• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • Jemema

icka, jag tror att jag tog tabletterna varje dag i minst ett halvår. Vet inte hur länge man kan ta dem utan att det påverkar. Men värktabletter brukar vara en quickfix dvs de hjälper egentligen inte för att bota utan lindrar bara värken tillfälligt. Hoppas du kan hitta någonting som hjälper dig utan att påverka fertiliteten, jag vet precis hur det känns att gå med konstant värk *kram*

Bettan, jag skriver in mig på ditt fertilitets-/psykologcentrum
    Det låter bra med ditt träningskort. Om man jämför med alla kostnader för fertilitetsbehandlingar och ev adoption så är ju träningskortet en fis i rymden. Och du ska ju bli en stark och frisk mamma

PP, varför måste folk säga så korkade saker??? Det påverkar ju inte ett dugg, man blir varken mer eller mindre gravid oavsett man är glad eller ledsen Men jag tycker det är så synd att man inte kan leva, vara glad och uppskatta livet under tiden. Försöker men det går inte

Ego: Jag har en riktig depphelg Satt hemma själv och grät hela kvällen igår, är så arg över vår situation och jag känner mig så maktlös!! Undrar om man kan beställa lite livsglädje och få det hemskickat med posten?

• BettanB

Shit, tror jag får upprätta en väntelista tills jag drar igång med min mirakelmottagning.

Jemema: Åh, vännen. Vad jobbigt. *kramar-om*

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Bettan: Ja, gissa om du kommer behöva väntelista, när din klinik börjar bli känd här på fl! Du kommer bli rik :)

Jemema: usch vad tråkigt vännen. Ta hand om dig!

• icka76

Jemema: kRamar i massor. Man får ha sånna dagar ibland, annars kommer vi nog aldrig vidare.

Bettan: Håller fortfarande tummarna på sen äl.

• icka76

Jaha, nu har jag gått händelserna i förväg som vanligt Har ju haft jättestora problem med vad jag trott var min ländrygg, men enligt läkren jag var hos i fredag så likande det mer inflammation i sacroiliacalederna, bäcken lederna längst ner i ryggen. Givetvis ska jag till o googla på detta och märker då att alla mina symtom stämmer in på Bechterews sjukdom som är en inflammatorisk/reumatisk sjukdom. Vet inte om det är det eller om min andra bindvävssjukdom kan orskat inflammationen. Men jag tänkte att nu när de tagit så många prover på mig vid mf-utredningen så borde det väl visa på om jag har en inflammatorisk process i kroppen? Eller vad tror ni? Vill verkligen inte ha Bechterew, det räcker gott med mina andra ledproblem Varför ska jag alltid in och läsa allt??

• LuPeRo

Jemema; Även jag skickar en stor kram med orden "låt det komma ut". Tillåt dig själv att vara ledsen och bara släpp lös dina känslor.

Bettan: Ses när du kommer tillbaka. Ha det så trevligt

icka: Numer när man har tillgång till internet så behöver man ju bara Googla så får du ju upp precis allt där är om ett ämne. MEN, man kan ha symptom för mycket men kan ändå vara kärnfrisk. Jag inbillar mig att efter alla prover dom tagit på dig så borde dom sett om du hade en inflammatorisk sjukdom. Så har dom inte sagt något så kanske där inte är något. Kan du inte be om prover för just den sjukdomen?

• icka76

PP: Provsvaren har inte kommit än. Du har säkert rätt i det du skriver. Jag ska ju till ortoped för ryggen om 3 veckor, då kan jag fråga honom. Jag läste även att EDSen kan orska spondylit som är inflammation i bäckenet eller nått sånt.

Fick även bytt ut orudisen mot dikolfenak. Läkaren sa att diklofenaken är mer utredd och använd så den kanske var säkrare än orudisen. Men som hon sa alla antiinflammatoriska kunde påverka fertilitet i större eller mindre utsträckning.

Så nu ska jag sluta gnälla om min rygg och funderingar.

Hur är det med er andra idag?

• TantTingeling

Skrev ett långt inlätt tidigare iag som försvann. Så nu orkar jag itne kommentera.

Icka: Ta nu inte ut något djävulskap i förväg. Bechterew är ovanligt, och ännu ovanligare är det hos kvinnor. Det finns massor av andra orsaker till smärta i SI-lederna. Röntgenförändringar ger definitiv diagnos.

Ang de antiinfl tabl. så är alla samma skrot och korn, det finns förresten en artikel om NSAID här på FL, kolla in den.

Bettan: Hoppas på en sen äl.

Jemema: *Kramar om*

PP: Man kan ju hoppas att din dumma vän fattade när du försökte banka in sanningen i henne. Men tyvärr är det ju ofta så att mot dumhet kämpar gudarna förgäves...

Ego: Här är det vecka 10 idag, men det som förmörkar glädjen är mikroskopiska, svagt färgade brun-rosa flytningar emellanåt sen lördag. Gissa om det kändes som jag dog när jag upptäckte det? Nå, det är vanligt, det vet jag, och behöver inte betyda nåt. Men inte fan blir jag mindre orolig för det... Varför är glassiga graviditeter till för alla andra???

• NinniNinna

Hej allihopa

Bettan: ha det så bra! Jag håller tummar och tår för att äl blir sen :)

Icka: försök och inte ta ut nåt i förskott. Jag är inte så insatt i allt sånt där med sjukdomar och så, men jag vet att man verkligen kan "hamna snett" när man letar själv på internet. Prata med din läkare, så att du får ordentliga svar. Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som du tror!

TT: känner verkligen för dig! Vi har ju alla varit där och förstår hur rädd du måste vara. *Kramar om*. Jag behöver säkert inte säga hur vanligt det är med bruna flytningar och jag hoppas av hela mitt hjärta att även dina är ofarliga. När är ditt vul? Det är den här veckan, eller hur? Kram på dig vännen!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet