• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • konkelbär

Den ålder som tillåter sex är juridiskt sett 15 år. Men många är mogna redan vid 13, 14. Men för att skydda ungdomar har man satt åldern vid 15, könsmogen blir man långt innan det.

Men som sagt, våldtäkt handlar det inte om. Sexuellt utnyttjande stämmer bättre.

• Boothwalker

Våldtäkt vet jag just inte men definitivt olämpligt.

Tills jag kommit på nåt bättre att skriva här har jag ingen gråtext. Typ...
  • malinagirl

Ingen som är 13-14 år är mogen för sex herregud de är ju bara barn...15 år är satt som gräns... men de kan gott vänta.

• MsLili

Absolut INTE våldtäckt!!...Skulle nog valt ett annat ord, typ utnyttjade.

• My05
    Felicia Adrian skrev 2009-06-06 22:16:09 följande:
    Självklart är det våldtäckt. En 25 årig man eller ja ingen skall ha sex med en under 15 år... Sen spelar det ingen roll om så personen ber om det skall den som är äldre säga nej isf, det är olagligt punkt slut...Varit med om just det fall när karln påstod att flickan var med på det. Hon kunde inte riktigt svara på det då hon druckit alkohol (tagit utan att någon sett det under festen när de vuxna ställt ifrån sig glasen och lade sig innan någon såg henne påverkad).. karln hade även haft sex med en 16 åring som gick på starka värktabletter och nyopererad med skena (orörligt ben och kryckor) och det skedde mitt ute på landet där grannen inte var hemma och nästa bodde fler km bort. Karl påstod även där att tjejen var med på det och det stod ord mot ord... Dömdes endast för oföredande på 16 åringen och sexuellt uttnyttjande av minderårig mot 14 åringen...Glad att lagen fanns så han fick fängelse för iaf det ena fallet... sen de som vet vad som hänt och hört har svårt att fatta att rätten inte trodde flickorna... Men karln fick det att framstå att självklart ville tjejerna för de gick ju i korta kjolar (över knät) och linnen då ber de ju om det typ...Dessutom att han sa att han gjort det men påstod att tjejerna var med... ja de valde att gå på det liksom...Så för min del tycker jag det är självklart. Ingen vuxen skall ha sex med en minderårig då det är olagligt de skall inte ens tänka tanken liksom...
    Men allvarligt för att de har kort kjol... Sveriges domstolar=stenålder!! Varenda dj-la tonåring(ja nu generaliserade jag lite..) går ju halvnaken OCH????? Hur kan rätten inbilla sig(önsketänkande av gubbarna i rätten?) att en 13-14 åring vill ha sex med en gubbe??

TS
    Våldtäkt röstade jag på. Vuxna får knulla med vuxna INTE med barn. Sex med barn är våldtäkt oavsett vad barnet tycker.
  • konkelbär
    malinagirl skrev 2009-06-06 22:48:26 följande:
    Ingen som är 13-14 år är mogen för sex herregud de är ju bara barn...15 år är satt som gräns... men de kan gott vänta.
    Sådant är väldigt individuellt. Lika väl som vissa inte är mogna förän i 20-årsåldern är andra mogna redan i 13-årsåldern.
  • Lina 1987

Inte just våldtäkt. Men det är sexuellt utnyttjade av MINDERÅRIG. Alltså inte lagligt.

• blå fisk
    konkelbär skrev 2009-06-06 22:51:15 följande:
    Sådant är väldigt individuellt. Lika väl som vissa inte är mogna förän i 20-årsåldern är andra mogna redan i 13-årsåldern.
    Fast jag undrar hur många 13 åringar som är mogna för att ha sex med en vuxen man egentligen, tror att det är väldigt få.
  • Alisa

Visst, det finns de som har sex med varandra i 13-årsålden, men det är en milsvid skillnad att två personer i yngre, yngre tonåren tafsar på varandra än när det är en vuxen person och ett barn!

En trettonåring är ett barn, går bara i sjuan....  

• Elavela87

Anser att 13-14 har ingenting att erbjuda en 25årig man förutom sex...

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?