• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • TantTingeling

Hej söta ni. Jo, tack. natten gick bra, satt uppe och dumtittade på tv till halv 1 (ovanligt för att var mig) och sen har jag sovit ända till 9.30 när sambon ringde och hörde efter hur det var. Så jag har sovit sammanhängande och lääänge, med undantag för rastning av kissnödig hund kl 7.

Idag käns det ok konstigt nog. Igår läste jag dåliga prognoser och jag blev rätt nere, med idag har jag läst en massa positiv på cochrane och pubmed så nu är det bättre. Sambon kommer om några timmar också, och ikväll blir det vin med ostbricka - här ska passas på att äta både chevre och blå/grönmögelost!

Bettan. Ja, mödrar/svärmödrar måste väl vara bland det mest avtändande som finns, stackarn ;)

ÄL-stickor har aldrig gett vettiga utslag för mig (beror kanske på knasiga hormonnivåer vid pco), så jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig.

Hur mår ni andra? Några BIM som närmar sig?

• BettanB

Meh! Imorse blev strecket snäppet starkare igen. Man skall kanske inte bry sig om stickorna alls förrän de ger helt utslag? *funderar*

TT: vad skönt att höra att det ändå är någorlunda och att det känns ok. Fy vad överdjävligt att du också skulle ramla in i "3 eller fler"-klubben. Fast det är ju MÅNGA som klarat sig ifrån fler sen ändå.

Aaah... kanske är något sånt skumt för mig med. Jag har ju längre funderat över mina hormonnivåer i största allmänhet (mycket finnar, mysko hårstrån här och var, lätt att sätta muskler, bukfetma etc etc etc). Hmmm.... Borde egentligen KRÄVA att gyn kollar upp det bättre. *orka*

PP: haha... Ja, han har det inte lätt min stackars karl. .-)

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Bettan: Det är trist att du skulle behöva kräva, det ligger ju lixom inom gyns intresse, kunde man ju tycka. Har man aldrig kollat dina hormonnivåer? Min diagnos är ställd på just symtom/objektiva fynd i kombination med omvända nivåer av LH och FSH. Mitt testosteron var inte så jättehögt och mina ovarier är inte så värst polycystiska.

• TantTingeling

Bettan: Ja det var överdjävligt, men ändå inte helt oväntat. Jag har ju lixom haft den där känslan av att det är nåt som inte stämmer. Det är därför jag hängt i andra "upprepade mf tråden " sen mf nr 2 :) Men jag hade hoppats att proggen + ASA skulle räcka, men men nya tag...

• NinniNinna

TT: ja, det är jättetråkigt att du drabbades av ett tredje missfall. Skönt att du trots allt hittat rätt så positiv statistik.... och att du unnade dig ost och vin i går :) Hoppas ni hade det trevligt. Hur känns det i dag?

Bettan: ja, det är konstigt att du ska behöva kämpa för varenda test! Grrr. Vad är det egentligen de har gjort för utredning på dig? Har de kommit fram till vad som orsakar missfallen? Hemskt att det ska vara så olika beroende på var man bor osv.

• BettanB

TT: Ja, egentligen borde man ju utreda redan efter nummer 2, men rent statistiskt "betalar" det sig väl inte eftersom så oerhört få faktiskt får ett tredje. Eller ännu fler.

Ninni: Egentligen ville han nog bara ta kromosomprovet när vi först kom för utredning, men vi tjatade till oss några extra prover. Långt ifrån alla som bör tas men... Riktigt inkompetent läkare. Vet inte om andra fått ta fler hormonprover i sina utredningar.
    Nej, vi har inte kommit fram till vad som orsakat missfallen, men högt TSH har knappast haft någon positiv inverkan i varje fall.

Hoppas alla har en härlig söndag.

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Hej Tjejer
    Jag igen..;) Tänkte bara ge er ett litet lästips om ni också har en lat söndag, nämligen: "Längta barn" (En anologi om barnlöshet, red Kristia Thulin och Jenny Östergren). Jag sträckläste den en sådan här lat söndag för ett par månader sen och den gav mig både tröst och skratt. Om ni inte har läst den, så råder jag er att kika i den och se om den kan vara nåt för er.

Ha en skön söndag allihopa!

• NinniNinna

Bettan: vi skrev visst samtidigt. Skickar en styrkekram till dig, så att du orkar kämpa vidare!

• Viktoria5

Bettan: Jag har använt ÄL-test och senaste omgången blev de relativt starka för att sedan bli svaga igen och sedan efter någon dag, kommer ej riktigt ihåg hur länge. Blev det jätte starkt och jag hade ÄL. Tempar inte så vet inte alls hur den låg. Lycka till!!!

• BettanB

Viktoria: Tack. Ja, de "fladdrar" liksom. Var omväxlande lite starkare och sen svagare i några dagar (och jag började undra om jag missat äl), men nu hoppas jag att det skall bli rejält mycket starkare inom det närmaste. Får bli att köpa digitala längre fram så man slipper allt vel tror jag.

Ninni: Tack. För uppmuntran och för boktipset.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet