• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • blå fisk
    rodriiguez skrev 2009-06-06 21:40:37 följande:
    blå fisk skrev 2009-06-06 21:35:09 följande:
    Det var därför jag skrev att vid en våldtäkt så har man inte längre kontroll över situationen, alltså den som är 13-14 år. Jag tror inte att en sån flicka skulle söka sig till äldre män just för att dom vill utan då är det något annat som ligger bakom det hela men hon har ju forfarande vetskapen om vad hon gör, medveten om situationen eftersom hon valde de.
    Jag förstår vad du menar, men jag tänker mer så att situationen är väldigt hårfin. Tyvärr så blir det väl så att i de situationer där flickan faktiskt inte kände att hon hade kontroll och det inte var vad hon tänkt sig, då blir det svårt att fälla någon. Därför att hela samhällets inställning är att flickor ser så mycket äldre ut än vad de är och hur ska en man förstå att hon inte riktigt ville? Man lägger mycket ansvar på unga flickor att de minsann har gett sig in i leken och då får de leken tåla.
  • Ord blind

Det ÄR våldtäkt!! Äckliga perversa gubbe!! Det är INTE ett frivilligt val!

• Rimfolina

Sexuellt utnyttjande, skulle jag kalla det. Fel av den 25-årige som borde veta bättre.

• Åsa

Juridiskt är det som sagt numera våldtäkt så fort ena parten är under 15 så det spelar mindre roll vad jag väljer att kalla det. Kanske hade jag tyckt att att det vore mer logiskt att fortsätta ha beteckningen "sexuellt utnyttjande av underårig"; straffen är ju ändå desamma. Som det nu är verkar det som om nämndemän med "amatörkänsla" för ordens laddning gärna friar för våldtäkt just i och med att det associeras med just fysiskt våld, även när ena parten är underårig och den andra betydligt äldre.

Om killen är 15-16 hade jag kanske sett det annorlunda men en tjugofemåring har alla "vuxenbehörigheter" i samhället och är skyldig att känna till hur vår lagstiftning ser ut, oavsett om han gillar den eller ej. Jag anser alltså att han borde dömas, även om jag hade föredragit den äldre beteckningen sexuellt utnyttjande just för att den bättre stämmer med den allmänna (mitt och många andras i alla fall) uppfattningen av handlingen än "våldtäkt" när handlingen sker med den underårigas samtycke.

• Ord blind

blå fisk skrev 2009-06-06 21:47:59 följande:

Jag förstår vad du menar, men jag tänker mer så att situationen är väldigt hårfin. Tyvärr så blir det väl så att i de situationer där flickan faktiskt inte kände att hon hade kontroll och det inte var vad hon tänkt sig, då blir det svårt att fälla någon. Därför att hela samhällets inställning är att flickor ser så mycket äldre ut än vad de är och hur ska en man förstå att hon inte riktigt ville? Man lägger mycket ansvar på unga flickor att de minsann har gett sig in i leken och då får de leken tåla.
    Menar du att det skulle bli svårt att fälla mannen i exemplet?
  • Leoella

Annat, svarade jag. Övergrepp eller sexuellt utnyttjande av minderårig.

• Kaldorei

Jag anser snarare att det e sexuellt utnyttjande, vilket e nästintill lika illa, förutom att tjejen kanske inte ser påengång vad de e hon håller på med, utan chocken kommer komma senare.

• vildaungarnasmamma

jag svarade nej.
    alltså det är inte våldtäkt men det är sexuellt utnyttjande av minderårig.
    en 25 åring bör fatta att man inte har sex med en 13-14 åring.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?