• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • SanneS

Jemema: Tack för ditt svar om IVF och att det inte går att fästa ett ägg på ett speciellt ställe. Då vet jag att jag kan lägga ner de tankarna.
    Livmodern kan fortsätta att växa om man får ett ma. Mitt första ma upptäcktes i v.12 och då var livmodern stor som i v.12 och kroppen var fortfarande gravid med ömma bröst och alla symptom. Kroppen hade som inte förstått att fostret var dött sedan några veckor och fortsatte att vara gravid. Jag tycker inte heller att fostren borde ha dött pga platsbrist om livmodern fortsatte att växa. Jag har möjligtvis en blödarsjuka som heter von willebrand och det kan ha varit den som gjort att det blivit ma/mf. Inte fått svar på alla blodprov ännu om jag har denna sjukdom eller inte.

Mary Lo: Har tyvärr inte hört talats om äl-blödning. Nidblödning ja men inte vid ÄL.

Bettan: Har tyvärr inget svar på din fråga om vul och om man kan se livmoderns form. Undrar själv över det.

• LuPeRo

Jemema: Jag tycker att du ska kräva en fullständig MF-utredning. För ifall ni väljer att prova en sista gång så vill man ju vara säker på att man vet alla "bekymmer".
    Ja kissar gör man många gånger om dagen så det blir i så fall många stickor Nja vi får se om jag testar idag...

Bettan: Ja BIM -7 kan jag inte testa på. Jo jag kan men då är det sprutan som ger utslag och då är det positivt pga det Men då kan jag nog lägga ner mina skuldkänslor och fortsätta börja testa på BIM -4

Ang livmodern; Det undrar jag också över!

icka: Vart har du tagit vägen vännen? Saknar dig här ju...

• BettanB

Mysko, nu har jag fått en liten blödning. Vad 17 är det som händer med min kropp?

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling
    Liss skrev 2009-10-15 08:50:23 följande:
    TT: tusen tack för text och länk! Ska prata mer med läkaren om det kan vara idé med operation vid nästa besök. Ska dit den 16 nov och få svar på hur det gick med alla andra prover.Sanne: jättesnällt att du rapporterar vidare vad läkaren säger!Jemema: Tror att det är så att livmodern kan fortsätta att växa i typ en till två månader efter att ett foster dött. Minns att jag frågade läkaren om det vid mitt förra MA eftersom magen hade hunnit börja växa fast fostret varit dött i sex veckor. Taskigt av kroppen måste man säga att "låtsas som ingenting". Lycka till på gyn idag!MaryLo: Vet tyvärr inget om detta, men är säker på att någon av de andra kan svara dig :)
    Men Liss: Du hade väl hjärtformad livmoder, och inte en med skiljevägg?! OM det bara är hjärtformad så finns ingen ökad risk för mf, och en operation skulle i så fall vara het överflödig!

Bettan: Hmm, låter skumt. Vad säger dina tempkurvor då?
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-10-15 12:14:26 följande:
    Bettan: Hmm, låter skumt. Vad säger dina tempkurvor då?
    De är också skumma, mycket beroende på variation i morgontid och på att jag är sjuk. Enligt FF hade jag ÄL på dag 9 (!) och nu kommer alltså någon form av blödning på dag 18. Helt sjukt. Jaja, det är väl bara att avvakta och se vad som händer...
    Piratpartist, javisst!
  • Jemema

Sanne, jag tycker absolut att du ska fråga läkaren om dina tankar kring IVF och embryots placering. Jag hade ju inte samma problem som du, så det kanske kan vara nåt i ditt fall?

Jag är tillbaka från sjukhuset, och Cytotec-behandlingen hade inte hjälpt Skrapning på måndag. F*n också, varför går ingenting som man vill...

Någon mf-utredning blir det inte heller. Läkaren skulle skicka en remiss med en förfrågan men sa att jag inte skulle hoppas på det. Dessutom sa hon att de prover man tar vid en mf-utredning är till stor del de man tar i samband med en IVF-behandling och då menade hon hormonproverna. Jag undrade över kromosomfel och koagulationsprover, och då sa hon att det är så sällan man upptäcker något fel i en sån utredning så de är säkert bara bortkastad tid ändå

• SanneS

Bettan: Jag tänkte också att det kanske kan vara en nidblödning? Har du fått det förut?

Jemema: Åh vad tråkigt att du måste göra en skrapning. Har också varit med om att jag tagit cytotec-tabletter och ändå varit tvungen att göra en skrapning efteråt. Man vill ju bara att det ska vara över... Stackare.
    Vilket jättekonstigt svar du fick från läkaren att det är sällan man upptäcker fel så det är onödigt att ta de proverna??! What?! Jag har antagligen nått fel på min koagulation så då är jag ju väldigt tacksam att det tagit de testerna så det upptäcks. Jättemärkligt svarat av läkaren.

• BettanB

Nej, nidblödning kan det inte vara. Vi försöker inte just nu. Konstigt som f-n.

Jemema: Skit också. Det är ju det värsta med cytotec, det funkar oerhört sällan enligt alla de läkare jag talat med. Jobbigt med skrapning så här i efterhand. {#lang_emotions_yell}
    Knas att de inte kan tänka sig att ta de proverna också, det är ju typ bara kromosomprov och ev koagulationsprover som skiljer. I övrigt är ju infert-utredningen oerhört mycket grundligare än mf-utredning på SU. Kan kanske vara värt att ta de proverna privat?

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet