• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • Jemema

Nu måste jag ställa en intim fråga... Efter mf ska man ju inte använda tampong eller ha sex. Men hur är det med sexhjälpmedel som dildo? Är det ok?

• NinniNinna

Hej allihopa

Jemema: har ingen aning faktiskt ;) Men jag skulle tippa på att det är ok, eftersom jag antar att de avråder från sex pga. av hygieniska skäl och en dildo borde ju vara "ren". Men jag vet inte, som sagt. Hoppas någon annan vet.

Då fortsätter jag med en "intim-efter- mf-fråga". Jag tycker att mensen är annorlunda efter mina ma. Det kommer mycket mer blod och det är verkligen blod och inte som det brukar vara under mensen. Någon som känner igen sig? Låter det ok?

Icka: vad skönt att ni äntligen får den hjälp ni förtjänar!

Bettan: håller med TT. Klart sjukhuset måste förklara mer om varför värdena är så höga osv!

Liss: tack, ja semestern blev bra trots mensen. Men det påverkade faktiskt mitt humör mer än jag egentligen vill erkänna. Hatar att detta påverkar mitt liv så mycket. Nu har jag en sista ledig dag hemma och har unnat mig mycket! Har varit hos frisören och suttit i deras underbara massagestol, något som jag nog inte hade kunnat göra om jag varit gravid. Jag köpte också ett par nya skor av bara farten :) Nu känns det bättre!

MaryLo: sent, men jag vill ändå säga att jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen om din blödning vid ÄL. Har aldrig hört talas om det, så det kanske ändå är bäst att fråga de som har utbildning i detta.

PP: så himla trist att mensen kom! Skickar en kram till dig!

• Jemema

Ninni, så tänkte jag också
    Menar du blödningen vid själva mf eller mensen därpå? Min blödning nu direkt efter skrapningen har varit som vanligt blod, klarrött utan klumpar. Men om du menar mensen som kommer månaden efter, kan jag inte svara på din fråga...
    Shopping är alltid bra för att få upp humöret en smula

• TantTingeling

Icka: Kul att höra från dig, och så bra att du äntligen blir vettigt bemött!

Jemema: Jag skulle låta dildon vila. Poängen med att man inte ska föra upp något är ju att då riskerar man att föra upp bakterier, och det gäller ju oavsett om det är en tampong eller en mänsklig eller plastig snorre.

• TantTingeling

Jag tror för övrigt inte att det spelar nån roll om den är ren (det förutsatt jag), du har ju bakterier på hud och slemhinnor, och de kan ju åka med upp. Men det gäller ju bara om man blöder, annars är det grönt att släppa in vad helst man föredrar :)

• Jemema

TT, tack för dina tankar. Det är klart, en tampong är ju också ren {#lang_emotions_dreamer} Och så desperat är jag väl inte Samtidigt vill jag komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv...
    Hehe, skrattar lite åt de sista två orden i ditt inlägg!!

• Jemema

TT, jag tror faktiskt att blödningen har slutat redan Det är bara pyttelite brun flytning nu.

• NinniNinna

Jemema: jag menar mensen efteråt och inte bara första mensen utan fortfarande nu vid tredje mensen. Fast det var så här sist också, så det är säkert inga problem. Man måste väl räkna med att kroppen förändras lite efteråt.

TT: du har säkert rätt. Det säkraste är väl att vänta med allt tills man slutat blöda. Men jag måste säga att jag är imponerad av dig Jemema, som i alla fall "vill tillbaka" så snart efteråt ;) Jag tänkte "jag vill ALDRIG mer ha sex" efter mina ma. Tur nog, så går det ju den känslan över efter ett tag ;)

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet