• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Bettan: Jösses vilka lika kurvor vi har SÅg att du oxå hade en mystisk höjning idag. För min del är det inte äl iallfall.

Pillan: Ser fint ut än så länge, hoppas på höjning i morgon.

Är det bara jag här inne idag, känns som jag kapat tråden och bara pratar med mig själv

• SanneS

Pillan & Icka: Den här titthåls undersökningen är rutin och ingår i vår utredning. Om allt ser normalt ut så blir det bara en undersökning med denna kamera. Om det finns några sammanväxningar eller extra vävnader så opererar läkaren bort dem på en gång nu på tisdag. Så det är förts efter ingreppet som jag får veta om de hittat nått och i sånt fall tagit bort det. Om det finns sammanväxnignar/extra vävnader så kan det vara orsaken till ma/mf. Det känns ju som att OM jag nu har nån form av blödarsjuka så skulle det ju vara väl saftigt om jag dessutom hade extra vävnader i livmodern men inte omögligt antar jag. Bra att de kollar upp allt som går.

Icka: Det är en jobbig sists att inte riktigt veta om man ska våga försöka denna månad eller inte. Tänk om det bli plus och ännu ett ma/mf bara för att man inte väntade nån månad till..

Jag jobbar på en liten arbetsplats med endast 7 kollegor. Sitter i samma rum som två andra tjejer. Idag har den ena av dem, som har sitt skrivbord 1m från mitt, berättat att hon är gravid i v.16. Känns såklart jättejobbigt. Hon vet om mina ma/mf och att vi försökt i två år så hon sa att hon förstod att det måste vara jobbigt för mig. Svarade att helt ärligt att ja det är jobbigt för mig men jag är såklart ändå glad för hennes skull. Lite tråkigt att hon inte berättat för mig tidigare då jag betättat för henne väldigt tidigt i mina två senaste graviditeter. Hon har berättat för den andra tjejen i "vårt rum" för några veckor sedan och chefen vet sedan ett tag tillbaka. Antar att hon velat "skydda" mig men det känns lite konstigt när jag berättat allt om min utredning etc. Fast v.16 är ju inte så sent att berätta för normala människor som inte har vårt bagage. (ursäkta, vilket svammel det blev)

Elsa: Välkommen till vår tråd.

• LuPeRo

icka: Jaha, här kapar vi tråden på morgonkvisten
    Jag fick en liten höjning idag på tempen, men jag har fortfarande inte kommit in i det så jag har väll lite problem att räkna ut om det är bra eller inte
    Du och Bettan har nästintill exakta kurvor när man tittar på dom

Sanne: Nej vad jobbigt om du skulle ha både blödarsjuka OCH sammanväxningar. Men samtidigt känns det positivt att dom kollar upp det. Och är det nu så att det finns extra vävnad så är det bara positivt att dom tar bort det. För skulle du bli gravid igen så är ju chansen större att allt går bra hela vägen.

♥ Kramar till er alla ♥

• TantTingeling

Välkomna alla nya!

Icka: Inte har jag svikit er, jag har bara varit på kurs. {#lang_emotions_smile}

Jag har just läst ikapp men orkar inte kommentera just nu. Inte mycket att säga om min graviditet. Har haft lite molvärk av och till men inte senaste dygnen. Vilket såklart för mina tankar till att det är ma. Det hjälps liksom inte hur mycket jag än försöker skjuta undan de negativa tankarna. Det är nu 3 veckor och 1 dag till ul så jag får tyvärr leva i ovisshet ett tag till. 

• icka76

TT: Jaha, kurs på så sätt. Ok du är förlåten Var det en rolig kurs?
    Förstår så väl dina tankar och man läser ju alla signaler i negativ riktning. Men det är faktiskt fullkomligt normalt att inte känna molvärk varje dag. Nu sist kände jag knappt nått och då var ändå livmodern i normalstorlek som i v.8 när jag skrapades. Menar inte att jag jämför din grav med min som blev ma utan att liovmodern faktiskt kan växa utan att man känner det.
    Hur är det med andra symtom? Har du börjat känna av illamående och sånt där tråkigt? 3 veckor går fort ska du se, tänk på att innand ess är det ändå ingen idé att titta in för man ser knappt nått. Nu har du ju även en liten snuttefilt i form av trombyl oxå, så denna gången ska det bli en liten av det.

• icka76

Bara jag igen. Nu ska jag smita hem för pensionärsföreningen har café i rummet jämte och just idag är det frälsningsarmen som står för underhållningen. För närvarande är det "Barnatro" som ljuder genom väggen. Inte riktigt min grej det där så jag förflyttar mitt arbete till hemmets lugnare vrå. Ska på utbildning till samtals ledare nästa vecka som suicidförbundet i väst anordnar så jag har lite litteratur som väntar hemma. Ingen dierkt upplyg´ftande sådan då den handlar om just självmord.

Ses vi inte mer idag så ses vi i morgon. Jösses vad lång den där barnatrolåten är!

• BettanB

Sannes: Shit, vilken tur du har. Det skulle aaaaldrig förekomma på SU och jag vet många som fått vänta jättelänge på hysteroskopi. Att det skall vara så olika på olika ställen. Helt sjukt. Fast det är förvisso sjukt orättvist på SU också; helt beroende på vilken läkare man träffar och vilket humör denne är just den dagen. Galet.

icka: ja, det var väldans vad likt. Min höjning idag kom nog mest av att jag gick upp 1h senare. Hade dessutom sovit illa. Valde att räkna blödningen som mens ja; svårt att sia om hur det egentligen låg till. Det märker jag förhoppningsvis snart.
    Spännande litteratur. Jag jobbar ju också (så klart) mycket med suicid.

TT: Håller med icka. Se vad vi saknar dig bara du åker på kurs. .-)
    Nonono, bort med de tankarna. Varför så länge till VUL?

*vinkar*

Piratpartist, javisst!
  • tankar2009
    icka76 skrev 2009-10-07 15:20:19 följande:
    Bara jag igen. Nu ska jag smita hem för pensionärsföreningen har café i rummet jämte och just idag är det frälsningsarmen som står för underhållningen. För närvarande är det "Barnatro" som ljuder genom väggen. Inte riktigt min grej det där så jag förflyttar mitt arbete till hemmets lugnare vrå. Ska på utbildning till samtals ledare nästa vecka som suicidförbundet i väst anordnar så jag har lite litteratur som väntar hemma. Ingen dierkt upplyg´ftande sådan då den handlar om just självmord.Ses vi inte mer idag så ses vi i morgon. Jösses vad lång den där barnatrolåten är!
    Haha... vad ironiskt med just den sången på i högtalarna! Typiskt!!
  • SanneS

Bettan: Just ja det är ju så det heter: hysteroskopi! Tack, jag kunde inte komma på namnet. Det känns som att vi får en väldigt grundlig utredning och att de kollar upp allt tänkbart som kan vara orsaken till ma/mf. Jag är väldigt nöjd med min mvc och läkaren där; har fullt förtroende för honom och jag hoppas att vi ska få veta vad det är som orskat mina tre missfall. Det är så synd och så märkligt att vården ska variera beroende på var i landet man bor och vilket sjukhus man går till.

• BettanB
    SanneS skrev 2009-10-07 16:52:03 följande:
    Bettan: Just ja det är ju så det heter: hysteroskopi! Tack, jag kunde inte komma på namnet. Det känns som att vi får en väldigt grundlig utredning och att de kollar upp allt tänkbart som kan vara orsaken till ma/mf. Jag är väldigt nöjd med min mvc och läkaren där; har fullt förtroende för honom och jag hoppas att vi ska få veta vad det är som orskat mina tre missfall. Det är så synd och så märkligt att vården ska variera beroende på var i landet man bor och vilket sjukhus man går till.
    Ja, det låter onekligen som om han är grundlig. Vad skönt! Hysteroskopi är långt ifrån vanligt, så det skall han verkligen ha plus för. Tänk om läkarna på SU var hälften så engagerade... Grattis.
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet