Himmel vad glad och peppad jag blir av den här tråden. Extra inspirerande att ni är så många som springer LÅNGT och SNABBT så man kan få drömma om att uppnå ER nivå nån gång i framtiden! *vill ju va som duuuu...*
Jag har varit på torpet några dagar (höstlov för barnen) och hunnit med två korta löprundor när jag försökt öka tempot lite jämfört med mitt "normaltempo" (som har varit standard LÄNGE utan förändring/förbättring). Målet är ju att komma ner på (max) 5 min/km. Senast till Våruset 2010!
Första rundan var 6 km, 34 min. Tidigare har jag som bäst sprungit den rundan på 36 min, men då i "slapptempo" så jag fattar inte hur det kan skilja BARA TVÅ MINUTER när jag verkligen anstränger mig för att ligga på en högre marschfart?! Jag avslutade med några intervaller på en plan raksträcka på grusvägen mellan två vägkorsningar. Sprang som en tok åt ena hållet, småjoggade tillbaka.
Andra rundan var 5 km, 28 min. Vilket är 30 sek långsammare än min tid på Vårruset 2009. Då var jag jättenöjd med min tid, men som sagt, jag behöver kapa några minuter! Avslutade med några backintervaller. Grusvägen förbi torpet är ganska kuperad åt ena hållet. Då springer jag 400 m neråt vägen och tillbaka några gånger, kutar som en galning när det är uppför och normaltempo annars, pustar lite mellan varje vända.
Nästa löprunda får bli en längre variant! Länge sen jag sprang milen eller mer nu. Det blir på söndag, återigen ute vid torpet (=härliga grusvägar o stigar att kuta på, man får bara se till att inte klä sig så man liknar en älg...). Idag styrka 1 (=rygg, axlar, biceps, core), imorgon spinning+poweryoga, fredag styrka 2 (bröst, triceps, rumpa, ben), lördag vilodag!
K