• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • TantTingeling

Viktoria: Bara att mysa på i sänghalmen, det är mest infektionsrisken som är orsaken till att man ska avhålla sig då man blödder. Men finns det ingen väg in ut för bllod så finns det ingen väg in för bacillusker. Håller oxå tummarna för att TSH ligger fint.
    Jag antar att du menar progesteron (Gestagen är ju ett syntetisk variant, men har ju annat syfte.) Ja, det tar jag. Vad undrar du?

Ninni: Hoppas du får det bra på kursen gravidmagar till trots. Instämmer med dig om att det är skönt att ha människor som er.

Ego: Tack för grattis :) Har bokat tid till gyn 29/10, om allt går som det ska. *Hoppas*

• Viktoria5

TT: Har inte blött på en vecka så borde vara lugnt nu då Vill eg bara veta lite mer om progesteron. Man tar det väl om man själv producerar för lite gulkroppshormon?
    Jag pratade med min gyn om det då jag ville testa, men hon var tveksam. Sa att det inte fanns några vetenskapliga bevis om dess effekt. Men om jag har försått det rätt så kan det väl inte skada? Jag har relativt små oregelbundna menstruationer och vet att jag har lite låg halt östrogen.

• icka76

Bettan: Håller tummarna att det är mensen som är på g, synd bara att du har/haft så ont.

Ninni: Håller med, skönt att ha er.

Viktoria: Håller oxå tummarna för bra TSH-värde.

Pillan: Har du drunknat i skolböcker? Hur har det gått med genusuppsatsen?

• TantTingeling

Viktoria: Progesteronbehandling ger viss ökad risk för genitala (dvs. köns-) missbildningar, men risken är rätt liten. Jag kan skicka dig nån studie om det sen. I övrigt är det hyfsat riskfritt.

Jag skulle vilja anklaga din gynnis för att inte ha läst på, om hon tycker att det inte ens är värt att prova vid upprepade mf...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18425891?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16820108?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_TitleSearch&linkpos=1&log$=pmtitlesearch4

Har fler om du behöver, men jag hinner inte nu. Du får påminna mig i så fall.
    Ska åka och luncha med sambon :)

• Viktoria5

TT: Tack för artikarna! Började du med progesteron vid ÄL? Och så trappar man ner succesivt och avslutar då man är i vecka 12? Får jag fråga när du hade ditt mf/ma? Jag har haft mina mf då jag gått exakt nästan i 6 veckor.

• LuPeRo

TT: Stort grattis igen till dig Denna gången VET jag att allt kommer att gå bra och därmed basta

icka: Jag har inte orkat skriva på uppsatsen nu på ett tag. Men idag har jag bestämt mig för att göra det, jag MÅSTE blir färdig nu
    Ja om jag inte fastnar på FL vill säga! Hur går det för dig med allt?

Bettan: Trist att du har så oerhört ont, men samtidigt känner jag att jag vill säga "yey, äntligen kom den". Har du pratat med din läkare ännu?

Viktoria5: Har dina blödningar upphört är det bara att köra på
    Jag blödde mer vid mitt tidiga MF än vid mitt MA. Så kroppen kan vara väldigt underlig ibland.

Ego:
    Dum fråga kanske, men vad är TSH? Jag tror att jag behöver en ordentlig undervisning i alla dessa prover m.m om jag ska kunna hänga med

• icka76

Pillan: Det är ett av de prover som påvisar hur sköldkörteln fungerar, men jag överlåter en mer ingående förklaring till de som kan det bättre.

Måste bara få berätta. Fick en liten chock idag. Jag drömde i helgen att jag skulle vinna pengar på travet, vilket jag inte gjorde. Men idag så fick jag brev från mitt försäkrningsbolag om att de bedömt min EDS och att jag enligt dem har 8% funktionsnedsättning vilket innebär att jag får, håll i er nu.... 100 125 kr!!!! Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vilken tur att mamma sa åt mig att ringa dem i våras och höra om min sjukdom var ersättningsberättigad. Ibland har man tur. Snacka om sanndröm för jag drömde att vinsten skulle vara 100 000 kr. Så nu känns livet lite ljusare för ett tag.

• Viktoria5

icka76: Härligt!! Grattis!! Vad skoj

• TantTingeling

PP: Eftersom jag är lite av en sköldkörtelnörd så tar jag åt mig av ickas kommentar och förklarar vidare.
    TSH: Thyroidea Stimulerande Hormon. Thyroidea är detsamma som sköldkörteln. Sköldkörtelfunktionen kallas i folkmun för ämnesomsättning och man kan ha för låg eller för hög sådan. TSH frisätts från hypofysen och stimulerar de andra hormonenra som heter T4 och T3. Har man underfunktion får man hormonet i tablettform, levaxin. Då måste man kolla att man får rätt dos och det gör man genom att ta prover, ffa TSH och T4. TSH är intressant i sammanhanget eftersom rubbningar i sköldkörtelfunktion ökar risken för mf.

Tack för gratulationerna!

Icka: Jag vet inte om jag ska säga grattis, men jag gör väl det. {#lang_emotions_smile} Har själv 15% fysisk funktionsnedsättning så jag fick oxå en "fin ersättning". Pengar som man gärna skulle vara utan men ska vi nu vara lite småinvalida så är det väl lika bra att vi får lite lön för mödan {#lang_emotions_tongue_out} Kul med drömmen!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet