• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Ninni: Vissa människor är så jäkla plumpa. Om du orkar så säg rent ut till dem att du fått två missfall och tycker att det är jättejobbigt att prata om och med gravida. Jag hade en gravid kollega i våras och alla på jobbet pratade om hennes graviditet, frågade om bebisen sparkade och så, alla utom jag. Jag gick in till henne en dag och förklarade att jag precis haft ett mf och att jag visst var glad för hennes skull men att jag inte orkade bry mig om hennes graviditet. Hon tog det jättebra och kramade om mig och sa även till de andra som visste om mitt mf att de inte skulle prata om det när jag var med. Ibland måste man tyvärr tala om för plumpa människor att de är plumpa så att de förstår.

Bettan: Intressant kurs, du kanske kan lära ut lite tips om det skulle behövas nu inför kommande äl ? Jag tycker nog att du ska äta enligt ordination och se om blödningen kommer igång mer. Som TT skrev i andra tråden så har du nog en del att blöda ut. Om det inte är mens så får du gå ytterligare en månad kanske innan den kommer. Så mitt tips är att fortsätt.

SanneS: Skönt med läkartid även om det känns långt bort. Håller med Bettan om att du nog ska vänta tills efter det läkarbesöket innan ni försöker igen. Det är dumt att chansa om det skulle behövas behandling. Men det är nog inte fel att läsa på lite innan du ska dit.

Nu har jag pratat med SU, provsvaren har inte kommit än, inte alla iallafall. Tycker det är lång tid, på måndag är det tre veckor sedan jag tog dem. Med känns bra att veta att hon inte bara glömt bort mig. Det stod även att hon pratat med nån som heter Lars Nilsson, Bettan är det någon du känner till? Det stod att de diskuterat vidare behandling men att de skulle avvakta provsvaren.

• Viktoria5

Hej hej!
    Ja, det finns verkligen klumpga människor. En kollega till mig klappade mig på magen förra veckan och frågade om det var något litet underverk därinne... Det var bara hon och jag i rummet så jag sa helt enkelt att det var jag verkligen inte då jag precis haft mitt andra mf på 3 månader... Vad skulle jag säga?

• icka76

Viktoria. Jag tror att det bäst att säga som det är, då lär de sig att inte fråga om de inte är säkra.

• Viktoria5

Jag tror också det är bäst att säga som det är. Jobbar på en kvinnoarbetsplats och tycker att det är jätte jobbigt många ggr med spekulationerna om min ev graviditet. Damen jag berättade om mitt mf till är en riktig skvallertant så hoppas nu att ryktena om min ev graviditet försvinner på ett tag i vart fall

• LuPeRo

Wow, här har hänt en hel del

icka: Härligt med lite extra pengar? Bestämt dig för vad du ska göra med dom? Kanske en resa...?

Ninni: Nej usch vad jobbigt! Som dom andra skrivit så finns det många okänsliga människor därute. Eller egentligen är dom inte okänsliga då dom inte tänker på vad dom säger. Men det är en okänslig handling...
    Kram tillbaka ♥

Viktoria: Du gjorde helt rätt i att säga som det var. Mycket kan man stå ut med men när man nyligen fått MF och någon klappar en på magen så slår det runt i huvudet...

Bettan: Jag vet inte vad jag ska råda dig till. Men du är en smart och vettig kvinna så jag tror att du kommer att ta rätt beslut

Ego: Var på VUL idag. 2 äggblåsor, 1 på vardera sida som mätte 14 mm styck. Slemhinna var på 8 mm. Så på lördag (när blåsorna är runt 18-19 mm) är det dags för Pregnyl sprutan. Så denna gången får jag ta den hemma *gulp* Ja ja, det blir väll en vana den också snart

• icka76

PP: Vad häftigt med två mogna ägg, säger jag som helst bara vill ha ett Men chansen är ju så mycket större att iallafall ett blir till bebis. Nej, det blir ingen resa för pengarna utan jag ska vara förnuftig och vuxen och betala hälften till studielånet och sätta in resterande på banken för att använda till ev. framtida sjukskrivningar, så tråkig är jag

• icka76

Glömde, appropå sprutan så tror jag du klarar den galant, du är ju en tuff tjej, eller hur ?

• LuPeRo

icka: Visst är det skönt att man fortfarande reagerar på Pergotime. Men jag vet ju innerst inne om att det inte tar sig denna månaden heller... Nja, sambon var med förra gången och då "undervisades" han i hur han skulle blanda och injicera (han har gjort det på mig innan). Så tyvärr är jag inte så tuff utan det blir sambon som fixar det åt mig
    Men BM som var där sa att jag endast skulle använda hälften av vätskan. Att det var onödigt att ta allt då det är pulvret som är viktigast. Ja ja, man får väll göra som dom säger för en gångs skull

Studielånet är ju alltid skönt att bli av med så det är en bra idé. Men sedan tycker ju jag att du och sambon borde ta en weekend resa ner hit igen så man får möjlighet att träffa dig (som vi sagt i snart ett halvår)

Hur tycker du att min temp-kurva ser ut? Förresten, vad betyder "DPO"?

• icka76

PP: Days past ovolation tror jag. Komma ner till dig kan vi göra utan att nalla på pengarna. Vi kan väl kolla framöver om vi kan träffas i Helsingborg nån helg. Både jag och sambon tycker mycket om Helsingborg och åker gärna dit.

• LuPeRo

icka: Hmmm, allt som har med den där kurvan förvirra mig helt
    Helsingborg går hur bra som helst för mig/oss då vi bara bor ca 15 minuter därifrån. Jag var där senast idag hos min läkare
    Åh vad kul det hade varit om vi hade kunnat pricka in en helg

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet