Löpartråden 11
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Angående omslagsbrudar så läste jag nånstans att tidningsomslag med kvinnor på gör att tidningen säljer bättre, oavsett om det är en tjejtidning eller en killtidning och oavsett vilken inriktning tidningen har. Kanske för att vi är så vana vid att tjejer är just modeller/blickfång och att tjejomslag liksom låter oss vara kvar i vårt invanda sätt att se på världen - tidningars omslag pryds av tjejer och så är det bara, typ...?
Fototidningar till exempel har ju nästan alltid en bild på en tjej på framsidan. Fast tidningen som helhet innehåller bilder på precis allt möjligt och absolut inte bara kvinno(kroppa)r.
K
Jag skulle vilja ha en bild på en snorig, svettig påpälsad löpare som varit ute på en runda i det härliga småregnande vädret i mitten av oktober, sedan är det skitsamma om det är en man eller kvinna. Men det är mest för att jag skulle tycka det vore så roligt att helt plötsligt se en vardagsbild från löparlivet. Sån är jag.
Isold: Ja, fy, usch så lat du varit *skrattar*. Du kommer igen, vänta bara tills det blir lite kallare och naturen blir lite skönt frostnupen, då tror jag du trivs, har för mig att vi fick jättehärliga löpbeskrivningar från dina rundor förra vintern. Det är verkligen ett rejält träningsmål du har, ska bli jättekul att följa dig!
Själv körde jag en morgonrunda innan jobbet idag, 8,5 km ungefär. Gott, men det var rätt trögt att springa. Ligger ikring mina 4.45-4.50 i km-tider och då blir det lite jobbigare för benen.
Vet inte varför, men jag tycker faktiskt det är jobbigare att springa flacka rundor än backiga, trots att km-tiderna inte skiljer sådär jättemycket. Gillar mer känslan av att trycka på i uppförsbackarna och sedan få lite lugnare löpning efter backen i stället.. Det är kanske alla år som innebandyspelare och intervallpassen på spinningcykeln som gjort det.
Gårdagskvällens ridlektion var total misär.. Dressyrspecial stod det på schemat och så blev det hoppning. På Emil som är tung och stor och bara springer om man inte har hoppträns på honom och det hade jag inte. Först trodde jag ridläraren skämtade men sen insåg jag vad som gällde. Vi skulle hoppa ett hinder i trav och sedan rida an mot nästa hinder, också i trav, i skänkelvikning. Tjena. Emil bara 'aåååh, jag vill hoppa' så mina dressyrförsök blev det inte mycket med, ridläraren lade ut bommar bredvid hindren åt mig så att jag kunde rida på dem i stället, men det blev liksom kattbajs av alltihop. Jag blev helt blockerad från början, är ju lite skrajsen för hoppning trots att jag tycker det är kul och går i hoppspecial-grupp, så jag blev bara trött. Dressyrtanterna i min grupp var nog inte så impade för det blev jusom vare sig hoppning eller dressyr, men det jag lärde mig av lektionen var i alla fall att det är ok att det går åt skogen ibland. Det måste det för att man ska komma framåt!
Åh... vad ridsugen jag blev nu (trots att det blev kattbajs av din ridlektion igår Waimea... ) Lade ner ridningen helt när jag blev gravid med nr 2 och nu, trots att jag har ett stående erjudande att komma och rida NÄR JAG VILL hos grannen på landet som har jättefina islandshästar (som hon tävlar med)... så gör jag det inte?! Inte hittills i alla fall. Varför?! Lat...? Lite rädd att skada mig, gamla tanten som jag är...? Ovillig att ändra på något i mitt inrutade liv?? Idiotiskt! jag måste ta mig i kragen och JUST DO IT. För det var en sån enormt stor o viktig del av mitt liv tidigare och jag VET hur mycket jag skulle kunna få ut av det.
Oooooohhhhhh nu kommer endorfinerna...
Kom just in från min korta "vardagsrunda" på 4.2 km. Jag har faktiskt, kors i taket, blivit lite snabbare! Har alltid lunkat runt där på 26-27 min och inte lyckats pressa under 26 min (SLUTA SKRATTA! jag kan inte hjälpa att min kropp tycks vara gjord för slowmotion). Senaste gångerna har jag dock, utan blodsmak i munnen, kommit in på ca 24 min.
Jag har en bit kvar till målet såklart... samma tid på FEM km Vårruset 2010.
Nu dusch o mellis! *lycka*
K
Vad peppad man blir när man läser hur ni andra tränar. Vill så gärna komma ut lite fler gånger i veckan, men med en liten å en sambo som oxå tränar blir de inte allt för många pass (tyvärr). Måste bli bättring på det här, det är ju så skönt å komma ut å springa av sig lite. Hoppas på vara i form för Tjejmilen nästa år. Komma ned under 50 min kanske.
Nu har jag en fråga ang. garmin forerunner. Kommer inte ihåg om någon här har en sån?
Garmin forerunner 305 har ju kommit ner till ganska hyfsade priser nu, runt 2000 kr.
Frågan är om man gör personliga inställningar på den så den är "knuten" till en användare eller om flera personer kan ha den ihop?
Blir jätteglad om någon kan svara på det.
F Ö hoppas jag att alla får en mysig träningshelg med många och långa träningsrundor.
Själv tränade jag styrka med friidrottsklubben igår kväll och har ont i hela kroppen idag. Tyckte inte det var så farligt när jag höll på men idag känns det...
Har idag kommit tillbaka till min 8 km runda!!!!!
Trodde för några veckor sedan när jag så smått började träna att allt över 4 km var väldigt avlägset men idag tog jag den.
Jippiey!!!!!
(Skönt var det också, härlig känsla och kroppen ville meeeer)
Åh vad härligt Rövardotter!! Det tog inte lång tid att komma igång igen för dig Ang Garminklockan så knappar man ju in längd och vikt och ålder och kön men på min 405:a kan man iaf ha flera användare, tror att man kan det på 305:an också.
Waimea, synd att ridningen gick så knackigt häromdagen. Du kommer igen nästa gång. Vilka snabba rundor du springer nuförtiden!
Kaya, nästan alla i tråden har hållit på med hästar så det går bra att snacka häst här också Själv har jag en islandshäst, en unghäst som precis är färdig inriden och om jag ska hämta hem nästa helg.
qd girl, välkommen till tråden! Det är klurigt att få till det med familjepusslet men det är värt att sno åt sig lite egentid när man kan.
Idag har jag sprungit långpass med klubben, 31.5 km blev det idag och det var perfekt löparväder, klar och frisk luft och inte för kallt. Vi höll ett perfekt tempo för mig så det var inte förrän sista kilometern hem som det kändes lite tungt. Nu är jag sådär skönt trött i benen, åh vad jag har saknat den känslan! Sen i eftermiddags blev jag intervjuad av lokaltidningen ang löparklubben vlt.se/nyheter/vasteras/1.609723 om någon är nyfiken.
Är det någon som har tips på var jag kan köpa tunna mamelucker att ha under tightsen nu när det börjar bli kallare? Windstoppertights räcker inte, blir iskall om rumpan :D
Isold: Åh, vad härligt att du är igång med långa sköna pass igen!
Själv sprang jag till en middag igår, samma väg och familj som när jag sprang till en kräftskiva i somras, om det är någon som minns..
Lite regnigare igår, dock, och det kändes rätt trögt, men jag hade bestämt mig för att inte titta på klockan förrän jag sprungit en mil och då insåg jag att det gick rätt fort. Totalt knappa 12 km, sex minuter snabbare än sist, personbästa på kilometertiden för en sån lång runda. Skitkul! Snacka om att man är taggad nu!
Kaya: Funk är en sån där grej som ser skitkul ut men som jag aldrig skulle klara eftersom min koordinationsförmåga är noll och inget. Ett Friskis och svettis-pass är verkligen på toppen av min förmåga. Låter i alla fall roligt att ha ett så varierat träningsschema som du har och grattis till de fina km-tiderna!!
Isold, förresten: vilket bra reportage! Nån mer medlem lär ni nog få nu.