• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • BettanB

Ninni: vet faktiskt inte om/vad de tänkt. Tror inte att de tänker så mycket alls på SU. Minst av allt verkar de tänka på sina patienter i varje fall. Nåväl, just nu är jag glad om jag bara får ingång kroppen igen.

MÅSTE få tummen ur och köpa de där böckerna snart.. De verkar bra.

Piratpartist, javisst!
  • SanneS

Tittar in och säger hej till alla. Hoppas att ni haft en bra helg. Vi hade stor födelsedagsfest för min sambo igår och den blev riktigt lyckad och trevlig. De sista gästerna gick hem kl.06:15 (!) så jag kom i säng 06:30 och har varit rätt så trött idag... men det var det värt. Noterade att ingen av gästerna verkade vara gravid (en grej som man bara måste kolla av) och andades ut lite eftersom jag vet att det är några av dem som försöker. Oj så trött jag är nu, hur tusan ska jag orka upp till jobbet imorrn...?

• TantTingeling

Bettan: Det låter ju som att det borde funka. Bygger man upp slemhinnan så måste den ju stötas ut oxå, den kan ju inte bli hur tjock som helst. Så jag tror och hoppas på din behandling! Det är ju inte helt ovanligt att kroppen flippar ur efter mf och om du nu har en liten släng av pco så kanske du är känsligare. Så tänkte iaf jag om mig själv när äl inte kom igång förrän jag tog pergo... Men jag har inget vetenskapligt att luta  mig på men lite måste man ju få spekulera själv oxå :)

Sanne: Oj herregod vilken fest. 6.15... Det är ungefär när jag brukar stiga upp en ledig dag :) Jag gör skäl för mitt namn :)

Ninni: Tack för recensionen. Låter som att det blev godkänt iaf. Ska nog gå på bio om några veckor då jag och sambon är hemma och lediga samtidigt nästa gång.

Ego: Jag fick ett starkt och fint plus i morse. Fast jag och sambon hade nog kommit överens redan innan om att fredagens test inte kunde tolkas som annat (det var han som tyckte att det kunde vara negativt, så jag blev tveksam, sen visade det sig att han kollade på fel bild, trött som han var när jag väckte upp honom...) Nu går jag in i veckan då jag fått mina mf så jag kan inte påstå att jag är lugn på nåt sätt...

• NinniNinna

TT: stort grattis!!!! Förstår din oro, men jag fortsätter hålla tummarna... och hittils är det ju faktiskt bara glada nyheter!

Sanne: vilken fest! Grymt imponerad! Det var länge sen jag var uppe så länge... Log lite för mig själv när du konstaterade att ingen verkade vara gravid på festen :) Känner igen mig... man har ju superkoll på allt sånt hela tiden. Mina kompisar, som alla har haft lätt för att få barn, blir lite förvånade ibland när de inser vilken koll jag har. De har verkligen ingen aning om att detta snurrar i ens huvud hela tiden.

Bettan: hoppas TT har rätt och behandlingen räcker för att få igång din kropp på rätt spår, så att säga.

Har en fråga till er... jag har haft spänningar i brösten i ett par veckor nu. Inte som när man är gravid, utan mer som jag får innan mensen. Jag hade mens för ca en vecka sen och har haft två menstuationer sedan sista ma, så det kan inte vara gravidhormoner som sitter kvar i kroppen. Är det någon som känner igen sig? Vad kan det bero på?

...och för att det inte ska bli några missförstånd, så VET jag att jag inte är gravid. Det är INTE det jag frågar. Har inte blivit helt galen... ännu ;)

• icka76

TT: GRATTIS!!!!!! Härligt tjejen. Nu ska den lill* allt se till att stanna där inne. Hoppas att trombylen gör susen.

SanneS: Hej! Låter som att du klarade dig från förkylning och nu antar jag att du tagit död på allt som fanns i bakterieinnehåll med tanke på hur sent festen slutade Är som dig, kollar oxå av antalet gravida antingen vid fester eller inann fest. Vi firar alltid nyår ihop med en annan familj, ja hon som bär på gudsonen. Det brukar även vara en annan familj med och jag veta att de försöker. Jag har tänkt att om hon är gravid på nyår och inte jag så stannar jag hemma.

Ninni: Jag har oxå spänningar till o från, vilket jag bara har när jag är gravid annars. Tror att det är körtlarna i brösten som inte riktigt fattat att de inte ska fortsätta utvecklas (min teori) Inte p.g.a. hormoner utan att de faktisk var på tillväxt och sen avbröts bryskt. Om du förstår vad jag menar?

• TantTingeling

Icka: Tack vännen! :)

Fy vad lätt det är att fastna framför datorn när man är ledig, istället föt att ta tag i alla 1000 saker som borde göras. Nu ska jag ta lite egentid och läsa en tidning, sen blir det flit med dammsugning, tvätt, och matlagnin

• Viktoria5

TT: Ett jätte stort grattis!! Vad kul för dig!

SanneS: Jag gick upp 05.30 i söndags då jag skulle till arbetet... du verkar haft en betydligt roligare helg!

Är det någon som har någon info om eller testat gulkroppshormon?

Nu är det "bara" en vecka till dess jag skall ta om TSH. Hoppas det gått i rätt riktning. Lite spännande!

När jag var hos gyn fick jag tabletter som jag skulle ta över helgen för att dra ihop livmodern och förmodligen blöda mer och det skulle göra lite ont. Men ingen smärta eller blod har kommit, lite knasigt... Hade väl kanske fått ut allt redan....? Hade ju "bara" blött i 5-6 dagar sist blödde jag i 3,5 vecka... Kroppen är lite skum...

En sista fråga. Man får väl mysa med mannen sin i sänghalmen när man slutat blöda efter ett mf man behöver väl inte vänta tills nästa mens....??

Ha det gott allihopa! Ska snart iväg och träna!

• BettanB

Hej, alla.

TT: Grattis här med. underbart. *fortsätter-hålla-tummarna*

viktoria: Hoppas TSH lagt sig stabilt.
    Blödde förresten inte heller så länge efter mina missfall.

sannes: Lät som en bra fest.

ego: Fick superduper ont i underlivet (svårt att säga exakt var -tror det är tappen) strax innan fem. Kom knappt hem ens en gång. Ontontont... Tog en alindrin och låg på mage på sängen i en timme; när jag gick på toa kom det blod. Antar att det är mensen. Ur led är tiden. Ringde 1177 och fick rådet att ta östrogenet idag också och ringa min gyn imorgon. Får bli så. Men FAN vad ont det gör.

Piratpartist, javisst!
  • NinniNinna

Hej allihopa

Icka: tack för teorin. Jag förtsår vad du menar och tycker det låter rätt logiskt. Har ju haft två ma i år och kroppen kanske inte riktigt hänger med i alla svägningar.

Viktoria: hoppas det löser sig! Jag säger som Bettan, jag blödde också bara ca en vecka och det såg jättebra ut på återbesöket, så det var inget problem för mig.

Bettan: usch vad jobbigt det låter! Hoppas du får tag på din gyn i dag och får lite svar på dina frågor. Hoppas det inte gör lika ont i dag.

Jag ska iväg på kurs i annan ort i några dagar nu. Ska bo hos ännu en av mina höggradvida kompisar (börjar låta tjatig nu, jag vet..;). Hon och jag slutade med p-piller samtidigt och nu väntar hon sitt andra barn. Behöver jag säga att hon blev gravid på första försöket båda gångerna... Jag är inte bitter... ;)

Måste bara säga att det är så skönt att ni finns! Jag har många vänner, men inga som delar just de här erfarenheterna. Skönt att få "prata" med någon som förstår.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet