• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • BettanB
    Jemema skrev 2009-10-23 18:32:53 följande:
     Bettan, skulle du inte kunna köpa månadskort eller klippkort?
    Äh, nu fick det bli årskort ändå. Lika så bra; får väl lobba för fler yogapass och liknande sen.
    Piratpartist, javisst!
  • LuPeRo

Alltså, jag blöder fortfarande
    Jag brukar ha spottings på dag 4 och 5, men denna gången blöder jag fortfarande och det oroar mig lite. Idag har det börjat bli lite mer sparsamt men det är ju ändå frustrerande när man bara brukar blöda i ca 3½-4 dagar. Snacka om ego-inlägg så här på kvällskvisten

Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll ♫ ☼ ♪

• icka76

Jemena: Oj, då vet jag inte om jag vill ta de tabletterna. Man tycker ju att läkaren borde veta det innan hon skrev ut dem för hon vet ju att vi försöker. Men o andra sidan ska vi endå göra IVF så kvittar det då är det ju sak samma om jag får äl eller inte nu. Har iofs bara tänkt ta dem till inflammationen gett med sig lite, kanske ett par veckor inte mer. Tiparol har jag ätit vid behov i många år. Är jätterädd att fastna i ett beroende vilket är lätt när man lever med sjukdomar som ger mycket värk. Jag går istället med värk alldeles för länge många gånger vilket inverkar på hela min omgivning.

• icka76

Läste precis i FASS och där står det ju klart och tydligt att orudis retard kan hämma fertiliteten och även öka risken för missfall så där rök den behandlingen Tack för att du uppmärksammade mig på det Jemena.

• icka76

Bara jag igen Ni som kan mer om läkemedel. Tror ni att tex, Voltaren/Diklofenak är bättre. Läste i Fass om dem oxå och där står ingenting om hämning av fertilitet utan mer om att man inte ska ta dem när man är gravid. Så här står det.

Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Voltaren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Voltaren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Kanske jag ska be att få detta istället för orudis.

Fasen vad sur jag blir på läkaren nu, när hon vet hur vi har det. SKa ringa på måndag och tala om dt för henne. Tänk om inte du Jemena gjort mig uppmärksam på detta , då hade jag glatt tuggat i mig pillrena. *ARRRGGGHH* Varför ska allt vara så jävla krånglig`?

• LuPeRo

icka: Jag är helt chockad att din läkare skrev ut dom tabletterna trots att hon vet att ni försöker bli gravida. Tur att Jemema gjorde dig uppmärksam på dom...
    Jag kan tyvärr inte så mycket om tabletter men Diklofenak har jag själv fått en gång för en inflammation i en nerv. Det tog ca 1 vecka och sedan hade inflammationen gett med sig och då slutade jag äta dom. Och dom har inte påverkat min "fertilitet" så att säga. Voltaren vet jag inte så mycket om mer än att det är väll ungefär samma sak som Diklofenak.
    Mitt inlägg kanske inte hjälper dig så mycket, men jag ville mest bara dela med mig av min erfarenhet

• NinniNinna

Icka: jag är helt chockad! Tänk om inte Jemema hade varit uppmärksam på detta och du helt hade missat den viktiga informationen! Att vara med i den här tråden har fått mig att inse hur lite man kan lita på läkare och hur mycket information man måste ta reda på själv. Rätt skrämmande faktiskt. Hoppas verkligen att du hittar rätt i den här jungeln Icka! Jag har tyvärr ingen kunskap om medicinen du skriver om, men jag hoppas att någon annan har tips.

Träning: jag har funderat lite på det där med träning och graviditet. Vet någon av er varför bm och läkare säger att det är ok att träna under graviditeten, medan de som gör IVF och har haft fler än tre missfall kan få rådet att göra uppehåll i träningen? Hur ska ni som, liksom jag, "bara" haft två missfall göra när ni blir gravida igen?

• LuPeRo

Ninni1974: Jag tränar inte så mycket just nu. Men jag planerar att börja simma när jag blivit gravid för att kanske hålla sig "smidig" genom hela graviditeten. Men några hårda träningspass håller jag mig ifrån

Ego:
    Jag fick igår veta av en bekant varför jag inte blivit gravid ännu.
    Jag citerar;
    "-Det är för att du har en sådan negativ inställning och har gett upp"
    Ja hade det varit så lätt hade man varit gravid på nolltid. Vart är det logiska tänkandet hos människor? Någon som hört talas om förståelse och empati? Jag blir så ledsen och trött *suck*

• BettanB

icka: Men det är ju helt SJUKT att hon inte hade bättre koll än så! Åtminstone när hon VET att ni ju försöker skaffa barn. Galet. Men det är ju det jag säger hela tiden; man måste ha KOLL och inte bara lita blint på läkarna. Hade jag gjort det så hade det nog varit tokkört för min del. Min förra läkare tyckte ju att TSH på 4,8 var kanon trots att jag ju haft 5 missfall. Hur kan man INTE reagera på det? *morrar*
    Så se för bövelen till att ha lite koll själva också.

PP: Ibland FÅR man slå folk. *nickar*
    Ang fortsatt blödning så vet jag inte riktigt hur man skall tänka faktiskt. Blödningsmönstret KAN ju förändras en hel del efter missfall och så...

Ninni: Jag tränar INTE när jag är gravid; man skall vara försiktig med att få för hög puls bland annat då det kan äventyra blodtillförseln etc. Det finns även någon hypotes om att träning (muskelbyggnad etc) kan öka nivån av NKceller. Kommer inte ihåg exakt var jag läste det dock. Nu har jag läst så sabla mycket så det börjar ramla ur öronen på mig. Jag kommer att försöka hitta någon lugnare form om/när jag blir gravid igen (typ yoga etc).

*vinkar*

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Pillan: helt otroligt! Hur kan man bara säga något så dumt??? Man undrar ju om hon går runt och påpekar att folk som t.ex. har handikapp borde ändra sina tankemönster och då bli friska??? Blir så arg. Det här är nog det enda problem, som det fortfarande är accepterat av vissa att antyda att personen som är drabbad själv orsakar problemet. Nej, stå på dig Pillan och glöm hennes dumma kommentar! Kram på dig!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet