• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • SanneS

Pillan: Jag undrar också varför man inte kunnat se detta tidigare med alla VUL, UL och skrapningar som jag genomgått. Kunde man inte ha anat att den var hjärtformad tidigare?
    Läkaren sa att om min utredning inte visar att det är något annat som är orsaken till missfallen så KAN det vara formen på livmodern som är orsaken. Han var inte säker på att det var formen som orsakat ma/mf.

Vid mina ma stannade fosterutvecklingen av i v.7-8 men livmodern fortsatte att utvidgas till v.12 - kan det då verkligen vara storleken/formen som var orsaken - borde den inte ha sluta utvidgas? Kanske gick det inte fort nog?
    Ursäkta mina fria fantasier, kanske ska behålla dem för mig själv eftersom jag uppenbarligen inte är det minsta kunnig i det här området.

• LuPeRo

Sanne: Ja jag kan inte heller låta bli att tänka i dom banorna, varför dom inte kunnat se detta tidigare. Samtidigt är det ju skönt att du äntligen fått lite besked om vad som kan ha orsakat dina missfall.
    Men det känns som om läkaren inte heller är så säker på vad som är fel!
    Och här inne får du spekulera och fundera hur mycket du vill. Det är väll det man gör med vänner, bollar med tankar fram och tillbaka

• BettanB

Sannes: Förstår att du är chockad. Vad bra att de gjorde hysteroskopin så att du fick reda på det. Jisses, annars hade du ju kunnat försöka hur länge som helst utan resultat. Hoppas (och tror) att det går att operera. Bättre att VETA vad det är som ställer till det än att famla i mörker hela tiden.

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

God morgon allihopa!

Sanne: herregud vilka nyheter! Förstår att det här tar tid att smälta.... och visst leder det till många följdfrågor. Hoppas att du kan ställa dem i lugn och ro när du går på UL på fredag/när du träffar din läkare nästa gång.

Bettan: krya på dig!

• NinniNinna

Nu sticker jag och sambon iväg på en kort semester. Hoppas att ni får en bra vecka/helg tjejer! Ta hand om er!

• LuPeRo

Jag borde inte gnälla, jag borde verkligen inte det. Inte nu när jag varit dum och får skylla mig själv. Men jag känner att jag inte har någon annan att prata med om detta. Så tyvärr får ni nog dras med mitt gnäll idag...
    Tog tempen imorse, den hade minskat med 0,05 grader. Av någon anledning fick jag för mig att jag skulle testa mig (jag tror att jag är på BIM-4). Så jag testade. Jag, dumma människa, testade. Hur ivrig och totalt förvirrad är man inte? Det har ALDRIG visat något på BIM-4 dom andra gångerna så varför skulle det visa sig nu...?
    Men jag testade med hjärtat i halsgropen och med en liten gnutta hopp om att något skulle synas, även ett svagt streck.
    Men det var tomt, negativt, blankt. Precis som jag...

• LuPeRo
    Ninni1974 skrev 2009-10-14 10:09:27 följande:
    Nu sticker jag och sambon iväg på en kort semester. Hoppas att ni får en bra vecka/helg tjejer! Ta hand om er!
    Ha en riktigt trevlig mini-semester så "ses" vi när du kommer tillbaka.
    Sköt om dig och sambon! ♦ Kramar ♦
  • SanneS

Pillan: Vad bra att jag får spekulera hej vilt och vädra mina funderingar. Angående testandet så är jag precis som du att jag bara måste testa när BIM närmar sig. Även om jag har alla PMS-symptom och känner på mig att det inte blir ett plus så bara måste jag testa. Önskar jag kunde säga nått bra om hur du skulle kunna låta bli men jag vet inte själv hur man låter bli. *Kramar till dig vännen*

Bettan: Ja det var verkligen tur att vi fick göra hystroskopin så här pass tidigt i utredningen så vi fick reda på det här. Tänk om jag sparade nått år på att just min läkare lät mig göra denna undersökning? Får försöka att tänka positivt. Mycket bättre att få veta än att sväva i ovisshet.

Ninni: Jag tänkte ta med mig min sambo nästa fredag på UL så får han också höra infon direkt från läkaren istället för att det ska gå via mig. Så har vi förhoppningsvis hunnit smälta det här lite också och kommit på vad vi vill fråga och vara lite mer mottaglig för det han säger. Blev så ställd igår att jag kunde inte riktigt ta in vad han sa.

• LuPeRo

Sanne: Självklart får du slänga ut dina tankar till oss här, jag tror att vi alla gör det här Och du vet att jag lyssnar och stöttar så mycket jag kan.
    Usch, jag kan verkligen inte förstå varför man plågar sig på detta sättet med testandet. Man vet att man inte borde men så ligger testen där och kallar på mig... Som sagt, jag får skylla mig själv! ♥ Kramar tillbaka ♥

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet