• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Tifastar

annat: Inte våldtäkt enligt mej eftersom tejen är med på det och är man 13-14 så vet man vad sex är.

Däremot tycker jag att 25 åringen i detta fall är nästintill pedofil... åtminstone kan han inte ha alla hemma där uppe!

• Buster78

Ari Gold skrev 2009-06-06 20:45:03 följande:

Det var inte ett svar på min fråga. Om du anser att dagens gräns för våldtäkt av barn är felaktig bär du väl kunna ha en uppfattning om var gränsen bör gå istället?Vad skulle åldersgränsen vara om du fick bestämma?Eller får man alltid bestämma själv oavsett ålder?
    jag fattar inte att du inte ser skillnad på en 5åring och en 14åring!

Min dotter är 5 och har ingen anning om vad sex är, men jag visste vad sex va när jag var 14! Fast ja kanske va väldigt mogen då eller???

en 14 åring "får" inte ha sex, du är byxis när du är 15. Men om 14 åringen väljer att ha sex, med allt va det innebär är det frivilligt.
    En 5årig blir hotad, tvingad, övertalad, manipulerad till att ha sex eftersom en 5åring inte vet VAD det är!
    om en 12 åring har sex med en 13 åring så ok, men när det är en 25 åring så är det 25åringen sak att säga Nej du är för ung för mig, gör inte 25åringen det är det ett sexuellt utnyttjande
  • A L V

Jag är faktiskt inte så säker på att man som 13-14 år inser vad sex är. Jo, rent fysiskt hur det går till förstås, men det andra menar jag..

Våldtäkt eller sexuellt utnyttjande (kalla det som ni vill): ja

• susannemalmö

Men vid vilken ålder ska gränsengå enligt dig då?

Buster78 skrev 2009-06-06 21:08:14 följande:
    jag fattar inte att du inte ser skillnad på en 5åring och en 14åring! Min dotter är 5 och har ingen anning om vad sex är, men jag visste vad sex va när jag var 14! Fast ja kanske va väldigt mogen då eller??? en 14 åring "får" inte ha sex, du är byxis när du är 15. Men om 14 åringen väljer att ha sex, med allt va det innebär är det frivilligt. En 5årig blir hotad, tvingad, övertalad, manipulerad till att ha sex eftersom en 5åring inte vet VAD det är!om en 12 åring har sex med en 13 åring så ok, men när det är en 25 åring så är det 25åringen sak att säga Nej du är för ung för mig, gör inte 25åringen det är det ett sexuellt utnyttjande
  • Cocco

Det var inte ett svar på min fråga. Om du anser att dagens gräns för våldtäkt av barn är felaktig bär du väl kunna ha en uppfattning om var gränsen bör gå istället? Vad skulle åldersgränsen vara om du fick bestämma? Eller får man alltid bestämma själv oavsett ålder?
    Min gräns går nog nånstans när man börjar högstadiet ungefär.
    15 är nog en ganska rimlig gräns i de allra flesta fall men det är klart att det finns tjejer som vet vad det innebär att ha sex innan dess.
  • hallonåblåbär

annat,det är ju strängt förbjudet att ha sex med en minderårig under 18år är straffbart.. det känns nästan lite äckligt i min mening när man väljer att ragga på "små ungar" som man själv tänkt tanken på när det gäller fjortisar..

• Buster78
    susannemalmö skrev 2009-06-06 21:10:44 följande:
    Men vid vilken ålder ska gränsengå enligt dig då?
    jag håller nog med cocco. vid 12-13 där! från högstadiet så "lär" dom sig mer, dom blir mer och mer nyfikna, får mer och mer frågor kring sex! innan högstadiet så är det nog övervägande som fortfarande inte intresserar sig för det!
  • Chrimalin

Nej men han e vidrig som ens vill ha sex med nån så ung!

• malinagirl

Ja det är olagligt... pedofil skulle jag gissa på.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?