• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • SanneS

Hej! Tack för alla lyckönskningar - tittar in en snabbis, har precis kommit in till jobbet efter läkarbesöket. Det gick jättebra vid VUL idag! Den yttre väggen av livmodern var också lite hjärtformad men inte lika djupt som den inre så det går att operera! Det var 2cm skillnad mellan inre och yttre så han ska ta bort 1cm. Det låter ju inte så mycket tycker jag men livmodern ökar ju rätt så många centimeter vid en graviditet så jag antar att 1cm nu kan ge flera centimeters skilland när livmodern blir större vid en graviditet.
    Fick tid för op 1/12 så det känns jättebra. Ska tydligen inte vara så stort ingrepp.

Förra gången lät det så mycket mer allvarligt när han berättade det här om hjärtformen och operation. Idag lät det som att det inte var så himla stor grej utan nått som jag bör göra för att förbättra mina chanser.

Så nu känns det så himla mycket bättre. En så lättnad. Kände mig 20kg lättare när jag gick därifrån!
    Ha en underbar fredag alla härliga tjejer i denna tråd!

• icka76

SanneS: Vilka underbara nyheter! Gratttis! 1/12 är ju snart.

Ninni: Känner så väl igen mig i dina tankar. Jag tänker alltid när jag köper kläder att jag även ska kunna ha dem när jag blir gravid och vågar inte planera in resor och andra tillställningar för tänk om... Jag planerar t.o.m. min behandling av ryggen utifrån det. Jag fick både antiinflammatorisk och starka värktabletter utskrivna idag men jag kan inte börja ta dem förens efter BIM ifall det mot förmodan har tagit sig. Sen kan jag bara ta dem i 2 veckor så att de hinner gå ur kroppen innan nästa äl. Man är ju helt skadad.

Jemena: Har liite träningsvärk i högerarmen efter pannkaksätandet men annars känns det ok Jag är avundsjuk på er som faktiskt kan träna. Jag kan knappt promenera längre p.g.a. ryggen och all annan träning är otänkbar p.g.a. lederna Förr var jag en riktig träningsnarkoman som hängde på gymmet 6 dagar i veckan. Jag får kämpa med kosten istället.

EGO: Kom precis från läkaren ang. ryggen. Hon trodde inte att det kom från kotrna utan från bäckenet. Jagär otroligt överrörlig i bäckenet vilket är en av orsakerna till att jag måste snittas. Jag var även skev. Hon trodde att den sista graviditeten gjort att det sneda i kombination med foglossning hade gjort det värre och att det även var en kraftig inflammation. Hon vågade inte skriva remiss till röntgen för hon kunde inte avgöra vilken röntgen som skulle passa bäst utan jag ska ju till ortoped den 17/11 då får han ta det beslutet. Jag fick iallafall starkt inflammationdämpande (orudis retard) i kombination med panodil och tiparol. Men som jag skrev ovan till Ninni så kan jag inte börja ta dem förens om 2 veckor efter BIM. SÅ det är bara till att stå ut.

• NinniNinna

Hej allihopa, tittar in en sväng under lunchen.

Skönt att ni känner igen er i mina tankar om "det kanske inte funkar om jag är gravid". Det som slagit mig alldelens för sent är hur länge jag har tänkt så utan att erkänna det ens för mig själv. Livet löper på som vanligt, men tankarna ligger där i bakgrunden hela tiden. Som att livet är på paus, som ni så bra utryckte det.

Sanne: vilka glada nyheter! Vad skönt! Förstår att du är lättad. Unna dig något riktigt bra i kväll nu för att fira :)

Icka.: usch, det låter verkligen jobbigt med din värk! Jag hoppas verkligen att tabletterna kommer att hjälpa när du väl kan börja ta dem.

Träning.... ja, afrodans är jätteroligt! Numera kör jag mest med bodybalance som är super både för kropp och själ. Kan varmt rekomendera det!

Ha en bra fredag allihopa!

• LuPeRo

Sanne: Men vännen då, vilka underbara nyheter du kommer med
    Och den 1/12 är inte så långt borta! ☼ Massa kramar ☼

icka: Nä men usch vilken pärs du går igenom. Jag hoppas verkligen att ortopeden kan ge ett rakt svar och kanske även en tid för röntgen. Det är bara så trist att ha ont dagligen. Att vakna med smärta och somna med smärta är inget man vill att någon ska gå igenom (talar av erfarenhet).

Och du, tack ännu en gång ♥ Finns ett litet meddelande till dig på min vanliga blogg

Sänder en massa kramar till er alla ♥

• icka76

PP: Fin presbild Hoppas den ger dig den kraft och styrka du behöver för att orka fortsätta. Kramar till dig

• LuPeRo

icka: Jag kommer nog alltid att kunna få lite extra styrka genom ängeln. Om du bara visste hur mycket jag uppskattar den Stora kramar ♥

• SanneS

Ninni: Jag känner mycket väl igen mig i dina tankar "tänk om jag är gravid/har barn då". Har tänkt så de senaste två åren när jag köpt kläder; ingen tight om magen, massvis med tunikor etc. Just för att den här måste jag ju kunna ha när jag är gravid ockås.
    Alla festinbjudningar, julfester, resor etc det första jag tänker är "tänk om jag är gravid då".
    Inte velat planera några större grjer alls för tänk om... Vi har börjat planera för bröllop i augusti för att ha något roligt som händer och när vi passerade månaderna för att det skulle bli ett vårbarn så tänkte jag att "nu blir det barn till sommaren så då kommer vi inte kunna gifta oss i augusti i alla fall". Nu har jag insett att det kommer att dröja längre så det är bara att köra på med bröllopsplaneringen och boka in resor etc så det händer nått kul i livet och man inte bara går och väntar på att göra allt sen när man vet hur det blir med barn. Känns lite som jag satt hela livet på paus och inte bokat in några stora saker för "tänk om"...

• BettanB

SanneS: vad roligt att höra.

Ninni: Känner också igen mig. Tänker hela tiden så där; har svårt att komma mig för att köpa träningskort nu eftersom jag ju kommer hålla upp med träningen helt om/när jag blir gravid igen. Å andra sidan kanske jag aldrig får kommit igång och mått bra om jag sätter livet på "hold" hela tiden..

Icka: Usch vad jobbigt du har det. Ta väl vara på dig. Skall jag vara riktigt ärlig så hade jag nog pausat i verkstan tills utredning är klar och ge ryggen tid att komma lite "i fas" igen om jag hade haft det som du. Måste göra skitont att gå utan medicinen så där.

*vinkar* till alla.

Piratpartist, javisst!
  • Jemema

Sanne, underbara nyheter!! Härligt!!!

icka, tråkigt att höra att du mår så dåligt Jag vill varna för Orudis Retard, de hämmar ägglossningen!!! Jag tog dem ganska länge mot min reumatism och det enda läkaren sa var att jag inte skulle ta dem vid graviditet. Men de kan vara orsaken till att jag inte hade äl på flera år! Fast de hjälper bra mot smärta. Jag tog Tiparol också, det är tunga grejor! Fick abstinensbesvär när jag slutade med dem, restless legs o sånt.

Bettan, skulle du inte kunna köpa månadskort eller klippkort?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet