnad o måste vila i evinnerliga tider... Håll tummarna för det förstnämnda! Min stora skräck är ju att råka ut för någon skada så jag måste göra uppehåll i löpningen.
K
Hur gick det med foten Kaya?