• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • NinniNinna

TT: skönt att du nojar mindre nu. Nu kan det väl inte vara långt till vul?

Bettan: hoppas kroppen hittar rätt i ÄL-mens-jungeln nu och att ÄL inträffar när du vill.

Liss: ja, usch det är jättejobbigt att vara bland alla "lyckade f'öräldrar" ibland. Man kan lätt känna sig lite utanför....

PP: konstigt att mensen inte kommit ännu. Jag tänker fortsätta hålla tummarna tills den dykt upp. Kram på dig! Du, du får berätta vad du kommer fram till kring utredning. Jag och min sambo har aldrig blivit utredda eftersom vi ju faktiskt inte har haft stora problem att bli gravida när vi väl verkligen ansträngt oss. Första gången tog det ca 1,5 år, men då tog vi det lungt i början (tänkte att det väl händer av sig själv och det gick ju inte så bra...), så det är ingen som tagit det som ett tecken på att det är ett problem. Jag har varit på helt vanliga gynundersökningar, men allt har sett bra ut då. Ja, som sagt, berätta hur det går när du får tag på din läkare.

Ha det så bra allihopa!

• BettanB

Jemema: Fast när jag var där blandade de hejvilt. Abort kallas det ju för oavsett (rätt slarvigt ordbruk, men ändå). Fick också sitta och vänta med en tjej som skulle göra vanlig abort när jag var på Östra; hon drev mig till vansinne. Maken till ytlig människa. *morrar*
    Fick du någon bra läkare nu då? *hoppas* Och HOPPAS du kan tjata till dig en mf-utredning. Även om den ju inte innehåller så mycket mer tyvärr.

Liss: Det är hela poängen med tråden ju. Spy på du bara. *kram*

PP: Skit också...

Ego: Jag fick brev från SU idag. Fortfarande för högt TSH (vet dock inte HUR högt för det skrev hon inte *morrar*) så jag skall höja till 50mikrogram varannan dag och sen ta nytt prov. Får väl se hur det funkar då.

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Jemema: vi skrev visst samtidigt. Vad bra att ni ska få en mf-utredning, men det är ju helt otroligt att det ska var så krångligt! Hoppas det blir bra när du till slut kommer dit!

• LuPeRo

Ninni: Mensen dök upp precis så det är bara att ta nya tag. Sist vi blev utredda är ju som sagt för ca 2 år sedan. Blodprov, spermaprov, alla andra prover som skulle tas. Jag har även gjort glukosbelastingen
    Alla mina prover var normala förutom förhöjningen av manligt hormon pga PCO. Sambons spermaprov var helt normala enligt överläkaren i Lund. Och tydligen var dom bra då jag varit gravid 2 gånger. Men nu står det ju still som sagt. Därav att jag vill ha nytt spermaprov på sambon... Men jag lovar att uppdatera om allt

Jemema: 26 november verkar ju långt borta, men denna tiden kommer att gå fort. Jag hoppas verkligen att ni får en MF-utredning

Bettan: Faktiskt, skit också Men nu behöver jag inte vänta mer på mensen iallafall. Det värsta genom att den kom idag är för att det inplanerade VUL:et (mellan dag 12-14) blir mellan 30 okt och 1 nov. Min läkare har stängt alla fredagar. Så nu blir det VUL på dag 11. Detta bådar inte gott alls...

• Liss

Tack för stöttningen igår, känns lite lite bättre idag.

Pillan: Riktigt trist att mensen dök upp? 

Jemema: Skönt att skrapningen är överstökad. Låter märkligt att det ska vara så svårt att få en telefontid? Men hoppas verkligen att ni får en MF-utredning nu!

Bettan: Du har säkert skrivit det förut, men vad betyder TSH?

TT: Härligt att höra att du nojjar mindre!

Ninni: Hoppas semestern blev bra trots allt! Du har all rätt att gnälla så mycket du vill. Det är klart det är tufft med spruckna förhoppningar.

Kram till er alla!

• Jemema

PP, beklagar

Bettan, nja, jag är inte helt nöjd med den läkare jag fick. Jag har träffat de flesta läkarna på SU, och jag hade hellre haft t ex Krystof eller Snorri. Krystof gjorde både äp och grav-vul den här gången men det spelade tydligen ingen roll eftersom jag inte är i hans "team". Fattar inte varför de har sina team när man ändå blir kastad runt alla läkarna.
    När ska du ta nästa prov?

Ninni o Liss, tack Ja, det är SU i ett nötskal...

• TantTingeling

PP:  Så trist att du hade rätt ang. mensen. Nu håller jag tummarna för att det sprids en gravidepidemi i tråden!

Jemema: Så trist att du ska behöva vänta så länge, det är ju åtminstone en halv evighet till 26 november...

Icka: Hur är det med dig?

Liss: Håller med de andra, klart du ska ventilera när du mår dåligt, tråden är ju till för att dryfta både lycka och sorg, och allt där emellan.

Bettan: Dumma SU. Kan du inte ringa och höra vad TSH låg på?

Ego: Till er som undrat: Det är idag 9 dagar till VUL. Just nu är jag i nån slags apatifas, jag orkar inte grubbla så mycket längre. Hur som helst så kan jag inte påverka utgången mer än att medicinera och leva sunt, och hoppas att ödet inte har mer djävulskap i beredskap åt mig.

• Jemema

TT, det känns ganska okej. Det är en dryg månad kvar och då får jag lite mer tid att fundera. Och OM vi kommer att göra någon mer IVF så tror jag att det kommer att dröja ett bra tag ändå.
    Håller tummarna inför ditt vul!

• icka76

Hej alla!
    Jag skrev ett låååångt inlägg igår därjag kommenterade alla, men det försvann, så jag tröttnade och skriver nu istället.

Jemena: Att det ska vara så svårt att få tag på "rätt" läkare på SU Tänk vad olika det är hur man uppfattar läkare, jag har inget som helst förtroende för Snorri, det var honom jag klagade på i det mail jag skickade till SU. Ledsen att du skulle behöva vänta ihop med en som skulle göra abort, tonoringar kan vara lite taktlösa. Jag har aldrig skrapats på Östra utan fått göra båda mina på SU. 26/11 känns långt nu men snart är du där, håller tummarna att du får göra en utredning. Låter konstigt annars. Det jag tycker är knäppt är att det är jäkligt bra och måna om att göra oss gravida men när det går åt skogen så lämnas vi helt och de verkar inte bry sig längre. Det borde väl ligga i deras intresse att graviditeterna ska kunna fölföljas för det kostar ju dem ganska mycket varje IVF och tänk om det är nått som är fel på er och du förbrukar din gratisförsök innan det upptäcks, vad händer då?

Bettan: Hoppas din cykel rättar rill sig nu.

Pillan: Jävla skit!!

Liss: Säger som de andra, gnäll på i tråden. Det ÄR tufft när vännerna lyckas gång på gång medans vi står där lika barnlösa som innan.

TT: Fårstår att du är i ett apatitillstånd men som du säger att nu får det väl ändå vara slut på allt djävulskap tycker man. Håller tummarna.

EGO: Kom precis hem från SU, har tagit kromosomproverna. Det lönade sig verkligen att klaga för nu har ju självaste vårdenhetschefsöverläkaren tagit sig an vårt fall. Hon ringde igår igen och ville att vi skulle ta kromosomproverna så snabbt som möjligt för att komma igång. Jobbig väntan nu bara tills alla prover är klara för hon skulle ringa mig först då.

Har även denna månaden en jätteskum tempkurva. Hade älflytningar i lördags eller var det söndags?? Ömma bröstvårtor från igår och lite ömhet och stick i livmodern, men ingen temphöjning. det var ju samma sak förra månaden och då hade jag ju äl fast inte tempen steg när den skulle. Då kom ju stegringen flera dagar efter äl. Jag fattar ingenting.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet