• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • Elsa78

Hej på er!
    Hittade äntligen en tråd med lika sinnade, är själv strax över 30, försökt få barn i 3 år, har under denna tid "lyckats" få ett mf i v 7 och ett ma som upptäcktes i v 16 men hade dött i v 14, detta var i våras, kämpar nu på och hoppas få + igen så man kan börja hoppas och om inte annat få en utredning till vad som är fel. Har ätit 5 kurer pergotime och blivit gravid en gång av denna samt en av sig självt. Har bokat en tid för att diskutera IVF då jag har fått för mig att det kan öka förutsättningarna inte bara att bli gravid snabbare utan att de kan plocka ut bästa ägget och spermien som kanske minskar risken för missfall, någon som vet om detta resonemang kan stämma i praktiken?

• tankar2009

Antagligen en riktigt dum fråga inne i den här tråden... men hur fungerar pergotime? Efter hur lång tid av "kämpande" började ni med det? Är det receptbelagt?

• NinniNinna

Hej allihopa

Elsa: välkommen hit, men det är såklart synd att även du är i behov av en sån här tråd.

Sanne: förstår att väntan är lång till provsvaren. Hoppas undersökningen av livmodern går bra i alla fall. Kommer du få resultatet av den undersökningen direkt?

Pillan och Sanne: känner igen mig... samma visa varje månad; lite hopp vid ÄL och sedan börjar stressen inför mensen blandat med hoppet om att det gick vägen den här gången. Försöker också vara cool, men misslyckas i princip varje månad. Den här gången känns det som att det kanske gick bra för oss, så då vet jag ju vad som väntar när mensen kommer om ca två veckor... stackars sambo ;)

Elsa och Tankar: Jag kan tyvärr inte svara på era frågor, men det finns många kunniga tjejer här så ni får säkert bra svar!

• LuPeRo

Sanne: Självklart kommer allt att gå bra hos läkaren. Men dom här sammanväxningarna, är det något som kan vara en risk vid graviditet? Att dom kan "framkalla" missfall?

Ja du, jag ska försöka att inte leta symptom, men som vanligt är det lättare sagt än gjort

Elsa: Välkommen hit!

tankar2009: Pergotime får man för att stimulera 'fram' ägg. Då jag har PCO så har jag ingen egen ägglossning (jo kanske 1 gång vart 5 år).
    Tabletterna är receptbelagda och jag fick dom utskrivna direkt då jag inte ägglossar själv. MEN, även många utan PCO får Pergotime

Ninni: Innerst inne vet jag om att det inte tagit sig denna månaden heller, men jag håller skenet uppe inför alla. Men jag är förberedd på mensen redan nu (man blir inte lika ledsen då)

• tankar2009

PillanPernilla: tack för ditt svar! Stort lycka till att det tagit sig den här månaden!!

• LuPeRo
    tankar2009 skrev 2009-10-06 21:29:15 följande:
    PillanPernilla: tack för ditt svar! Stort lycka till att det tagit sig den här månaden!!
    Tack och varsågod
    Bara kul att för en gångs skull kunna vara den som förklarar
    Annars är det oftast jag som frågar tycker jag!
  • icka76

Elsa: Jag beklagar att du behövt leta efter en tråd som vår, men du har hamnat rätt. Välkommen.

Tankar: Pillan gav en bra beskrivning av pergon. Jag har lixom henne PCO-s och ägglossar sällan av mig själv, fick oxå pergo direkt då vi funderade på bebis. Jag har blivit gravid 2 ggr på dem, första gången på kur 5 (4e ägglossningen) och därefter på kur 3 efter ma.

SanneS: Sitter lite i samma sits som dig, har inte heller fått reda på några provsvar och vill nog inte ens försöka denna månaden p.g.a. det. Om det är nått fel är det dumt att förösöka bli gravid. Tror de att det finns några sammanväxningar i din livmoder eller gör de titthålet som en rutin?

Pillan: Kramis vännen.

TT: Har du svikit oss nu? Saknar dig här inne och vill gärna följa din graviditet. Det är inte tänkt att ni som plussar ska känna er obekväma här inne utan jag har tänkt att vi ska följas åt hela vägen allihop.

Bettan: Hur går det för dig? Är det mens tror du?

Hej till alla som jag kan ha missat

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet