• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • Liss

TT: Jag vet faktiskt inte... Trodde att den blev hjärtformad pga skiljevägg? Svårt det här. Bilden läkaren ritade för att förklara liknar fig 2 i artikeln, Uterusseptum inkomplett. Men det är ju förstås toppen att slippa operation.

Jemema: Jättetråkigt att cytotecen inte funkade. Ska tänka på dig extra på måndag!

Bettan: Skumt med blödningen. Kan det kanske vara en mellanblödning?

• icka76

Hej tjejer! Skönt det känns att vara saknad Jag har ju varit på utbildning sen i går och har inte haft tillgång till dator på dagarna och på kvällarna har det varit så mycket annat. Nu sitter jag hemma hos mamma och skriver.

Jemena: Fasen att det ska krångla till sig för dig. När jag fick välja mellan cytotec och skrapning så frågade jag vilket läkaren DrSE rekommenderade han sa då skrapning för tydligen leder ca 10% av cytotecbehandlingarna ändå till skrapning. Hoppas eländet tar slut iom skrapningen nu. Förstår inte heller varför de inte gör någon utredning på dig, det borde ju intressera dem tycker man. det känns ju onödigt att genomgå ytterligare IVF om det är nått som är fel? Tänk vad viktigt det är att träffa på rätt läkare vid rätt tillfälle. Tyvärr kan jag inte rekommendera Carlanderska om du vill söka privat. Vi fick ingen som helst hjälp av dem, de hade inga kunskaper varesig om immunologins inverkan eller koagulationen. Vi behövde inte ens betala för besöket.

SanneS: Samma för dig, varför allt krångel?? Kan det inte bara vara som det ska för en gång skull? Men det lät ju lovande den infon som TT tog fram. Jag har tydligen en mycket lätt hjärtformad livmoder utan skiljevägg, vilket inte skulle inverka på varesig fertilitet eller mf. Det upptäcktes på spolningen. Håller tummarna för dig på UL och att du kan få operationen snabbt.

Pillan: Vännen, du vet vad jag tänker säga om att du testar så tidigt och därför gör jag det inte. Kramar om dig i stället. När det gäller glidmedlet så varför inte, det är värt att testa i allafall.

Bettan: Hoppas förkylningen gett med sig, skumt med blödning.

Ninni: trevlig resa.

TT: Tror som dig att det löser sig med jobb i slutändan, snart är du ju mammaledig oxå och då har du ju större möjligheter att fundera på vad du vill och leta nya jobb.

EGO: Det verkar löna sig att maila och klaga .-) Igår eftermiddag ringer överläkaren på IVFen till mig. Hon säger att vårdenhetschefen gett henne mitt mail och hon beklagade hur jag blivit behandlad och erbjöd ett möte med Dr SE, vilket jag tackade nej till. Som det ser ut nu så är jag "överflyttad" till IVFen och planen är att jag ska göra en fullständig mf-utredning inklusive kromosomanalys innan vi sätts upp på väntelistan. Anledningen till att denna läkaren vill göra kromosomanalysen var att jag har min EDS, hon tyckte även att det var relevant med en ordentlig utredning då min mamma har autoimuna sjukdomar. Jag frågade om de prover som redan tagits och det var bara TSH som hade gjort det, det värdet var mer än perfekt 0,88. Vi bestämde att hon skulle prata med Dr BE ang hennes planer för mig och sedan sätta upp oss på ett besök och även provtagning för kromosomerna, denna ville hon ha gjord så fort som möjligt. Så om allt går som det ska räknar jag med IVF i början av nästa år. Kromosomanalysen tar upp till 8 veckor att få svar på sen är det ca 3 månaders väntetid för IVF. Jag trodde att jag skulle bli knäckt av att höra detta men istället känner jag mig rätt lugn. Jag kommer att fortsätta med rosenrot och akupunktur för att se om jag kan framkalla egen äl och blir vi gravida så blir vi. Läkaren jag pratade med hade stora förhoppningar på oss vilket känns bra. Vi pratade i över en halvtimme och det kändes att hon lyssnade på mig. Hon var mycket intresserad av studien som ska starta i Borås och hon hade jobbat ihop med Dr LM och kände väl till hans arbete. Ja, det var väl allt för nu

• TantTingeling

Liss: Ja, svårt att säga. Du får väl fråga läkaren mer exakt vilken typ du har, för som icka säger så påverkar ju inte hjärtformad livmoder fertiliteten, medans livmoder med skiljevägg kan göra det.

Jemema: Fy vad trist att cytotec inte hjälpte. Det går säkert fin fint med skrapningen, ska tänka på dig nästa mån! 
    Svaret du fick från läkaren låter tyvärr som ett alltför vanligt svar i sådana här sammanhang. Jag fattar inte vad det är för idioter som tycker att provtagning inte lönar sig när man faktiskt kan hjälpa de kvinnor där man faktiskt hittar nåt. Idiotiskt. Hoppas de är klokare p åstället dit remissen kommer!

Icka: Skönt att du äntligen fått ett bra bemötande och att det finns en plan för er nu! Vilket är syftet med att gå vidare till IVF? Har det att göra med överstimuleringen eller är det nåt annat? Jag väntar med allt planerande och tänk på ev. nytt jobb till efter ul om 13 dagar. Om det har skitit sig så får jag ta tag i att söka nytt jobb, om inte så behåller jag jobbet jag har.

Bettan: Oj vad konstigt. Det är verkligen frustrerande när kroppen inte funkar. Har du nåt planerat återbseök?

• LuPeRo

Jemema: Nej va tråkigt att du får genomgå även en skrapning
    Och jag hoppas att alla prover kommer att tas på dig, oavsett om läkaren tycker att dom är nödvändiga eller inte

icka: Skönt med lite positiv respons från läkaren. Nu händer det något

Till alla er andra skickar jag en kram ♥

Ego: Jag testade mig igår med stickor, supersvaga. Skickade iväg mannen att köpa ett Clearblue, även det supersvagt (men vi såg ett streck). Nytt test idag visar nästintill ingenting. Så min kropp lurar mig åter igen (detta har den gjort innan) så nu tänker jag lata mig idag med en massa skräpmat och godis. Det behöver jag nog verkligen nu

• BettanB

TT: Nope, just nu väntar jag bara besked efter sista skkprovet för 1½ vecka sen. Tror jag väntar och ser tiden an; nu har jag börjat blöda mer. Det är nog bra, förhoppningsvis kommer kroppen igång igen.

PP: Nu hänger jag inte med alls.. Hade du sett ett extra streck?

icka: På dem bara. Jag kanske borde skriva om mina upplevelser också? Orkar inte just nu bara...

Piratpartist, javisst!
  • LuPeRo

TT: Jag tror att jag är på BIM-2 idag. Vid tidigare graviditeter har det visat sig på BIM-3 med starka streck, därav att jag vet att jag inte är gravid. Men men, jag får gråta, svära och skrika över helgen och sedan blir det nya tag då jag lovat sambon minst 1 försök till i verkstaden. Men det tar hårt ändå...

• LuPeRo

Bettan: Ja igår såg vi svaga streck på testen. Hade jag varit gravid hade dom blivit starkare idag men det var dom inte, snarare svagare.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet