• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • LuPeRo

En fråga till er "vana" tempare
    Vad i hela fridens namn är en trifasisk kurva? (tror jag det hette)
    Råkade springa på det när jag kollade i galleriet på FF, men jag kan inte riktigt förstå hur dom menar.

• BettanB
    TantTingeling skrev 2009-10-10 13:56:57 följande:
    Bettan: Bra intitiativ. Och härligt med positivt tänkande! Medrol 3 mg, konstig dos... Hur kommer det sig att du har den dosen och på vems ordination är det?
    Helt eget påhitt.. Jag konverterade mot predisolon 5 mg. Har jag för mig, kommer inte ens ihåg hur jag tänkte längre. Nästa gång tänker jag ta 5mg pred/dag efter konstaterat plus.
    LuPeRo skrev 2009-10-11 17:04:09 följande:
    En fråga till er "vana" tempare Vad i hela fridens namn är en trifasisk kurva? (tror jag det hette) Råkade springa på det när jag kollade i galleriet på FF, men jag kan inte riktigt förstå hur dom menar.
    INGEN aning, men torde ju ha med tre faser att göra. *kliar-mig-i-huvudet*
    SanneS skrev 2009-10-10 23:19:34 följande:
    Jättebra idé med en medlemslista Bettan. Har fyllt i min info. Lätt hänt att man blandar ihop vad alla i tråden gått igenom, nu blev det lättare att få översikt. Om man ska börja tempa, när i månaden ska man då börja? Första mensdagen?
    När som helst, men bäst översikt blir det ju så klart om du börjar dag 1 i cykeln.

Vad bra att medlemslistan uppskattades.
    Piratpartist, javisst!
  • LuPeRo
    BettanB skrev 2009-10-11 19:03:02 följande:
    INGEN aning, men torde ju ha med tre faser att göra. *kliar-mig-i-huvudet*
    Det jag hittade på internet är att det handlar om faser. En temperatur höjning före ÄL, en efter ÄL och sedan en runt 7-10 dagar efter ÄL.
    Har du 3 toppar på detta sätt så är den trifasisk... Tror jag *förvirrad*

Nej, nu blir det sängen för min del. Har muntlig examination imorgon så jag får väll försöka vara pigg!

God natt tjejer!
  • NinniNinna

Hej allihopa!

Låter komplicerat det där med att tempa.... :) Tur att det finns många kunniga här, som kan hjäpas åt att reda ut begreppen.

Pillan: lycka till på muntliga examinationen!

Bettan: jättebra med medlemslistan, men det är rätt hemskt att se "så där samlat" hur mycket vi har gått igenom. Jag har ännu inte haft så stora problem, som många av er. För mig är nog åldersstressen det som är värst. Det är som att jag har en konstant miniräknare i huvudet :) Ja, det är liksom ständigt "om jag inte blir gravid den här månaden, då blir det tidigast det datumet och om det blir ett ma så får jag lägga till X antal månader till". Nu låter ju jag galen, men ni kanske fattar vad jag menar? Det är liksom en ständig stresskänsla, som är svår att hantera.

Innan jag beger mig till jobbet, så har jag en fråga till er: hur hanterar ni det där med att leta symptom efter ÄL? I vanliga fall kan jag hantera det, men den här månaden så tolkar jag minsta lilla tecken och det är ju bara dumt. Hur slutar man med det?

• Liss

God morgon i tråden!

Bettan: Bra initiativ med medlemslistan! Jag missade att det skulle vara i bokstavsordning, ska genast ändra detta.

Mary Lo: Tråkigt att höra om dina missfall, men välkommen hit. Jag brukar kika in här lite då och då. Samtidigt som det är sorgligt att fler har det lika jobbigt är det skönt att se att man inte är ensam. Och jag måste säga att det är fantastiska tjejer här som verkligen stöttar varandra! Angående utredning; efter tre mf/ma brukar man bli erbjuden en utredning. Hör av dig till din närmsta gynmottagning, så borde de kunna fixa det. Om du bor i en större stad finns säkert privata alternativ.

Pillan: Håller med Ninni, njut av din goa man. När man är i vår sits gäller det verkligen att njuta av allt som är härligt med livet. En extra god kopp kaffe med en älskad vän, en kyss av mannen när man som bäst behöver det, en solig dag med klar höstluft. Oj, detta blev klyschigt värre... :) men jag tror verkligen att när man är ledsen inuti hjälper det att se det som är fint i vardagen.

Ninni: Du låter inte alls galen! Känner precis igen mig och är säker på att de flesta här inne gör det. Förutom det här med stressen framåt brukar jag också tänka "varför började vi inte fem år tidigare...". Totalt okonstruktivt så klart, men vad gör man. Har tyvärr inget bra sätt att hantera detta. Funkar med positivt tänkande vissa dar, men vissa dar inte alls. Sen det här med att leta symptom. Brukar försöka tänka att efter tre graviditeter så vet jag ju egentligen hur det ska kännas när det väl blir plus. Men det funkar tyvärr inte heller alla månader. Hmm, det var inga bra svar det här... Tror att det är svårt att tänka bort symptom efter ÄL. Det enda som verkar hjälpa lite är att hålla sig sysselsatt.

Själva går vi och väntar på resultaten från alla prover de tog för några veckor sen. Kommer nog dröja minst en månad till innan vi får några svar... Har halvt om halvt bestämt att vi inte ska försöka innan dess, men det känns så konstigt. Har vant sig vid att räkna dagar till ägglossning och allt det där. Nej, nu är det nog dags att jobba lite :)

• LuPeRo

Ninni: Jag har lite som dig, jag har "bara" 1 MF och 1 MA. Och efter att se en lista på hur mycket vi gått igenom så förstår man hur starka kvinnor det finns här på detta forumet.
    Men du är verkligen inte galen, jag tror vi alla tänker så... Man räknar tiden mer än BIM och ÄL dagar. Och hur du slutar leta symptom är fortfarande en fråga för oss flesta, så kommer du på knepet så dela gärna med dig av det

Liss: Du har så rätt i det du skriver. Många gånger så räcker det med dom små sakerna för att man ska inse vad man har

Mina bekymmer:
    Jag fick en temp-dipp idag på en hel del, runt 0,2 grader. Är detta något jag ska ignorera och sedan fortsätta hoppas, eller kan den höjas igen?
    Har ju ändå BIM till helgen, tror jag iallafall... (är till 99% säker på att mensen kommer då)

• icka76

Mary Lo: Välkommen hit.

Pillan: Vi kanske ska ta och ta vara på våra män och våga tro på att de stannar hos oss oavsett. Trifatisk kurva är när kurvan ligger i tre nivåer. Om du kollar på mina gravidkurvor från nov-08 och juni-09 så ser du att runt dag 14 så stiger tempen ytterligare ett steg. Man ser tydligt att kurvan ligger i tre nivåer.

Bettan: Bra initiativ med medl.listan ska genast fylla i.

TT: Håller med Pillan, inte ska du skämmas över att du blivit gravid så snabbt. Jag har oxå lätt att bli gravid när jag får hjälp d.v.s. Blev gravid på 4e älen första gången och 3e andra, vilket får räknas som snabbt.

Sanne: Det är bästa tt börja så snart som möjligt efter första mensdagen för att ff ska kunna räkna ut äl så bra som möjligt. Jag rekommenderar verkligen tempning.

Ninni: Kände precis som dig innan detta ma:at att jag blir bara äldre och äldre. Nu är det inte lika viktigt längre, läs än. Jag har en konstig? vana att alltid kolla hur gamla andra är när det får barn. Som i tidningsreportage t.ex. Familj x har 2 barn, mamma är x år gammal, då räknar jag direkt ut hur gammal hon var när första barnet kom. Kollar även detta när det gäller kändisar. Jag har upptäckt att väldigt många som har både 2 och 3 barn fick första vid 35, det har lugnat ner mig lite.

Liss: Hej!

EGO: Kollade först på One tree hill igårdär det ju fanns med en nyfödd och sen på en film där det oxå fanns en. sambon suckade flera gånger under tiden och sa senare att tänk om man skulle haft en sån nu. Det gör ont i bröstet. Speciellt när man tänker på att tvillingarna skulle vara 2 månader nu Men vi ger inte upp tjejer!!

• LuPeRo

icka: Ja men då var jag inte helt fel på det med trifasisk kurva Det tog lite tid innan jag verkligen förstod det men sedan trillade poletten ner.
    Jag hoppades så innerligt på att jag skulle ha en sådan denna månaden men det verkar kört så just nu är det bara att göra sig redo för mensen som kommer till helgen. (gasig, ont i brösten och mensvärk)
    Hur länge ska man orka hålla på så här...?

Ja vi får nog börja lita på vad männen säger. Jag tror inte att dom släpper oss i första taget, men när man känner sig värdelös är det svårt att lyssna på lovord och komplimanger. Men en dag så kommer det att bli vår tur att ge våra män ett barn (hoppas jag).

Ego:
    Färdig med min muntliga examination och åter igen ett VG!!!

• icka76

Pillan: Grattis till ännu ett VG Klart att våra män inte släpper oss vi som är så underbara

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet