• tankar2009

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Det här med okänslighet slutar aldrig att förvåna en... vill dela med mig lite av min story...

Fick härom veckan ett samtal från en barndomsvän till mig. Vi pratar sällan och kanske hörs ca en gång var tredje månad. På telefon meddelar hon att hon nu är gravid på nytt efter det att hon för ett halvår sedan gjorde en abort pga att det inte "passade i tiden" med barn just då. Till saken hör att hon har en liten son sedan tidigare och kände då, för ett halvår sedan, att hon inte hade tid för ett barn till såhär nära inpå sonen. Vid samtalet förklarar hon att det är så "kul" att hon nu är gravid igen och beskriver hur härligt det ska bli att få gosa med en bebis igen, då sonen nu blivit så stor att han inte vill gosa med henne längre. Hon beklagar sig över att hon mått så dåligt över sin graviditet men att hon nu är på tipp topp och verkligen längtar efter att få gosa med sin kommande gulliga bebis.

Till saken hör även detta: Jag var också gravid för ett halvår sedan. Strax efter det att hon berättade om sin abort visade det sig att barnet i min mage inte mådde bra och jag var därför tvungen att göra en abort i v.14. Innan dess hade jag haft flera missfall och hon har alltid vetat hur mycket jag vill ha barn och älskar barn. Jag hade till en början svårt att prata med henne, men tillslut hade vi flera långa samtal där jag förklarade min stora sorg. Jag har mått skitdåligt sedan min abort och vill inget annat än att bli gravid igen...

Vad säger man?! Förstår inte hur vissa människor tänker? Förstår man inte att någon som försöker få sitt första barn blir ledsen av att höra dels att man tagit bort ett friskt barn för att det inte "passar" och sen gnor in det i ansiktet på en riktigt rejält när man efter några månader blir gravid på nytt och uttrycker att det ska bli så härligt att få gosa med bebis snart igen..!? Jag blir så ledsen av denna okänslighet...

• tankar2009

Tack för all sympati från er när det gäller min "vän" och hennes okänslighet. För övrigt så fick min syster en liten dotter idag och jag känner enbart en enormt stor lycka faktiskt. Längtar så efter att träffa henne och jag hoppas att jag kommer att känna mig enbart glad då. Visst finns ens egna tankar i botten men jag försöker att inte ägna dem en tanke utan endast känna glädje och lycka åt min systers lilla flicka. Jag var oerhört nervös inför dagen, men jag tror att det hade varit mycket mycket jobbigare för mig om något hade gått snett vid hennes förlossning eller om barnet varit sjukt. Nu vet jag ju att det faktiskt "kan" fungera och förhoppningsvis även för mig någon gång inom en snar framtid. :)

• tankar2009

Antagligen en riktigt dum fråga inne i den här tråden... men hur fungerar pergotime? Efter hur lång tid av "kämpande" började ni med det? Är det receptbelagt?

• tankar2009

PillanPernilla: tack för ditt svar! Stort lycka till att det tagit sig den här månaden!!

• tankar2009
    icka76 skrev 2009-10-07 15:20:19 följande:
    Bara jag igen. Nu ska jag smita hem för pensionärsföreningen har café i rummet jämte och just idag är det frälsningsarmen som står för underhållningen. För närvarande är det "Barnatro" som ljuder genom väggen. Inte riktigt min grej det där så jag förflyttar mitt arbete till hemmets lugnare vrå. Ska på utbildning till samtals ledare nästa vecka som suicidförbundet i väst anordnar så jag har lite litteratur som väntar hemma. Ingen dierkt upplyg´ftande sådan då den handlar om just självmord.Ses vi inte mer idag så ses vi i morgon. Jösses vad lång den där barnatrolåten är!
    Haha... vad ironiskt med just den sången på i högtalarna! Typiskt!!
  • tankar2009

Vill bara säga att jag tycker den här tråden är fantastisk! Alla härinne verkar så otroligt empatiska och normala, till skillnad från andra trådar jag varit i... Här kommer jag nog också hänga ett tag, om jag får vill säga! :) Ni verkar ju ha en rätt bra "sammanhållning" ni som är härinne...

PP: hur gick det igår på middagen?

• tankar2009
    LuPeRo skrev 2009-10-09 16:56:45 följande:
    Bettan: Ibland sätter jag en enorm press på mig själv, speciellt när det kommer till denna barn-karusellen som för övrigt är den sämsta jag åkt. Min sambo är definitivt inte främmande för adoption då han själv är adopterad från Colombia, men jag vill genomgå allt jag kan för att få ett biologiskt innan jag tänker mer på att adoptera Viktoria: Jag väntar tålmodigt och hoppas att det en dag blir vår tur TT: Men nej, inte ska du skämmas Det finns så många nivåer av PCO så det är fullt normalt att vissa har "lättare" än andra. Jag inbillar mig gärna att sambon vill ha barn mer än mig, men det är ju mycket för att man fastnat i denna härvan där allt handlar just om att bilda familj. Nära och kära runt om en blir gravida och får barn vilket gör att man själv känner en press. Så lyssnar på sambon gör jag, jag tror bara att jag har svårt att ta åt mig av det. Generalisera du gärna för jag tror vi alla vet att du har rätt Män vet oftast inte hur dom ska ljuga eller ta sig ur situationer, därför säger dom som det är. Vi kvinnor ska analysera allt, konspirera mot varandra och dra så många vita lögner som möjligt Nä nu är det verkligen vår tur att få det där efterlängtade plusset Mary Lo: Beklagar ditt missfall och önskar dig välkommen hit!
    PP: Är din sambo också adopterad från Colombia? Min med! :) Hur gammal var han när han adopterades och hur gammal är han nu? *nyfiken* Har han/ni varit där?
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet