• Waimea

Löpartråden 11

Tråd nummer 11 för oss som löptränar.

Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!

• Svar på tråden Löpartråden 11
  • Gimle

Nu har jag fått lite hjälp av en tränare på gymmet med att lägga upp en liten träningsplan för min löpning.

Förutom 5 km loppet jag gör en gång i veckan ska jag en gång i veckan springa 3 km i snabbare fart på km än 5 kmaren och en gång i veckan ska jag springa 5*1 km i ännu snabbare takt. Jisses... får se om jag klarar det...:)

• Waimea

Det blev 15 km i blåsten i tisdags, skönt och långsamt. Det är bara så vansinngt trist att springa flera rundor på samma slinga, det blev tre varv den här gången och jag vände sista varvet bara för att det skulle kännas annorlunda. Sen är ju inte rundan riktigt 15 km, så jag sprang lite fram och tillbaka gloendes på klockan bara för att få ihop en full sista kilometer. Snacka om skadad..

Jobbar idag så jag har bubbat med mig träningsgrejer för en lunchrunda.

Kattstugan: Det måste ju vara mumma för överkroppen med stavträning!

LisaLo: Hej och välkommen! Bor i Småland så det blir lite långt att fara för att träna . Har funderat på broloppet, men jag vet inte riktigt.. Det finns ju platser kvar.

Kaya:Ja, hur gick det med foten?

qd girl: Känner igen känslan av att försöka träna med en liten bebis. Min lilla tjeja brukar försöka resa sig mot mig när jag stretchar eller gör lite situps. Har jag riktig tur så biter hon lite också och skrattar ljudligt. Skitunge.

• Kaya

Tackar som frågar! Jo tack jag måste ha haft världens tur. Det gjorde lite ont i foten igår morse när jag körde några solhälsningar som jag brukar... Att typ sitta på foten i "Diamanten" var lite obekvämt... Men sen blev det en extra vilodag igår eftersom vi hade besök och idag känner jag nästan ingenting. Skönt! Jag kommer att springa igen först på söndag, innan dess annan träning som inte belastar fotlederna på samma sätt (spinning, poweryoga, styrketräning), så mitt lilla "snedsteg" (ha ha) påverkade inte min träningsvecka nämnvärt.

Det snöar här, började igår o fortsätter idag. Nice! Även om det bara är blötsnö som inte ligger kvar på marken.

K

• Kaya

PS. Man behöver ju inte frukta det stundande vinterväglaget numera för löpningens skull eftersom man har ett par sprillans dubbade löpskor i skåpet!

• LillLisa

kaya, vad skönt att det inte blev värre med foten! Man blir ju helt klart oroad när det knastrar när men stiger snett.

Själv har jag nu hämtat mig efter BP-passet, men jag hade förskäckligt ont särskilt lördag söndag. Har nu mjukat upp ett par dagar med en 8 km runda och igår ett nytt BG-pass, denna gång kändes det bättre. Och jo, Waimea; jag lastade nog på ungefär lika mycket som jag lyfte i våras, efter ett halvårs pumpande, det kan ju vara orsaken till all träningsvärk. Igår körde jag lite lättare. Måste säga att det är härligt att känna styrkan i benen på något annat sätt än när man springer och jag ser ju hur stark jag är i förhållande till andra i gruppen. Tack för det all terränglöpning! Alla ni andra skulle också testa punp nå'n gång för att få en liten egokick när ni märker hur många kilo ni kan lägga på när det är dags att köra lår och rumpa!

Hur är det med din träningsvärk Kattstugan? Du ska inte prova på Vasan nästa år? Nu när du ändå är ute och springer med stavar menar jag? vad skoj det låter med ett lopp i riktig terräng! Själv har jag inte hittat några lopp på rimligt avstånd hemifrån på ett tag.

På vår sons dagis har de varje år ett löparlopp, ca 650 m, alla barn deltar (även de som är 1,5 år orkar) och verkar tycka att det är skoj. Eftersom vår son blev superladdad och glad efter förra årets lopp, tänker jag såklart att om 10-12 år så kan vi ju springa lite längre sträckor tillsammans. (Vaddå carpe diem!? Jag lever inte i nuet, det passar mig bättre med framtiden.)

• rövardotter73

Host och nys och frys...
    Ingen träning men jag läser om alla er duktiga.
    Waimea: Kul med Sätermaran, kanske ska komma och heja, det är ju nästan "hemma på min gata i stan" (nja, bara 4 mil bort iaf).

• Gimle

Idag ska jag inte träna alls, men ser fram emot mitt 5*1 km pass imorgon (lördag) i snabbt! tempo. Kommer verkligen bli en utmaning och jag måste erkänna att jag är lite rädd redan nu vilket nog är bra så att jag håller mig ifrån vinglaset ikväll;)

• Waimea

Rövardotter: Ja, jag tänkte lite på dig när jag läste på om Sätermaran, det är ju typ nästgårds. Och med tanke på att ingen ställde upp i 'min' klass (och typ en startande i övriga klasser ) så är chansen stor att man vinner också. Hihi.. Du kan väl komma och springa ett kortare lopp??

Jag har sprungit två lunchrundor sedan sist. Igår var det drygt 8 km flack asfaltsbana runt två sjöar, idag var det till och från mitt 'vanliga' motionsspår i skogen, ca 7,5 km. Skönt! Känns extra lyxigt när man inte tar av sin fritid, sen ska väl skamset konstateras att jag inte klarar löpning, dusch och lunch på en timme, så jag ska ta lite av mina flextimmar. Någon ordning får det vara. Nästa fredag blir det yoga på jobbet, det är en kille som håller ett yogapass på lunchen, ska bli jättekul. Det är år och dar sedan jag yogade sist.

• Kaya

Hej alla löpare.

Det blev en riktigt bra träningsvecka trots allt. Trots att jag knäckte till fotleden i tisdags och tog en halvt om halvt oplanerad vilodag i onsdags (vi hade gäster så det var mest därför men om jag inte hade varit lite rädd om foten hade jag nog kört ett litet roddpass framför TV:n efter att barnen somnat åtminstone... Jag är ju så fanatisk! ).

Söndag: ca 14 km löpning + core
    Måndag: ca 7 km löpning
    Tisdag: Styrka 1 (powerwalk som uppvärmning, styrka för rygg axlar biceps core, powerwalk som avslutning)
    Onsdag: Vila (storstädning!)
    Torsdag: 60 min spinning, 60 min poweryoga *oooooohhhh nice*
    Fredag: Styrka 2 (15 min crosstrainer intervall som uppvärmning, styrka för bröst triceps rumpa ben, 15 min powerwalk på löpband med varierande speed/incline som avslutning)

Och så min vanliga morgonyoga såklart. Ibland blir det bara några solhälsningar och så hinner jag inte mer. Ibland hinner jag köra ett lite mer "fullständigt" yogapass med uppvärmningssövningar, många sittande o stående solhälsningar, benstyrka/krigare, rotationer, balansövningar, stretch, yogabrygga/hjulet, clownen o lite avslappning (basically att tvinga mig själv att sitta stilla, blunda och andas sjupt 10 andetag innan jag rusar iväg för att börja min dag... ).

Imorgon vilodag från träningen, JOBB *lite nervös*, mycket resande, umgås med min kära storebror som jag träffar alltför sällan, och släktträff hemma hos mina föräldrar! På söndag stort kalas med en massa släktingar, halva släkten fyller år typ samtidigt (min mormor fyller 90!) plus att det är Fars Dag... Det kommer bli massa smarrig mat och jag och min dotter ska baka en stor kladdig chokladtårta. INNAN jag hugger in på all festmaten tänkte jag kuta en runda, har packat löpargrejorna och längtar redan...

Ha en härlig helg!

K

• Kattstugan

Waimea: duktigt att ge sig ut på luncherna! Även om du får "offra" lite flextid!

LillLisa: jag har redan åkt Vasaloppet så jag tror att det är din tur nu

Ni som yogar - har ni gillat det från början? *rastlös och stel*

Hur har det gått Yoijo?

Har tävlat idag igen, fjärde helgen i rad nu. Så fort jag gick upp i morse började näsan rinna som en kran - bara för att göra mig lite lagom nojig. Bestämde mig för att det nog ändå inte var någon fara (och det var det inte heller!). 7,1 km var det idag, uppför uppför uppför och så en lättare avslutning. Ganska tråkig bana, först på blöt skogsväg, sen en låååång raksträcka på asfalt (i motlut) sen in på skogsvägar igen. Det speciella med loppet är att man startar i grupper om ca 10 personer (ihopplockade från olika klasser) med en minuts mellanrum under en timmes tid, så man vet alltså inte förrän efteråt vilken placering man fick. Var riktigt trött hela loppet igenom, men tiden blev helt okej, 29.10 och jag vann min klass så jag är nöjd.

Svar på tråden Löpartråden 11