• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Pillan: Det är nog bara äl-dippen vilket innebär att du har äl typ idag eller i morgon. Om du vågar så kolla hur tappen känns. Om du har äl idag så sticker tempen iväg i morgon. Om du nu ska ta sprutan ikväll så lär ju tempen öka.

Hej Liss! det var ett tag sen, allt bra förutom blodförlusten?

• LuPeRo

icka: Min ÄL-dipp ser ut som om den slog i botten, riktigt rejält Sprutan ska jag inte ta förrän imorgon (lördag) så min ÄL kommer mellan lördag och söndag isåfall tror jag, senast måndag
    Hur ska tappen vara nu då? Låg och öppen?

Liss: Jag inbillar mig att det är säkrare med att tempa. Det är iallafall billigare Och nu efter att ha tempat i 1 vecka så kan jag säga att det är riktigt kul. Man börjar ju skymta ett mönster (trots att jag har höga berg och djupa dalar på min kurva )

• icka76

Kan ju faktiskt hända att du får äl innan du hunnit ta sprutan. Tappen vid äl ska sitta hög upp, ibland når man den knappt, den ska vara mjuk och ha ett ganska stort hål i mitten, man kan ibland nästan få in ett lillfinger. Flytningarna ska vara genomskinliga och ganska tjocka s.k. äl-flytningar om du känner på den och drar i sär fingrarna ska det bli som en liten bro av slem (spy inte nu). Hoppas du inte blev avskräckt av min ingående beskrivning. Har inga hämningar kvar efter snart2 år av analyserande

• LuPeRo

icka: Men om den sitter högt upp så kanske man inte når den (jag har inte så långa fingrar tyvärr)? Där är nog inget som avskräcker mig mer nu, jag tror man har analyserat allt man kan inifrån och ut
    Men visst, det låter inte så där superfräscht direkt
    Då ska man alltså rota runt lite för att hitta något mjukt med ett hål i och sedan kolla om man har broar med slem därnere. Det här kommer att bli en intressant dag tror jag

• LuPeRo

icka: Igår var mina äggblåsor 14 mm så idag ska dom alltså vara runt 16-17 mm så jag tror inte det blir någon ÄL idag. Jag inbillar mig att det är för tidigt... Men jag kan ju ha fel

• LuPeRo
    TantTingeling skrev 2009-10-02 12:11:58 följande:
    Skrattar gott åt Ickas härliga ingående beskrivningar :)
    Det är du inte ensam om
  • NinniNinna

Hej allihopa!
    Tack för err omtanke! Det värmer mer än ni kan ana! "Kramar tillbaka"

Håller med om att det bästa är att säga sanningen. Jag har gjort det till mina nära arbetskamrater, men inte till de här två, som nu också är gravida. Kommer det upp igen, så säger jag som det är. Om inte annat, så kanske någon annan i vår sits slipper deras okänsliga kommentarer efter det.

Appropå okänsligt... Viktoria.. klapp på magen... det är så dumt att man nästan tappar hakan! Att inte folk fattar bättre?!?!? Bra att du talade om sanningen för henne! Verkligen starkt!

Nu har det hänt så mycket att jag knappt hänger med ;)

Bettan: hoppas din kontakt med psykologen (visst var det en psykolog...?) Blir bättre! Det kanske känns bättre efter ett par samtal? Om inte, så kan man ju alltid byta!

Icka: grattis till pengarna! Vad kul!

PP: grattis till äggen!

Sitter inte riktigt ostört och kan inte skriva mer nu, men jag återkommer. Förlåt om jag missat nån!

• BettanB

Pilla: ja, det där ser verkligen ut som en äldipp. .-)

Liss: fördelen med tempning är att du har bra koll hela cykeln och lär känna din kropp väldigt bra. Jag trivs med det iaf. Tar till ÄLtest också, just to be sure.

Ninni: Ja, jag tänker ge henne en chans till. Fortsätter hon likadant så går jag därifrån.

*vinkar*

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet