• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

TT: Förstår att du känner att det går långsamt, men 2,5 vecka går snabbt snart är du där och ser det lilla pyret vinka tillbaka till dig Har du börjat känna av det mer nu? Graviditeten alltså

Jodå det känns bra att chefen verkade ta det på allvar men jag är fortfarande besviken på Dr BE. Det känns som att de inte förstår vad de gör med oss att vi är så otroligt utlämnade och sårbara. De kan ju inte bara lova oss saker och sen bara försvinna. Jag hoppas att hon ringer snart eller att den andra läkaren vet vad hon gör. BM sa att om jag inte var nöjd med den nya så skulle jag ringa tillbaka och så skulle hon försöka få in en tid till Dr BE. Jag tänker även beställa hem en kopia av labbsvaren för jag har ju sett vad som hänt flera här inne, att läkaren säger att proverna är normala fast de ur bebissynpunkt inte är det. Hoppas jag kan få använda mig av din expertis där. Vad trist att du inte trivs på jobbet. Har du fått upprättelse i lönediskussionen? Tråkigt att det inte händer så mycket, jag förstår att när man är relativt ny inom yrket och vill ha utmaningar och lära sig nytt så är det inte kul när det står still. Finns det inget annat i närheten av det du gör nu som du kan söka?

• Jemema

icka, jag har gjort 3 IVF och fått tillbaka totalt 9 embryon. Gjorde akupunktur de två gånger jag blev gravid, och det var också då slemhinnan blev bättre.
    Lustigt att du inte alls får äl på egen hand men blir överstimulerad av pergo?
    Vi ville inte heller göra IVF till en början, det var ju inte så det skulle gå till att göra barn Men det växer fram efter hand, och sen känns det som den mest naturliga sak i världen.

• TantTingeling

Icka: Jag förstår att du är besviken. Ja visst är man utelämnad. Det är verkligen ett jättekonstigt beteende att påbörja nåt och sen bara sticka. Riktigt dåligt! Låter klokt att begära in lab-svaren, normalt är ju inte alltid detsamma som optimalt:)

Nej jag har inte fått upprättelse, inte på någon av mina viktiga frågor (lönen var mest en principsak som sagt). Så jag har slutat. Jag har funderat på andra alternativ men eftersom jag är gravid så är det inte läge att söka annat fast jobb just nu. Och min nuvarande arbetsplats är en merit i framtiden så det är helt enkelt nåt jag måste igenom, om jag inte ska söka nåt helt annat jobb istället. Hur som helst så tror jag att allt vad gäller jobbet fixar sig till det bästa till slut.

• NinniNinna

Hej
    Vad jag missar mycket på dagarna.... Det känns som att jag alltid kommer in här när alla är på väg "ut" :)

Jemema: vad mycket ni har fått gå igenom. Förstår att du känner dig trött på alla försök. Jag tycker, precis som många redan sagt, att det låter klokt att ta en paus. Om ni skulle ändra er i framtiden, så står det ju er fritt. Om ni inte skulle ändra er och leva ett bra liv utan barn, så är det ju bara att lyckoönska er. Skönt att du får hjälp med att reda ut alla dessa svåra funderingar!

Icka: ja, sex på beställning är ju aldrig kul Förstår verkligen att du råkade sucka, det har ju mycket mer med den omöjliga situationen att göra än din sambo. Jag gick hos kuratorn på KK ett tag och hon sa att INGA par i vår situationen klarar av att ha kvar ett "normalt" sexliv under de här omständigheterna. Det var en liten tröst för mig att höra i alla fall. Jag har också upplevt att sexlivet har kommit tillbaka förvånansvärt fort när man inte har den där pressen jämt (t.ex. när vi pausade från försöken ett tag). Lycka till!

TT: V 8, wow! Då blir VUL i v 10, eller hur? Måste vara skönt att göra vul i v 10, då ska ju tydligen den största riskperioden vara över. Förstår att tiden går sakta, men snart är du där!

Pillan: ska du också ha mens i helgen? Det ska jag också. Det brukat bli olika jobbigt, men jag misstänker att den här gången kommer bli riktigt jobbig för mig med. Jag har hoppats så mycket den här månaden. Dessutom ska min sambo och jag resa iväg och jag vill ju inte förstöra vår resa med att vara ledsen. Jag tycker det här problemet tar över nog stora delar av livet nu... Men jag ska hålla tummarna för dig, Pillan, och din goa sambo :) Hoppas det blir den perfekta presenten!

• BettanB

Hej, alla.

Har varit bortrest och kom precis hem: Knallförkyld så jag orkar inte ens kolla igenom och kommentera. Ser att Jemema kommit hit; välkommen vännen. *kram*

*vinker-till-alla* återkommer imorgon

Piratpartist, javisst!
  • SanneS

Hej alla. Oj, oj vad det har skrivits mycket! Kommer inte ihåg allt jag tänkt kommentera - får nog läsa om inläggen och återkomma med kommentarer men:

Pillan: Grattis till årsdagen! Hoppas att ni snart får er efterlängtade present.

Icka: Bra brev du skrev och vilket snabbt och bra svar du fick. Bra om de tar upp detta med de berörda läkarna.

Ego: Har idag genomgått hysteroskopi. Undersökningen gick bra men resultatet var mindre roligt. Har en djupt hjärtformad livmoder som gör att det är lite för trångt för en fullgången graviditet. Läkaren sa att det kanske är möjligt att operera och ta bort skiljeväggen så livmodern blir mer normalformad och ger bättre plats åt ett foster. Som det ser ut nu så är det risk för att det stannar av pga för litet utrymme eller att barnet kommer för tidigt. Fick tid för UL nästa fredag för att se vilka förutsättningar som finns för en operation. Om det blir operation så kan jag möjligen få göra den i december.
    Känner mig lite chockad. Inte smält det här ännu.
    Det lät på läkaren som att det här är en något ovanlig missbildning så han kunde inte ge nån statistik eller berätta hur det brukar bli efter en sån här operation. Vet inte ens om han gjort sån här op förut.
    Känner mig omtumlad men läkaren sa att chanserna för att få barn är goda om operationen går att genomföra. Alternativet att op inte går att göra har jag inte vågat tänka på ännu.

• LuPeRo

Oj vad ni hunnit skriva idag. Nu ska vi se om jag kan få med alla

icka: Tack för grattis!
    Jag har hittat ett glidmedel nu som jag tänkte beställa. Vad tror du om det? Nu letar man efter alla hjälpmedel man kan få ju
    www.storkhjalp.com/zestica.asp

Ninni: Jag tror att jag ska ha mensen i helgen. Förra månaden så var min menscykel på 28 dagar så jag antar att den är det denna månaden också. Och det blir väll isåfall lördag eller söndag som jag ska ha den. Trots att jag förtvivlat intalar mig att det inte tagit sig så är där ändå en liten del av mig som hoppas. Och det kommer att slå ner mig i skorna helt om mensen kommer... Precis som du hoppas för mig så hoppas jag för dig

Bettan: Hej och välkommen tillbaka *vinkar*
    Och du, krya på dig

Sanne: Tack för grattis!
    Vilken nyhet för dig att smälta! Djupt hjärtformad livmoder? Det har jag aldrig hört talas om, och med tanke på din läkares reaktion är det nog sällan man stöter på det. Men samtidigt är det ju även en förklaring till varför du fått MF och det är ju en positiv sak mitt i hela alltet.
    Så alltså får du beskedet nästa fredag om det är något dom kan operera eller inte...? Ååååh vad jag hoppas på det bästa för dig nu vännen ♥

• SanneS

Pillan: Ja det var lite svårsmälta nyheter men jag tycker att det är väldigt skönt att vår utredning ger resultat och att vi får veta sånt här relativt snabbt. Var nyvaken ur narkos när jag pratade med läkaren så jag var lite groggy och lägg då till att jag blev något ställd när han berättade om missbildningen av livmodern. Han sa att jag skulle få mer information vid UL nästa fredag och jag förstod det som att han då skulle kunna säga om det går att operera eller inte.
    Han ritade upp hjärtformen så det blev som två smala horn om du förstår: V. Det ena hornet var smalare än det andra och han sa att om ägget fäst här i den smala delen så kan det ha avstannat pga platsbrist. Så jag funderar på om det INTE går att operera om det kanske går att -med IVF?- få ett ägg att fästa i den bredare delen om det skulle räcka till... Men det sista jag vill vara med om är ju ett senare mf som skulle inträffa halvvägs i grav eller så.... :-S
    Usch, nu har tankarna satt fart.

• LuPeRo

Sanne: Ja men det är klart att alla tankar går runt i huvudet på dig. Men det kan ju vara så att OM en operation är utesluten så kanske det går med IVF, man letar ju alla möjligheter
    Och jag hade nog också blivit ställd och chockad när man yrvaken ur en narkos får ett sådant besked Men nu är denna delen av utredningen "färdig" och äntligen börjar ni få svar på vad som hänt. Samtidigt så undrar jag lite varför din livmoder inte upptäckts tidigare? Eller det går inte att se vid VUL? Såg allt annat bra ut?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet