• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • LuPeRo

Icka: Ja jag fick sprutan redan på dag 11 för jag hade en stor blåsa på 19 mm. Vanligtvis så får du ÄL inom ca 36 timmar från att du fått sprutan (vad jag vet). Så egentligen borde jag haft ÄL men min temp registrerar inte det. Förra månaden hade jag 2 blåsor på 14 mm vardera och fick ta sprutan 2 dagar efter VUL. Så på dag 14 tog jag den och sedan har FF registrerat en ÄL på dag 16. Då borde jag haft ÄL på dag 13 denna månaden men hela kurvan skriker att jag inte haft ÄL. Usch, det här fick mig riktigt deppad. Jag skulle nog inte börjat tempa...

Liss: Tack tjejen! Visst finns det hopp för oss men ibland känns det inte så.
    Kramar tillbaka ☼

• NinniNinna

Jag tänkte bara titta in och säga hej till alla. Jag har tyvärr inte mycket att tillägga i temp-diskussionen, men det finns det ju många som har mycket kunskaper i. Till alla som behöver det skickar jag kramar. Det måste börja gå bra för oss nu!

• Mary Lo

Jag gör ett litet inhopp i tråden...

Vi fick nyligen vårt fjärde missfall inom loppet av ett år, och vi står nu i kö för utredning på Sahlgrenska i Göteborg. Det är upp till tre månaders väntetid, men vi kan få komma in snabbare om det blir något återbud. Nu ska vi dit på en första träff och de ska ta lite prover. Är det någon här i tråden som har påbörjat en sådan här utredning och som kan berätta om vad som väntar oss? Jag är inte stormförtjust i sjukhus, för att uttrycka det milt, och skulle vilja förbereda mig så mycket som möjligt.

Kram på er alla!

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Mary Lo

Känner att jag behöver gnälla av mig lite i tråden...

Det senaste missfallet fick jag nu i helgen och det var precis som de andra missfallen i en tidig vecka (hade precis gått in i vecka 6). Den här gången trodde jag verkligen att det skulle stanna kvar, jag hade fler grav.symptom än någonsin och det kändes verkligen annorlunda. Men så började jag blöda och väl hos BM var det bara att konstatera att det hade gått åt helvete även den här gången. Jag kan inte säga att jag blev lika ledsen den här gången som förut, eftersom jag nog aldrig vågade bli riktigt glad. Men jag är så otroligt trött på det här, att få en massa starka plus på stickan och en kvart senare är allt borta. Det är som en bisarr dröm alltihop.

Jag blev tillsammans med min man (vi har hunnit gifta oss mitt i allt detta också) i oktober förra året, efter att ha känt varandra i några år, och allt gick ju ganska snabbt. Men jag hade lämnat ett tioårigt långt förhållande bakom mig, just för att jag ville få barn (och mitt ex ville inte samma sak), vilket gjorde att jag var ganska bestämd på att jag ville försöka få barn relativt fort. Min man hade samma känslor och efter ett halvår började vi försöka, vilket alltså har lett till dessa missfall och nu den här utredningen som väntar.

Någonstans hade jag ju en tanke om att det får bli när det blir, och jag gråter inte blod över att vi inte väntar barn. Men det är otroligt påfrestande tycker jag att vara gravid och "ogravid" med en sådan här hastighet som det har varit nu. Jag känner mig sliten och trött på allting, nästan nära att ge upp trots att det alltså inte har gått så lång tid och trots att vi faktiskt fått till en utredning.

Jag brukar inte ta illa vid mig av andras graviditeter, eftersom jag anser att det är deras liv och det speglar liksom inte mig eller mitt liv. Man kan inte jämföra sig med andra på det sättet, men nu har jag nog börjat göra det ändå. En av mina vänner mailade till mig om en abort hon hade gjort dessutom, i den vecka jag var i nu när jag fick mitt sista missfall (jag fick missfall samtidigt som hon gjorde abort) och det kändes bara för mycket alltihop. Jag lägger egentligen inga värderingar i vad hon valde att göra, men det kändes så magstarkt att sitta och trösta henne för att hon gjort sig av med ett foster som jag hade kunnat hugga av mig hela armen för att få behålla i min kropp. Jag vill liksom inte höra sådant, och det betyder inte att folk ska tassa på tå runt mig, utan att det här helt enkelt är en jävligt infekterad grej för mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.

Uppenbarligen har vi lätt för att bli gravida, och det är ju en tröst mitt i allt. Jag gissar att jag får se det så och passa på att njuta av livet i det som är nu - och inte bara tänka på det jag vill ha, eller det som inte gick som jag ville. Men i nuläget känns det minst sagt motigt...

Mycket text blev det här, men det blir väl så när man väl börjar skriva om det...

• BettanB

Hej, allihop. Äntligen fredag. Kolla in min läckra tempkurva vetja.

PP: Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga. Har du tempat samma tid, med samma temp och sovit ungefär lika länge? Kolla runt om det inte står något på FF om/hur det kan påverka om man tar sprutan.

Mary Lo: Välkommen hit. Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver; det är oerhört snabba omkast gravid/ogravid/gravid, så man hinner inte riktigt med ibland. Väldigt jobbigt. Och vad gäller att känna inför andras graviditeter (och aborter), så ÄR det helt okej att känna sig ledsen, bitter och missunnsam. Inte sagt att man behöver trycka upp det i ansiktet på alla andra och hata alla gravida, men man har full rätt till sina starka känslor.
    Gjorde utredning på SU i våras; tyvärr inte mycket att hänga i granen. Man får stå på sig ganska bra för att få alla prover tagna och kollade på ett korrekt sätt. Min läkare tyckte tex att TSH 4,8 var jättebra trots att jag, då, fått 4 mf. Kan mycket väl ha varit vad som medförde ett femte mf i somras.
    Du är hjärtligt välkommen att stöta och blöta alla funderingar här; alltid finns det någon som kan svara antingen här eller i vår systertråd.

*vinkar* till alla och önskar en trevlig fredag

Piratpartist, javisst!
  • LuPeRo

Bettan: Samma tid varje morgon (utom på dag 11 och 15 tror jag det var), samma temp som innan (även kollat batteriet men det funkar) och jag har sovit lika länge. Skumt allt detta

Mary Lo: Välkommen hit. Mycket har jag läst i mina dagar men att din vän beklagar sig till dig över sin abort när precis fått missfall känns makabert. Det känns inte rätt helt enkelt
    Men du har all rätt att vara ledsen och arg. Du har all rätt att få säga hur du känner, vad du tycker och hur du mår

Ego:
    Efter många tankar och diskussioner här hemma så är det nu bestämt att vi ska ändra på våra livsvanor. Nu ska vi leva sundare och försöka gå ner i vikt. Vi ska även försöka få igenom ett sperma prov och en spolning på mig sedan då en kur Pergotime till. Men sen räcker det nog.
    Jag har stirrat mig blind på allt som har med barn att göra och nu när jag började tempa så eskalerade allt igen. Jag har nått toppen av min besatthet. Nu när min temp inte visar någon som helst ÄL så känner jag mig helt nedbruten och ledsen varje dag. Allt för min temp... Planen för tillfället är att ta allt som det kommer. Så är jag inte här inne så ofta så vet ni vad det beror på. Kram på er alla ♥

• Mary Lo
    BettanB skrev 2009-11-06 06:47:26 följande:
    Hej, allihop. Äntligen fredag. Kolla in min läckra tempkurva vetja. PP: Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga. Har du tempat samma tid, med samma temp och sovit ungefär lika länge? Kolla runt om det inte står något på FF om/hur det kan påverka om man tar sprutan.Mary Lo: Välkommen hit. Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver; det är oerhört snabba omkast gravid/ogravid/gravid, så man hinner inte riktigt med ibland. Väldigt jobbigt. Och vad gäller att känna inför andras graviditeter (och aborter), så ÄR det helt okej att känna sig ledsen, bitter och missunnsam. Inte sagt att man behöver trycka upp det i ansiktet på alla andra och hata alla gravida, men man har full rätt till sina starka känslor.Gjorde utredning på SU i våras; tyvärr inte mycket att hänga i granen. Man får stå på sig ganska bra för att få alla prover tagna och kollade på ett korrekt sätt. Min läkare tyckte tex att TSH 4,8 var jättebra trots att jag, då, fått 4 mf. Kan mycket väl ha varit vad som medförde ett femte mf i somras. Du är hjärtligt välkommen att stöta och blöta alla funderingar här; alltid finns det någon som kan svara antingen här eller i vår systertråd. *vinkar* till alla och önskar en trevlig fredag
    Skönt att man inte är ensam. Det är väl detta jag befarar, att man kommer att få tjata sig till prover. Det är ju svårt att låta bli att känna sig lite bitter när alla andra blir gravida (det känns ju som att alla är det), eller jag vet inte...jag vill inte byta liv med någon annan men jag orkar heller inte höra om det liksom.

Hoppas du får en fin fredag du med!

Kram!
  • Mary Lo
    LuPeRo skrev 2009-11-06 14:05:34 följande:
    Bettan: Samma tid varje morgon (utom på dag 11 och 15 tror jag det var), samma temp som innan (även kollat batteriet men det funkar) och jag har sovit lika länge. Skumt allt detta Mary Lo: Välkommen hit. Mycket har jag läst i mina dagar men att din vän beklagar sig till dig över sin abort när precis fått missfall känns makabert. Det känns inte rätt helt enkelt Men du har all rätt att vara ledsen och arg. Du har all rätt att få säga hur du känner, vad du tycker och hur du mår Ego:Efter många tankar och diskussioner här hemma så är det nu bestämt att vi ska ändra på våra livsvanor. Nu ska vi leva sundare och försöka gå ner i vikt. Vi ska även försöka få igenom ett sperma prov och en spolning på mig sedan då en kur Pergotime till. Men sen räcker det nog.Jag har stirrat mig blind på allt som har med barn att göra och nu när jag började tempa så eskalerade allt igen. Jag har nått toppen av min besatthet. Nu när min temp inte visar någon som helst ÄL så känner jag mig helt nedbruten och ledsen varje dag. Allt för min temp... Planen för tillfället är att ta allt som det kommer. Så är jag inte här inne så ofta så vet ni vad det beror på. Kram på er alla ♥
    Makabert är nog ordet jag söker. Det är såpass gränslöst av henne att jag bara skrattar åt det just nu, jisses. Det finns säkert andra hon kan ventilera sin abort med, varför ska jag behöva trösta henne? Galet.

Angående att ändra sina livsvanor så har vi gjort det här också. Vi behöver kanske inte gå ner i vikt just, men vi har levt extremt ohälsosamt den senaste tiden. Det känns ju som att man vill göra allt man själv kan göra för att det ska funka.

Besattheten du beskriver känner jag så väl igen. Men jag försöker tänka att livet hela tiden pågår parallellt med allt detta, det går inte att bara fokusera på det här för då förlorar man så mycket annat. Ingen vet vad som händer i framtiden, och att lägga all vaken tid på att sörja och älta är ju inte bra. Men det är lättare sagt än gjort ju eftersom man helt plötsligt står där på besatthetens kulm och kan inte tänka på annat...

Kram till dig!
  • NinniNinna

Mary Lo: herregud vilket jobbigt år du måste ha haft. Snacka om tvära kast! Klart du får skriva av dig här, det är det vi är till för.
    ... och din kompis som ringer och vill ha stöd efter sin abort samtidigt som du haft missfall, det är ju bara för mycket. Låter otroligt okänsligt tycker jag!

Pillan: usch, det låter som att ni har det jobbigt just nu. Har aldrig testat att tempa, men kan faktiskt tänka mig att det där med att "testa" varje dag, kanske inte riktigt passar alla. Tror nog att jag också skulle kunna bli mer besatt av det. Man måste ju helt enkelt hitta det sätt som passar en själv och som gör situationen så dräglig som möjligt. Jag hoppas verkligen att det här med er nya lisvstil kan bli lite av en nystart och att det kan kännas lite bättre för dig. Kram

• snöboll1

Hej allihopa!
    Vi håller ju på med en utredning nu, har tagit en massa blodprover och väntar på ultraljudsundersökning, som dessvärre blev framflyttad en månad . Läkaren pratade också om att man kunde göra en undersökning genom att gå in med en kamera och titta i livmoderhålan. Är det sistnämnda vanligt? Någon av er som gjort det? Har de uppräckt något då som ej syntes på ultraljudet?

Sen måste jag beklaga mig lite också. Nått jag inte gillar är när folk envisas med "hej, hur är det?" så där slentrianmässigt och bara förutsätta att man ska svara "bra". Det trots att de vad vi gått igenom (3 mf varav det senaste i v19 i aug). Visserligen tre månader sen nu men för mig kommer det långt mer tid än så. Visst mår jag bättre nu men det är inte så att man klämkäckt svarar "bra".

Kram till er alla!

• McYama

Hej alla! Hoppas jag får vara med här?!  Fyller 34år om ett par veckor och hoppades o trodde att jag skulle vara mamma vid det här laget. Jag var i en lång relation tidigare där min kille så gärna ville ha barn. Inom mig kände jag att det inte skulle hålla så jag var inte alls sugen på att skaffa barn då. Så träffade jag min nuvarande man och allt kändes verkligen toppen så vi började prata lite smått om att skaffa barn (har nu varit gifta i två år). Upptäckte i feb i år att jag var gravid - utan att ens försöka ordentligt!!! Jippie vilka nyheter, jag hade ju fått för mig att jag skulle ha svårt att bli gravid, men tydligen inte?!?!? Jag har systrar som har haft stora svårigheter att bli gravida, därav mina tankar...

Hade inte en tanke på mf, eller MA heller för den delen, visste nog inte ens vad det var... Men så dök en hemsk känsla upp i mig när jag var i v 10.... Allt kändes inte okej... Mycket riktigt fick MA konstaterat o fick hjälp med cytotec för att få ut allt. Vårt pyre hade slutat leva i v 7... Mitt liv föll ihop på en gång, för detta hade inte funnits i min värld alls!! Min menscykel ändrades o har varit väldigt oregelbunden sedan dess vilket gjorde att vi testade med ÄL-stickor ett par månader.

Så för 5 veckor sen fick vi ett efterlängtat plus igen. Vilken lycka, eller??? Vågade inte riktigt glädjas lika mycket åt denna grav pga rädslan för mf/ma. Men det händer ju inte oss igen!?!? Hur stor är den sannolikheten??? Jodå, igår var jag på VUL och det konstaterades MA igen... I v10 igen, men den här lilla skrutten blev aldrig riktigt så stor som vårt förra pyre. Nu sitter jag hemma och väntar på att kl ska bli 13,00 då jag ska åka in till KK o få ett nytt VUL, bara för att konstatera att allt liv är över o sen troligtvis få cytotec igen...

Jag känner mig så jäkla lurad av min kropp och besviken och framförallt så gränslöst ledsen. Det känns som det är nåt fel på min kropp som inte lyckas hålla våra små vid liv... Dessutom så fattar den inte heller när det är över!!! Sitter här hemma utan några somhelst symptom på missfall med ömmande bröst. Är oxå så himla rädd att det kommer bli så här även framöver... 

Vet inte exakt vad jag vill ha sagt med detta inlägg, men jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite eftersom jag inte har någon att prata med om detta förutom min man. Just nu känns allt så himla deppigt bara...  

• BettanB
    McYama skrev 2010-12-09 10:49:52 följande:
    Hej alla! Hoppas jag får vara med här?!  Fyller 34år om ett par veckor och hoppades o trodde att jag skulle vara mamma vid det här laget. Jag var i en lång relation tidigare där min kille så gärna ville ha barn. Inom mig kände jag att det inte skulle hålla så jag var inte alls sugen på att skaffa barn då. Så träffade jag min nuvarande man och allt kändes verkligen toppen så vi började prata lite smått om att skaffa barn (har nu varit gifta i två år). Upptäckte i feb i år att jag var gravid - utan att ens försöka ordentligt!!! Jippie vilka nyheter, jag hade ju fått för mig att jag skulle ha svårt att bli gravid, men tydligen inte?!?!? Jag har systrar som har haft stora svårigheter att bli gravida, därav mina tankar...

Hade inte en tanke på mf, eller MA heller för den delen, visste nog inte ens vad det var... Men så dök en hemsk känsla upp i mig när jag var i v 10.... Allt kändes inte okej... Mycket riktigt fick MA konstaterat o fick hjälp med cytotec för att få ut allt. Vårt pyre hade slutat leva i v 7... Mitt liv föll ihop på en gång, för detta hade inte funnits i min värld alls!! Min menscykel ändrades o har varit väldigt oregelbunden sedan dess vilket gjorde att vi testade med ÄL-stickor ett par månader.

Så för 5 veckor sen fick vi ett efterlängtat plus igen. Vilken lycka, eller??? Vågade inte riktigt glädjas lika mycket åt denna grav pga rädslan för mf/ma. Men det händer ju inte oss igen!?!? Hur stor är den sannolikheten??? Jodå, igår var jag på VUL och det konstaterades MA igen... I v10 igen, men den här lilla skrutten blev aldrig riktigt så stor som vårt förra pyre. Nu sitter jag hemma och väntar på att kl ska bli 13,00 då jag ska åka in till KK o få ett nytt VUL, bara för att konstatera att allt liv är över o sen troligtvis få cytotec igen...

Jag känner mig så jäkla lurad av min kropp och besviken och framförallt så gränslöst ledsen. Det känns som det är nåt fel på min kropp som inte lyckas hålla våra små vid liv... Dessutom så fattar den inte heller när det är över!!! Sitter här hemma utan några somhelst symptom på missfall med ömmande bröst. Är oxå så himla rädd att det kommer bli så här även framöver... 

Vet inte exakt vad jag vill ha sagt med detta inlägg, men jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite eftersom jag inte har någon att prata med om detta förutom min man. Just nu känns allt så himla deppigt bara...  
    Välkommen in i vår nyaste tråd istället.
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50633547.html
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet