• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • SanneS

Tack för dina ord TT jag känner mig lite lättad nu.

och tack Pillan för adressen.

• Liss

Oj vad ni skriver :) Hinner inte läsa allt nu, får skriva mer senare.

Sanne: Förstår att du blev chockad, men vad bra ändå att de hittat något som de kan fixa till! Vi började ju också en utredning nyss och vid det senaste VUL upptäckte dom att även jag har en hjärtformad livmoder, fast inte så djup tror jag. Enligt läkaren var det ganska vanligt. Han sa att jag kommer att bli tvungen att föda i v. 30-32 (om jag någonsin kommer så långt), men att det inte borde påverka missfallsrisken. Du får jättegärna berätta framöver vad din läkare säger om detta med hjärtformad livmoder. Om det kan förbättra chanserna vill ju jag också opereras!

Stor kram till dig och alla er andra - nya och "gamla"!

• TantTingeling

Sanne o Liss:

Här är det där från artikeln jag hade i minnet, den var från läkartidningen så det är seriöst. Jag vet inte hur vana ni är att läsa medicinska artiklar, men vill nån ha nåt förklarat eller referenserna eller länken så är det bara att be :) Uterus är livmoder, intrauterint betyder i livmodern.

"En mindre avvikelse som uterus arcuatus (hjärtformad kavitet) har sannolikt ingen betydelse för fertiliteten. Ett intrauterint septum (Figur 3) däremot utgör en dålig grund för implantationen och förekommer i 5–10 procent hos kvinnor med upprepade missfall och/eller prematura förlossningar [12].

Diagnosen kan ställas med ultraljud, magnetkamera (MRI) eller hysterosalpingografi (HSG) men bekräftas med hysteroskopi, som samtidigt gör det möjligt att dela ett intrauterint septum under ögats kontroll.

Delningen, som helst bör ske i follikelfas, ger inga vävnadsförluster utan septumet retraheras in i uterusväggen. En snabb överväxt av endometrium sker, vilket gör att fertilitetsbehandling kan påbörjas redan efter följande menstruation. En sammanställning av resultat från olika observationsstudier visade att risken för missfall var lägre hos kvinnor som opererats än hos dem som inte genomgått operation [12].

Hysteroskopisk delning av septum är en relativt enkel operation och kan utföras polikliniskt. Den kan med fördel rekommenderas till kvinnor med graviditetsönskan oavsett tidigare genomgångna missfall, prematur förlossning eller inte. När septum föreligger har man funnit att implantationsfre­kvensen minskar med 50 procent för de kvinnor som genomgår in vitro-fertilisering [3]. Delning av ett intrauterint septum bör därför övervägas innan resurskrävande behandlingar påbörjas.

Om både kaviteten och uterus’ yttre kontur är delad föreligger uterus bicornis eller uterus didelphys (dubbel uterus). Operation av uterus bicornis och didelphys rekommenderas inte, eftersom det saknas data som stöder nyttan med en sådan åtgärd. Det gäller även uterus unicornis, som förutom att den är sällsynt har sämst prognos vad gäller fertiliteten. Påpekas bör att kvinnor med kongenitala uterusanomalier också har förhöjd risk för urinvägsanomalier [2]. "

• SanneS

Liss: Det var oväntat att höra att du också har en hjärtformad livmoder men lite skönt för mig att inte känna mig så ensam Känns mycket skönare idag när jag förstått att det inte verkar vara en så himla ovanlig missbildning trots allt. Fast jag förstod på läkaren att jag hade nog en rätt så djup delning så det blev så två smala "horn" åt vardera hållet och inte bara en liten dipp ner så det blev hjärtformat. Jag ska absolut meddela vad läkaren säger om livmodern.

TT: Tack för att du kopierade in texten samt länken. Låter mycket lovande tycker jag. (några ord var lite svåra men jag förstod nog det mesta). Känns väldigt skönt att ha fått upp hoppet igen.

Kram till alla!

• Jemema

Sanne, tråkigt att ni stött på problem, men samtidigt skönt att det verkar gå att göra någonting åt! Min gissning är att IVF inte är ett alternativ just pga det här. Läkarna har försökt placera embryot strategiskt vid något av mina FET, på det ställe där slemhinnan var lite tjockare. Men det tar ju ett par dagar innan det fäster, och det kan flytta på sig under den tiden. Det kan till och med vandra ut i äggledaren så man får utomkveds. Så min gissning är att vi får hoppas operationen funkar!
    Jag förstår inte, fortsätter livmodern att växa om fostret dör? Jag fick för mig att den inte gör det, och det är så man kan misstänka att man fått ma, dvs att magen inte växer. Och, om din livmoder fortsatte växa, då borde ju inte fostret ha dött av platsbrist? *spekulerar*

PP, beklagar ditt testresultat Hoppas det blir ett annat idag!! Kissa ska man ju göra ändå, så varför inte göra det på en sticka när man ändå är igång

Idag ska jag på återbesök efter mitt ma. Funderar på att fråga efter en mf-utredning. Förmodligen kommer de att säga att man inte gör det förrän efter tredje gången. Men OM vi skulle få för oss att göra privata IVF så känns det som bortkastad tid o pengar. Det skulle vara hemskt onödigt att slösa bort ett försök bara för att få ett mf till och SEN få göra en mf-utredning...
    Min man är på tjänsteresa så jag får gå till gyn själv idag

• Mary Lo

Hm. Jag kikar in här titt som tätt, och nu med en fråga: ägglossningsblödning? Är det något någon här har erfarenhet av? Lyckades tajma in ÄL perfekt nu igår men blev lite förvirrad av att jag blödde lite. Efter alla turer så vet jag knappt vad som är upp eller ner...

• Liss

TT: tusen tack för text och länk! Ska prata mer med läkaren om det kan vara idé med operation vid nästa besök. Ska dit den 16 nov och få svar på hur det gick med alla andra prover.

Sanne: jättesnällt att du rapporterar vidare vad läkaren säger!

Jemema: Tror att det är så att livmodern kan fortsätta att växa i typ en till två månader efter att ett foster dött. Minns att jag frågade läkaren om det vid mitt förra MA eftersom magen hade hunnit börja växa fast fostret varit dött i sex veckor. Taskigt av kroppen måste man säga att "låtsas som ingenting". Lycka till på gyn idag!

MaryLo: Vet tyvärr inget om detta, men är säker på att någon av de andra kan svara dig :)

• BettanB

Jemema: Tycker absolut att du kan sätta ner foten och KRÄVA en mf-utredning också. Tyvärr är det oftast inte mycket att hänga i granen på SU, men det är ju bättre att göra den än att inte göra den.

PP: Skit också, men jag kan ju säga som så att -4 inte alls låter som så särdeles tidigt att testa... När jag är igång och har tester hemma kan jag börja på -7. {#lang_emotions_embarassed}

På tal om livmoderns form; hur mycket ser man på vanligt vul och via den där hydroxxxxxx (kommer inte ihåg vad det hette, när man sprutar in vatten och kollar med vul)?

*vinkivink*

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet